Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 990 ggr
CBA
0

Med tanke på mitt...

…tidigare inlägg om "Varför man skaffar hund" så tänkte jag be er alla hundkunniga ge mig tips på raser som kan passa en sådan som mig…lite för att se om era tips träffar rätt med dom raser jag har läst mig till :o)

Kriterier:

Passa en familj med barn

Storleken har ingen betydelse

Ej hyperaktiv men aktiv

Lättskött päls (helst) lång/kort kvittar

Gillar att bara ta det lugnt men ändå kan följa med på långpromenader

Social, ingen enmans individ

Hmmm. jag tror inte jag glömt nått..det visar sig isf :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

måste bara säga en sak… att en hund blir social tror ajg har med att göra vad man gör med den. hunden präglas ju på sin ägare. det har jag märkt på mina hundar ivf.

davidia
0

en golden kanske

Faxlin
0

Schäfer, obetingat en schäfer. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

#1 absolut är det så…som med allt anat som är levande…men vissa raser är mer sociala än andra tänkte jag :o)

#2 Golden…jag är i stort sett uppvuxen med golden och känner mig lite "mätt" på dom.

#3 Då ska den vara långhårig ;o)

Fler förslag……..

Faxlin
0

#4: Japp, de är snygga som långhår, eller som välpälsade också faktiskt. hihi

Audiatur et altera pars

CBA
0

#5 Finns dom semilånghåriga ?

Jag tycker mig ha sett tre varianter på deras päls…eller så var det bara en korthårig som benådats med lite extra svall på kroppen :o)

Faxlin
0

Det är nog de som jag kallar välpälsade kanske. hihi

Audiatur et altera pars

Nelly
0

Jag tycker inte schäfer om du inte vill träna bruks med den. Golden tycker jag nog inte heller om du inte vill göra annat än att promenera, men den ville du ju inte ha heller så. ;)

Vill du göra något speciellt med hunden? Ska barnen kunna gå ut på promenader med den? Hur gamla är de? Jag tycker inte barn ska gå ut med en stor hund som t ex schäfer eller golden om de inte orkar hålla emot hunden om den drar eller det händer nåt. Det kan ju vara värt att tänka på. Jag kan nästan ha svårt att hålla i min golden-tik på 28 kg ibland. Jag är visserligen varken stark eller stor (158 cm) dock.

lisette
0

# 8 kan berätta om när jag var en 7 år kanske och fick hålla min familjs fullvuxna schäfer zito. hade snurrat kopplet runt handen för att min storebror sa jag skulle göra det. när zito drog iväg så hamnade jag på marken med mina permanenta tänder rakt ner i asfalten. dom lossnade lite, men det blödde mest…

Faxlin
0

Inte alla schäfrar som vill träna bruks och inte alla schäfer ägare som vill det heller. Kruxet med en schäfer är att de vill gå långa promenader och så få jobba med huvudet. Sedan om huvudjobbet innebär att lära dem spela död eller träna bruks har liksom inte så stor betydelse anser jag.
Schäfern är en bra familjehund, men självklart kan man inte släppa iväg barn med hundar de inte orkar hålla. Nästan alla mina barn kan gå med våra schäfrar. Hanen är uppfostrad så honom kan alla gå med.

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Mitt förslag är labrador. De är pigga och glada, väligt sociala och barnvänliga men behöver en del motion för att inte bli för tjocka.

Nelly
0

Dock kan man ju aldrig garantera till 100% att det inte kan komma något oförutsett som gör att även den lydigaste hunden kan springa. Den kan bli skrämd, attackerad, glad, ja vad som helst.

Visst finns det schäfrar som inte vill syssla med bruks, men det ÄR en brukshund så jag tycker inte man bör skaffa en om man inte vill syssla med det. De allra flesta av dem mår ju trots allt bäst av att få syssla med just bruks. Visst går det bra med annan hjärngympa också, men att t ex spåra brukar de ju älska och är svårt att ersätta. Det finns så många andra raser som är rena sällskapshundar om det är det man söker.

lisette: Åh fasen vad otrevligt. Ja det är tyvärr så det kan gå.

Nelly
0

Mitt inlägg här ovan var alltså till ÅsaF.

KerstinP: Jo labrador är en trevlig hund, dock inte heller det en ren sällskapshund. ;)

Men detta beror ju alltså helt på vad trådskaparen hade tänkt sig att göra. Hon kanske tycker om att spåra, apportera eller andra hundaktiviteter och då kan dessa hundar passa utmärkt.

KerstinP
0

Några garantier finns ju aldrig. Men det finns bättre eller sämre förutsättningar. Det beror mest på vem som och hur man uppfostrar sin hund eller ger dem för vanor. Man kan ju undra varför en del raser är så poppis då.

Nelly
0

Men sen så är det ju även så att man vet ju aldrig hur ens hund blir. Även om man uppfostrar den bra så har ju de flesta hundar iaf NÅGOT som man har problem att få bukt på, och som man kanske aldrig får ordning på. Och om det då känns väldigt viktigt att ens små barn ska kunna promenera hunden så tycker jag man kan satsa på en mindre hund. Det tycker jag faktiskt. Det är lätt att bli besviken annars, eller få problem.

Nelly
0

Jag syftar alltså på det att ett av hennes krav var just att den skulle passa bra för en barnfamilj.

KerstinP
0

Små barn ska inte promenera med någon hund enligt min mening.De vet inte hur de ska hantera varken hund eller koppel.

Faxlin
0

Exakt självklart spelar åldern på barnen in. Men har man små barn kan de skada en liten hund lättare än en stor hund, även om det inte är meningen. Sedan tar jag för givet att ingen släpper iväg en 30-40 kilos hund med små barn.
Min minsting får nöja sig att gå med illern i koppel och då är jag med;-)

Sedan ska tilläggas att jag skaffade min första schäfer på grund av dess rasegenskaper. Vilken dunder nit jag gick på. Latare jycke får man leta efter. De enda gånger han blivit glad är när man visar kopplet, han får på sig det och springer sedan som en kanonkula och sätter sig vid bilen. Det är vad han kallar promenad. Som ni förstår har vi inte samma åsikter han och jag. Vilket betyder mååånga långa skogspromenader med en extremt motsträvig schäfer.
Min gårdsvarg!

Audiatur et altera pars

CBA
0

Jag märker att jag har varit lite luddig i mitt inlägg och behöver nog lägga till lite :o)

Barnen är 7 och 1 år…

Det kommer vara jag eller husse som står för motionen (äldsta sonen kan få hålla om någon av oss är med)

Jag kommer vilja träna vanlig vardagslydnad…dvs inga spår/agillity kurser…men som sagt man vet aldrig vad som lockar när man väl står där (jag har aldrig varit tävlingsmänniska eller ens sugen på att tävla med hästen men nu helt plötsligt har jag blivit "biten")

Jag vill ha en hund som klarar softa en dag utan att få fnatt likväl som att den ska orka och kunna vara med på äventyr/utflykter/långpromenader.

Jag söker en lugn, trygg, stabil, sund familjehund utan utpräglade vakt/jakt instinkter…tex rottisar, doberman, jack russel etc….

Än så länge har ingen nämnt någon av de raserna jag fastnat för ;o)

marwes
0

Jag tror en Softis kan passa, är själv väldigt sugen på en sån.

CBA
0

Softis ?

Soft coated retriever?

Asagard
0

Golden, men inte en jaktgolden. De är ganska aktiva, om man säger så.

marwes
0

#21 Vad är det för ras? Har aldrig hört talas om. Nej, jag menade Soft coated wheaten terrier.

CBA
0

Golden är ju en vatten apporterande vågelhund det vet vi alla men min pappas golden kille var av en annan åsikt…att ha döda fåglar i munnen var så äckligt så men att jaga hare och rådjur DET var roligt :o)

Mickis
0

Heej!

CBA, en viktig fråga, som jag tror att ingen tagit upp:
har du haft hund tidigare?

Alla hundar är ju som många vet inga "första hundar". Att hunden inte är en första hund kan innebära att den kräver att du har tidigare erfarenhet av hund och hundträning m.m. Hunden kanske kräver väldigt mycket i träning/arbete, ex. brukshundar, vallhundar m.fl. som verkligen behöver stimulans och träning dagligen för att må bra. Så därför är det bra att du redan nu börjat fundera över hur ert liv ser ut osv.

Själv skulle jag kunna rekommendera dig dvärgschnauzern, då jag har två stycken. Det är robusta hundar som lätt klarar en skogspromenad på flera timmar. Dvärgschnauzern anpassar sig mycket bra till det liv du lever, och klarar sig lika bra med ett aktivt liv, som ett liv som sällskapshund.

Den kräver, som alla andra hundar att du är tydlig (och bestämd) i ditt kroppspråk/träning och inte minst i vad gällande ledarskap. (egentligen samma sak). Bara för att dvärgschnauzern är en liten hund betyder inte det att den inte kan ta över rollen som ledare i flocken, dvs. er familj. För det gör den mer än gärna om den har möjlighet (som vilken annan hund som helst). För övrigt är det en trevlig hund, men jag håller med de andra här i tråden att det givetvis beror på hur du som ägare har uppfostrat hunden. För övrigt är det en pigg och alert hund.

Att välja ras är dock inte det viktigaste. Jag skulle tipsa dig om att först och främst se efter hur er vardag är, och planera ert hundköp därefter. När ni kommit så långt att ni bestämt er för att jo, det fungerar med en hund för oss. (verkar som att det är där ni är nu). Då rekommenderar jag er verkligen att läsa allt som kan tänkas ha med hundar att göra, ex. vad gällande hundträning, hundens språk, (vilket är mycket viktigt, för hur ska ni annars kunna kommunicera?), rasböcker osv, och ni kan även gå kurser och se filmer.

Detta är ytterligare ett sätt att försäkra er om att ni verkligen kommer att kunna ha en hund och allt vad det innebär.

Juste, vad gäller att din son ska gå med hunden ser jag inga som helst problem med om hunden är uppfostrad att inte dra i koppel så bör inga problem uppstå. Innan ni fått hem hunden så bör alla medlemmar i familjen vara med på vilka regler som gäller, får hunden vara i sängen eller soffan?, får barnen dra hunden i svansen eller inte? etc.

Jag hoppas att jag har hjälpt dig/er en liten aning ialf, och förövrigt så vill jag önska er lycka till med valpköpet! J

Ps. Vore kul om du berättade vilka hundraser ni funderat över, så kanske vi skulle kunna kommentera dessa? Ds.

// Mickis

CBA
0

Åh vad sur jag blir….jag hade skrivit ett långt och bra svar till er när sajten fick error och la ner….nu orkar jag inte skriva allt igen men i korta drag så….

#23 Sorry, jag blandade ihop olika raser ;o)

#25 Jag kommer att gå på de kurser som hundklubben har av intresse samtidigt som min bästa vän är fd hundtränare och hon kommer hjälpa mig oxå.

Jag själv har inte haft en egen hund men jag har under hela min uppväxt haft hundar runt mig.

Innebörden med att vara tydlig och tala hundens språk och att vara en god ledare ser jag som självklar ! Jag vet inte hur mycket du kan om just hästar men det är samma sak där och jag kan inte tänka mig att inte fostra då det är mycket krafter i ett djur om den vill använda dom på fel sätt.

Jag är en sådan att jag kan fundera, läsa och jämföra i flera år innan jag bestämmer mig och tar beslutet…jag gör mao inget förhastat…inte när det gäller så stora saker som hundköp tex.

Vi är inte riktigt i det stadiet än att valpköpet knackar på dörren. Först måste vi flytta till något större och då blir det ett hus…sen får vi se ;o)

Lustigt att du nämner just schnauzer…den är en av raserna som vi gillar, då  mellan eller dvärg.

Andra raser är:

Grand Danois

Cocker Spaniel

Staffordshire Bullterrier- jag har träffat massor av dom och dom är himla trevliga, lite pratiga kanske.

Tibetansk Spaniel

Finsk Lapphund- bäste vännen jag nämnde har en kennel med sådana och dom är underbara.

Soft coated wheaten terrier- kollade upp den och den verkar oxå trevlig.

Beagle- men den har nog lite för mycket jakt i sig för min smak.

Riesenschnauzer- men för mycket brukshund för min del.

Som ni ser är det spridda skurar på vad vi fastnat för :o)

Nå…komentarer till dessa mottages gladeligen ;o)

ThereseW
0

Jag skulle dock inte rekommendera en softis då de överlag har väldigt stark jakt i sig.

ThereseW
0

# 26 Grandis är den av de raser du radade upp som jag tror skulle passa er bäst :)

CBA
0

#28 Intressant intressant ;o)

Fler komentarer !

FummelFia
0

Jag tror Dv. Shcnauzer skulle passa. Dom klarar av att knalla på promenader som är flera timmar långa ena dagen för att andra dagen ligga på soffan och bara lata sig. Har en hane och han är bara för underbar. Han varken vaktar eller jagar. Kan möjligtvis leka lite med grodor eller små möss som hittas ute =)

CBA
0

Mmhmm…jag noterar ivrigt :o)

Mer kan ni !

ThereseW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag promotar ju självklart alltid pudeln som en underbar ras för allt möjligt, då de är väldigt mångsidiga, men de måste ju dock klippas regelbundet för att det ska funka på skogsprommisar och så..

Min lillkille är för tillfället i någorlunda utställnings-accepterad päls för att han ska ställas om ett par veckor, och det blir endel kvistar att plocka ur efter en skogsrunda.

ThereseW
0

Om man dock håller pälsen någorlunda kort så det dock underbart, krävs inte just någon borstning & fäller inte heller.

CBA
0

Jag lyssnar….jag lyssnar !

Fler förslag och komentarer….ni kan ju inte bara vara 3-4 stycken på den här sidan som håller på med hundar ?! ;o)

MallanBrallan
0

Jag måste hålla med om att pudlar skulle vara ett bra alternativ då de är väldigt mångsidiga, men min stora favorit är ju då labradorer och goldens! Helt underbara hundar! Men det är ju lite inviduellt också. En del hundar kan vara jättesociala och snälla och så, medans en del inom samma ras kan vara lite reserverade. Men jag skulle endå rekomendera en stor hund, då de är lite dåligare mot barn o.s.v.

Hoppas det var till någon hjälp!

CBA
0

#35 Jag vill helst ha en hund som inte kräver så mycket pälsvård, pudlar måste ju trimmas regelbundet. Jag har 2 katter som kräver sin pålsvård och jag slipper gärna det hos en hund.

Labbar och golden är jättetrevliga men ack så vanliga samt att jag är i stort sett uppvuxen med goldens och lite mätt på rasen.

Jag gillar GD skarpt och varje gång jag surfar runt bland olika rasklubbar på nätet återkommer jag alltid till GD sidan.

Maken vill ha en stor hund som det är nått att ta i och klappa på, medans jag mycket väl oxå skulle kunna tänka mig en liten knähund, varför inte en av var *ler*

KerstinP
0

Varför inte pröva med finsk lapphund eftersom du har känningar där. En utomordentlig gårdshund eller familjehund. Om eller när (för det gör det ju alltid någon gång) det kör ihop sig.så har du ju nära till hjälpen.   ;)

CBA
0

#37 Jo tanken har slagit mig faktiskt :o)

Dom ser verkligen ut som mysiga nallar och av vad jag har förstått så kräver inte dom så våldsamt mycket pälsvård, trots sin massiva päls…inte fäller dom mycket heller.

Jag vet att skulle jag köpa valp från henne så är det en topdog *fniss* (hund) jag får då hon är EXTREMT noga med sitt avelsmaterial, foder, fostran etc. Hon har en hane (han har cert. och är sv. uts.champ. och nu ska dom till Norge och Finland) och tre superfina tikar. Så köper jag valp där vet jag vad jag får !

Alex
0

Jag är inte alls bra på att tipsa andra om rätt ras, är jättesvårt när man inte känner personen… Men det jag kan tänka mig är isländsk fårhund, de tycker om att arbeta, speciellt agility och lydnad brukar de fungera bra i. Men klättrar inte på väggarna om det går en dag utan… De finns båda lång och korthåriga, men kräver ingen pälsvård och pälsen fastnar inte i möbler och så. Däremot är det från början en gårdshund, så de har en del vakt i sig. De är jättetrevliga mot nya människor, men talar om när det kommer någon och så… Så skälla kan de göra en hel del, det tror jag inte man kan få ur dem. Men lära dem tyst kan ju funka. :) Tipsar dig att läsa på hemsidor om dem, så kan du få en bättre insikt i rasen. Jag har ingen själv, men känner ett par och funderar på en sån som nästa hund när det blir aktuellt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Liinqan
0

Hej. Du skriver att du inte vill ha en vanlig hundras men en stor hund som är något att ta i, Den perfekta rasen är då Vit Herdehund. Om du vill se en bild kan du kolla på min sida där jag har en bild på min vita herdehund som då var 3 månader. Du kan oxå gå in på www.sunnantorp.has.it och kolla mer, det är den kenneln vi köpte vår hund. där står det om rasen, var den härstammar ifrån och det finns massor av bilder.  De är sällskapliga av sig.