Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 972 ggr
[Mia-45]
0

Hund i bil i värme

I fredags så skällde jag på en hundägare som hade lämnat sin hund i bilen i gassande sol. Personen vart borta i över 15 minuter. 😮
Jag ringde polis och de skulle ringa upp denne på dennes mobil. 
Klockan gick och hunden låg i bilen och flåsade. Från att varit skällande till nästan apatisk på tio minuter. 
jag stod i valet och kvalet att ta ut hunden men är hundrädd. Och då denne med morrade och visade tänder så vågade jag inte. Men…hade det blivit värre så hade jag ju givetvis tagit ut hunden. 
Till slut kom personen ut och jag skällde ut han efter noter. 

Iallafall nu så har jag skrivit detta på en lokal sajt på FB. 
Och nu skriver folk att jag överreagerade och att en hund gott klarar en kvart i en varm bil. Och att man inte ska ta hunden för en människa och behandla den som en sådan. Men hallå?? Oavsett människa eller hund…så reagerar man ju om någon far illa..
ÖHHHH va??

Är det någon som har koll på hur fort det blir varmt? Jag vet temperaturerna som blir i en bil. 
Och är den någon som har koll på lagen om detta?

[Mia-45]
0

En skriver med att har bilen AC så ska den kylan hålla i en kvart i bilen.

Tror jag inte ett skit på! När jag stack in handen i den lilla, lilla glipan i fönstret så var där kokhett. 
Hur länge håller en AC sin kyla på det viset? I en bil som står i gassande sol och 23 grader ute?

[[Boris Sager]]
0

Snalla kolla pa natet! Finns massor av tabeller dar. Jag tycker du gjorde alldeles ratt. Man ska aldrig lamna en hund I bilen, aven om det ar skugga nar man lamnat bilen.

[TanatosNyx]
0

du agerade helt rätt! 🌺

[Mia-45]
0

#2 Jag har kollat på nätet men hittar inte i hur snabbt det blir varmt. Bara i hur varmt det blir.

[Mia-45]
0

Såg nu när jag kollade närmare på tabellen..det står ju klockslag så då kan man räkna ut hur fort det blir varmt. 
👍

[TanatosNyx]
1

dom flesta som suttit kvar i bilen några minuter vet att så fort ac:n åker av stiger värmen som en raket. Det kan gå riktigt fort, och hunden flämtar inte som du beskriver om det är en vettig temp i bilen.

powerade
0

http://www.hundpensionatkolmarden.se/20539833

Står där att är det 25 grader eller mer får man inte llämna hunden utan tillsyn

Förstår inte ens varför man ska utsätta en hund för något sånt, man vet ju själv hur hemskt det blir

[Mia-45]
0

Nä värmen stiger ju när AC:n stängs av. 
Men enligt en person så ska kylan hålla ett bra tag. Jaså? 15-20 minuter då??
Ja han flämtade och började bli slö. 
Jag höll noga koll på han för hade det blivit värre s¨å hade jag ryckt upp dörren och tagit ut den.

LinaK
0

Med tanke på hur hundens tillstånd var så agerade du ju rätt. Folk verkar ta så lätt på det här med att sätta hunden en liten stund i en varm bil. Men tänk efter själv hur varmt det blir ibland när man sitter själv i bilen efter bara 5-10 minuter. Man brukar ju få öppna dörren för att få syre. Lyssna inte på dom som säger att du överreagerar för du reagerade åtminstone och dom var ju inte med vid tillfället.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

powerade
0

"Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C." Så står det både i länken och jordbruksverket, alltså får man inte lämna djuret i bilen om temperaturen där i stiger över 25 eller under minus 5?

Så tolkar då jag det iallafall och det låter ju rätt rimligt

[Mia-45]
0

Sonen och jag hade vart och handlat och vart borta ungefär en kvart. När vi kom tillbaka till min bil så var det kanonhett i den..även att ena rutan stått helt öppen. 
Så jag kan bara tänka mej i hur varmt det var i hundens bil!!

Maleficum
0

Varma dagar när jag måste lämna hunden i bilen så sitter jag alltid kvar en bra stund (minst 5 minuter) för att se hur varmt det blir (så att det håller sig svalt) och ser till att alltid stå i skugga och där skuggan håller sig ett tag sen har jag börjat lämna telefonnummer synligt så om någon går förbi och märker problem så kan de ringa så man kan komma ut till bilen direkt men försöker i största möjliga mån undvika att lämna i bilen under sommarhalvåret men tyvärr har man inte alltid något val.

Sitter man själv kvar märker man hur extremt fort temperaturen kan stiga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Mia-45]
1

Och det värsta var att mannen som kom ut till sin bil och hund verkade vara helt oberörd. 
Jag hade bett affären ropa upp hans regnummer och att han skulle komma till förköpet. Det tog ett BRA tag innan han kom ut, kan jag säga!!!
Och jag skällde på honom och sa att jag hade ringt polis. Och jag sa att han är en djurplågare. Jag fick fråga honom om han hörde vad jag sa för han verkade inte bry sej. Han smällde i sina bildörrar i min bil så det smällde om det. 
och så körde han iväg!!
Jösses!!

[[Boris Sager]]
1

Lamna ALDRIG hund I bil, aven om den hela tiden star I skugga!

[Mia-45]
0

Vart en som skrev att han hade reagerat om det hade vart ett barn.  Men inte en hund…för hundar tål värme i 15 minuter!
Jösses! Jag blir rädd när folk skriver så. De verkar inte fatta!!

[[Boris Sager]]
1

OMG!! Hur dum far man bli! Hoppas den dumskallen aldrig skaffar hund. Man kan ju knappast undga info om hur farligt det ar.

[Mia-45]
0

Precis!! Och han verkade tycka att en hund inte är något värt…
Jag hoppas verkligen inte dessa personer har hund!!

[[Boris Sager]]
0

Manniskor kan ju anda svettas genom huden, det kan inte hundar, som svettas med tungan.

[Mia-45]
0

…och med tassarna.

[Mia-45]
0

Så här skrev personen bland annat: 

"Jag kanske skulle reagera så om man lämnade barn i bilen. 15 munter är ju inget för en hund att stanna i bilen"'

[[Boris Sager]]
0

Aven om man vet att detta upprepas ar efter ar, blir jag lika upprord- ar efter ar. Tycks inte hjalpa med info. Det man inte vill ta in, det struntar man i.

Ja, hundar svettas genom tassarna egentligen, tung flämtningen är ju enbart en nedkylningsfunktion.🙂

CissiD
0

Du gjorde helt rätt! Det är för varmt att lämna i bara 5 minuter i en bil när solen är framme och det är varmt ute. Det med ACn är rent skit snack jag har själv suttit kvar i bilen när vi kylt ner den ordentligt med AC och sedan har min sambo gått in och handlat. Det tar bara några minuter innan det blir kvavt och olidligt varmt i en bil. Sen försvinner ju kylan ännu snabbare ur bilen om man drar ner rutorna lite. Helt galet tänk tycker jag.

Har däremot hört om något nytt AC system som hålls igång när bilen är avstängd men har inte själv hittat någon information om det. Så det är bara hörsägen.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

JonnaCecilia
0

Men jösses, du gjorde helt rätt som ringde polisen, och jag hoppas verkligen de som reagerat negativt inte har hund! Eller djur överhuvudtaget! Det är djurplågeri att lämna hund i varm bil, och det ÄR tillåtet att i det läge du var i krossa en ruta för att få ut hund eller barn ur bilen om ägaren inte hade kommit. Bra att du reagerade!