Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5835 ggr
Allt2
0

Långhårig utan att fälla "mycket"?

Efter sommaren ska jag skaffa en hund då mitt liv kommer att förändras till det bättre i hundavseende (för alltid). 

Jag har alltid gillat hundar med kort päls mer än lång i utseende och för att de inte fäller lika mycket och inte behöver lika mycket pälsvård. 

Nu på senaste tiden börjar jag tycka att hundar med längre päls kanske är lite mysigare att gosa med, men jag skulle gärna vilja slippa hundhår överallt och så mycket borstning.

Finns det någon hundras som är medium till långhårig där borstning kanske kan behövas endast var annan vecka eller färre och där fällningen av hår inte är så stor?

Therese
1

Irish softcoated wheaten terrier fäller inte, men de behöver ju borstas för det blir ju tovor annars :) De får dock klippa, vilket man bör ha i åtanke :)

panini
2

Mittelspitz :) Fäller inget alls och tovar nästan inget om man kammar någon gång i veckan :)

[vattenhunden]
1

Spansk vattenhund? Fäller inte, kräver inte speciellt mycket pälsvård. 

Man kan hålla dem kortklippta, då trimmar man dem cirka 1-2 gånger om året eller mer beroende på "smak"

Eller så kan man hålla dem långhåriga, då bildar lockarna sig till dreads/rastaflätor.

Allt2
0

Redan tre svar! Vad kul, tack så mycket. Lockiga hundar är söta men inget för mig tyvärr, dock tyckte jag att #2 Mittelspitz så gudomligt söt ut! Den rasen ska jag läsa mig in i. 

Gärna mer förslag om det finns!

Sealle
2

Spontant säger jag Eurasier? Tjock, mjuk, fluffig päls och man behöver bara borsta igenom den kanske en gång i veckan för att den ska hålla sig fin. Pälsen ska inte tova sig heller, däremot tror jag att när den väl fäller (en eller två gånger om året) så kan det bli en del hår.

TheaV
2

Tänkte också säga eurasier :-) Fäller två gånger om året och då fäller de i tussar, stor skillnad mot vår labbe som det blir ett fint lager päls över hela golvet av.

[Forest]
1

Nu är tibetansk terrier inte så höga kanske som du tänkt dig men där är en ras som har mjuk härlig päls som inte fäller, tror det är mer vid borstning som hår tappas :)

Puli , schapendoes kanske är två till raser som tilltalar ? Det beror helt på vad man är ute efter för typ av hund :)

Allt2
0

Jag tänker mig främst en liten ras då jag kommer att bo i lägenheten i alla fall 2&1/2 år och för dess funktionalitet om jag ska vara helt ärlig, men hittar jag en större ras som jag tycker stämmer perfekt till utseende och i temperament så är det inga problem. Just nu är jag inne på en prazsky krysarik :) 

Eurasier lät bra, tyvärr kanske i största lagret pga lägenhet på inte allt för många kvadrat(runt 26-30kvm)  men jätte fin! :)

[Forest]
1

8 fick för mig att du ville ha mellanstor hund 😉 Men om du letar liten ras så ta en titt på rasgrupp 9 finns många små hundar med en del päls i den gruppen, vissa fäller inte något nämnvärt

Allt2
0

#9 Ja jag har gått igenom de alla ^^ Jag tycker att stora hundar är otroligt vackra och graciösa men små är söta och behändiga och lite lättare med motion och mat osv :)

Då ska jag göra så! :D

LyQa
0

Tibetansk spaniel? Tycker inte de fäller speciellt mycket :)

nadilda
0

Schapendoes har massa päls men fäller inget.

zakkris
0

som redan nämt, tibetansk terrier. väldigt coola hundar att ha med att göra, gör lite småhyss som får en att skratta samtidigt som de gärna jobbar, många tävlar i lydnad och freestyle exempelvis. De stressfäller endast så har du en hund i harmoni, ingen päls :D Går även att klippa ner om man så vill,  vi har haft båda delarna :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

fridarebecka
1

Vill du ha ännu mindre än tibetansk terrier så har du bichon havanais, coton de tulear, malteser och shi tzu. Dom behöver dock snäppet mer pälsvård än de flesta tidigare nämnda.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
fridarebecka
1

Har för mig att papillon inte heller fäller särskilt mycket? :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Fridaaaa
1

Powder puff fäller i princip inte, men en del pälsvård
Stämmer som #15 säger, papillon fäller inte mycket heller 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allt2
0

Tack så jätte mycket! Det är en hel del att gå igenom både gällnade utseende och personlighet :)

Achatina
0

Lapphund (finns ju svensk och finsk)

Karolina-H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har även den lite mer ovanliga Kerry Blue Terrier som inte fäller alls och håller du den något sådär kort i pälsen så är det iprincip ingen bortsning som krävs. Är en rolig och positiv ras som hänger med på allt, passar jätte bra att ha i lägenhet. Skickar med en bild på min kerry tik :)

Codeavalone.blogg.se

Em_
0

Tänk på att ju tjockare (inte lång utan just tjock) päls hunden har desto varmare blir den. Gosstunderna blir kortare och de varma månaderna får man motionera tidig morgon eller sen kväll.

Mysisa
0

Långhårig prazsky krysarik fäller inte så farligt. Väldigt lättvårdad päls. Inget underhull, knappt så att dom behöver borstas alls. Skräp fastnar sällan i pälsen. Ganska ovanliga dock så ska du ha en redan efter sommaren är det dags att börja leta nu

minavitas.wix.com/kennel

Achatina
0

Strävhåriga hundar fäller annars inte. Och trimmar man inte pälsen så blir de till slut långhåriga. Sen är kanske pälsen inte så mjuk men detaljer ;D

Cixx
0

Har 2 st eurasier och de hårar otroligt mycket så skulle inte rekommendera rasen till nån som är känslig för att bli hårig 😃

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Fridaaaa
1

#22 Trimmar man inte t.ex cairnterrier och de blir långhåriga så tappar de den döda pälsen så att säga och fäller. Beroende på såklart hur pass långhåriga man låter dem bli.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
0

Jag lägger min röst på tidigare nämnd mittelspitz! Liten sporthund som alltid är redo och älskar att jobba och sporta. Men jättelätt pälsvård. :)

Sheltie också kanske.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Allt2
0

Vad snälla ni är som engagerar er! Skulle bli otroligt långt meddelande om jag svarar er alla personligen tyvärr men tack så mycket! Långhårig prazky krysarik är ett otroligt bra alternativ tycker jag om de nu inte fäller så mycket och mittelspitz är jätte söta. Jag lästa någonstans att det finns en liknande ras som också heter spitz som är mindre än mittelspitz, hur är den jämfört med mittelspitzen? Någon som har erfarenhet? :)

Elin2001
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle absolut rekommendera Bichon havanais! Det har en lång lite vågig päls och fäller ingenting. Förutom att det tappar "bäbis" pälsen. Väldigt lättlärda hundar som gärna fler med på allt man vill göra. De behöver dock en del pälsvård, men enligt mig inte besvärande mycket. Tar med en bild på våran Havanais valp som är 16 veckor nu.

Cahira
0

#26 Kleinspitz är mindre tysk spets (tänk mindre Pudel fast tyska spetsar i olika storlekar) och är likadan som mitteln i sättet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skogsraah
0

Svensk lapphund skulle jag säga! Äger ingen själv men vet att de kräver väldigt lite pälsvård och inte fäller så mycket 🙂 Medelstorlek.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mysisa
0

#26 Nu har jag visserligen ingen långhårig hemma, precis sålt den långhåriga valpen jag hade. Men de jag känner med långhåriga säger att dom inte fäller märkbart och att pälsen är oerhört lätt att ta hand om. Sen är dom fruktansvärt vackra att titta på också

minavitas.wix.com/kennel