OT: Få pli på volangen......
Sitter här och tänker, imorgon är det den stora dagen för förändring i mitt liv.
Tja det är inte bara att klippa sig, eller gå och göra en make up, för det kan man alltid rätta till =)
När jag gick i 9an så vägde jag 70Kg.
Jag har prövat Vikt väktarna….bullshit….jag har prövat GI…bullshit…jag har prövat förra hösten LCHF, gick ner 20kg på 1½ månad.
Nä jag tror att bantings metoderna på marknaden är för dem som har max 30kg övervikt, och kan röra sig på ett helt annat sett än som jag som är smidig som ett kassaskåp kan…..
När jag gick i grund plugget blev jag alltid kallad för "grisen", "miss piggy" etc.
Det har satt sin spår, spår som är djupt reva i hjärtat, det har inte underlättat för hur man ser ut idag.
Har även nu i vuxen ålder blivigt retad för min vikt….
Vad gör man, jo, man tröst äter…..
Nu ska jag inte sitta här och gnälla eller beklaga.
Jag har bestämt mig för att göra mitt livs stora resa.
Men jag vet inte om det är rätt…..eller jo, det är det nog….känslorna är många och och det är lite "skräck-blandade" känslor.
Känslorna ligger på det plan "hur kommer jag reagera efter", "hur kommer folk reagera" "kommer jag vara den där "vanliga" Tina, eller förändras mitt liv till ett helv?"
Jag har sagt till mig själv…..
Att antingen så kommer jag dö i fettma innan jag är 35år (är idag snart 33 i nov), eller så tar jag mitt liv, för att jag orkar inte med detta längre….
Eller så kan jag få det helt underbart efter!
Vad har jag och förlora?
OK. Man kan dö på operationsbodet, men man kan faktiskt dö över att gå över gatan också.
Jag har en på Rogers sida ssom gjorde denna för 3år sedan.
Hon gick ner 55kg första året.
Har gått ner 10 kg till, och har även fått hjälp med över flödigt skinn efter åt…
Jag tror inte att jag kommer att gå ner så mycket i början, men man vet aldrig, men jag har inget och förlora, tycker jag….eller jo jag kanske har det?
Nä nu vet jag inte längre vad mina känslor ligger på detta…..
I morgon så ska jag träffa läkare, och se vad han har och erbjuda….
Ja, nattens timmar lär nog inte bli många…
Oj detta blev långt och själviskt, men jag var bara tvungen och skriva av mig…..
Jag vet ju vilka mina vänner här inne är, och där av så skriver jag.=)
Men jag vet ingenting….Merän att jag är jä-ligt trött på och se ut som jag gör, och trivs inte med mig själv, inte har jag självförtroende heller.
För vem vill anställa "mamma scans köttbulle"?

Jag håller tummarna för dej Tina det vet du =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Lycka till :) Håller tummarna här med!

Tack min vänn! =)
Hehe, jag fick inte riktigt fram vad du ska göra tina. Men om de handlar om operation för att minska magsäcken eller?? så önskar jag dig stort lycka till. De kommer säkert gå jätte bra. De finns hur många som helst som gjort det och de funkat för. Man går absolut ner i vikt.. Men man får slita själv också..
De du förlorar på det är väl att kunna äta all mat.. du kommer antagligen inte kunna äta samma mat eftersom magen inte vill ha det? Men vad är det att förlora om de kommer göra din självkänsla bättre och om du kommer bli gladare och leva längre.. Eller hur!!:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Vist är det en magförmisnkning op.
jag kan tala om att nu efter dessa tre år som hon gjorde sin operation, så äter hon samma mat som oss andra, men i sin storlek på portion. =)
jamen dåså.. då förlorar du väl ingenting på det?:) Jag tror de är så i början bara iaf .. att magen är väldigt känslig.
För risken är väl inte så stor på en sån op?

nu för tiden så ska man kunna klara sig på op-bordet.
men op är alltid på.
dem kommer ha välldigt kul med mig den dagen då det är dags för inläggning…då jag är välldigt sprut och nål rädd…..*S*
Ibörjan får man bara leva på soppor och barnmat, och massa vitamintillskott och piller.
Låter myyycket muummmsigt!! *längtar sååå*
Operationen går till så att dem tar en bit av magsäcken som är, och gör en ficka på den.
Det som blir över få vara kvar i kroppen.
Sedan tar dem tarmarna och allt som behövs, och kopplar till den nya magsäcken.
man kan max äta ½-1 dl när allt är som det ska vara.
jaa just de.. så var det jaa.. visste de var något i början.. att man inte kunde äta som vanligt:) men de klarar du ska du se.
Lycka till. d ska nog gå bra ska du se…
Ja, klart det går bra!
Önskar dig lycka till Tina! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag med, hoppas allt går bra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Du får gärna berätta hur det går, är väldigt intresserad av att veta både för att jag bryr mej om dej och för att jag om inget annat funkar enl läkaren snart står inför valet själv
_**/Mvh Anne
En vän till mig gjorde en sådan operation för 2 år sedan tror jag. Hon är jättenöjd och mår mycket bättre nu än innan operationen. Det enda jobbiga för henne var att hon spydde en del när hon började äta i början.

Lycka till bruden….volangerna kommer försvinna i ett naffs ska du se. Det blir säkert ingen dans på rosor men du klarar det, för nu är du så inställd på det…och vem tusan är inte rädd för sprutor
lilla jag gråter som ett litet barn och ropar på mamma *viskar* men säg inget åt dom andra för då retas dom bara
Som jag berättade förut så har min kompis gått igenom samma operation, idag är hon en helt annan tjej med ett självförtroende som är så skönt att se och en glädje över livet som hon deffenetivt inte hade förut.
Det där kommer gå super bra, det vet jag, så det SÅ!!!
Klart det går bra Tina, vad annars!!!
Tummen upp för att du tar mod till dig, meningen är ju att du ska må bra, för det är du värd!
Håller på dig, vännen, det vet du!

Önskar dig också lycka till, Tina.

Tina hur går det för dej med volangen??
_**/Mvh Anne

jag kan tipsa er om en blogg, där det är en kvinna som gått ner -72 kilo. och hon har fått beviljat att operera bort överflödig hud samt bröstförstoring. och genom att läsa hennes blogg och hennes hemsida så får man en sju jäkla inspiration.

Ja det undrar jag också, jag har inte sett henne ute idag.

Hej
kan tala om att jag inte får någon operation, förräna jag har fått diabetes.
Det sa läkaren till mig…surt men sant!…….
Va? Du behöver väl inte vara diabetiker för att opereras!

Vadå få diabetes först…då blir det ju värra att genomgå en operation, det var det jävligaste jag hört…gud vad dom bollar med dig *morr*

jopp
enligt läkaren så var jag för frisk, alla prover var bra, endast så hade jag fått fett i levern, men det var visst ingen fara med….
dem operar endast om man har fått diabetes eller nån annan akut sjuka…….
Vad i hela friden håller de på med??? Det är inte sant!!!!!!

Min mamma led av väldigt kraftig övervikt och henne skulle dom göra den här operationen på….det slutade med att dom vågade inte göra den, för väger man för mycket så är risken ennu större att man dör på operationsbordet och det "ville" dom ju inte riskera. Min mamma fick diabetes väldigt kort efter den händelsen.
Kerstin du som jobbar innom sjukvården visst måste hon kunna begära en annan läkare inom en annan kommun eller till och med en annan stad?

Vad var det för lustigt! Har en kompis som är helt frisk även hennes syster var det. Båda har gjort denna operation.

Har en bekant i Gävle som gjort denna operation, hon var fullt frisk med. Jag tycker inte du ska nöjja dig med det svaret. Överklaga det ordentligt.
Någon hejd får det vara på neddragningarna inom den svenska sjukvården.
Håller på dig, klart du ska få din operation.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min vän som gjorde den var då fullt frisk! Låter ju helt sjukt att du ska behöva få diabetes innan de gör något för dig!

Detta med magsäcks förminskning eller inte.
Visst står jag i kön, men inte förrän tidigast om 6-7 år.
Har redan fått vänta 2½år för att få denna tiden.
Han sa att vi skulle träffas om 1 år, och se hur läget är då.
Jag kontrade tillbaka med "ja, jag får se om jag lever då, om jag orkar så länge".
Då var läkaren snabb och kontra med "men då ska du nog gå och tala med en hjärnskrynklare".
Nä, sa jag…jag ska fan ta mig inte gå på psykofarma för att ni inte kan se folks behov, och skylla på att det är ont om läkare, ja jag vet att det är det, och då finns det bara en sak till för sammhället, att släppa till mer pengar till sådan här operationer, för samhället tyvärr hjälper inte till för att man ska kunna leva ett normalt liv.
Ja, det är bara individen själv som kan bestämma vad man stoppar i sig, men samhället underlättar ju inte med all snabbmat….
I dag xakt om 1 månad fyller jag 33 år.
Det är lika med att när jag har gjort operationen, och har börjat leva efter och allt, så är jag jag 40-41år.
Det kan bara glömmas detta med barn i mitt liv…
Jag vill kunna leva som "alla andra"….
Jo, läkaren sa "hade du haft diabetes eller hjärtsjukdom, så hade du kommit till operation inom 1år".
Jag hade lite fett i levern men "det var ingen fara" med.
Nu har jag funderingar på och ta ett banklån, enbart för att kunna gör operationen tidigare. Den kostar runt 50-70.000Kr.
# 26 o 30
Vad jag förstår har Tina RÄTT till den här operationen. Hon uppfyller ALLA de kriterier som ställs.
Då var läkaren snabb och kontra med "men då ska du nog gå och tala med en hjärnskrynklare". Ursäkta mitt ordval, men en jäkligt dum kommentar från en läkare!
Men kontentan är att du kommer fortare till operationsbordet om du påvisar att du mår mycket psykiskt dåligt av situationen!
BYT LÄKARE!!!!!!

hehe…kerstin…han kanske inte använde ordet "hjärnskrynklare" kanske….
byta läkare går inte då jag inte kommer till alls i landskrona som är det andra och sista stället som dem gör op, på här i skpne…..
Visst vi har fritt vårdsökande, jag kunde ha kommit till Ljungby och jag kunde ha kommit till växjö……
Men det är en regäl bit hemmifårn och inte ens i skåne….
Jag tänkte mig inte att du skulle byta upptagningsområde, tänkte mest att du skulle få en mer hjälpsam doktor.

finns bara 2 läkare i hela skåne som gör dessa op.
och den andra läkaren vill inte ens ta emot mig………..

Tänkte samma tanke som dig Kerstin, det här är ju helt sanslöst..
Detta låter ju helt sjukt! Den där läkaren ger jag inte mycker för.

Det här är sjukt. Om man kollar på de kriterier som finns så ska man få hjälp för att även förhindra att man får allvarliga sjukdommar och för att kunna leva normalt. Nu blir jag arg. Hur kan de vägra?
citerar:
Patienter med uttalad fetma kan bli föremål för mag-tarmkirurgiskt ingrepp i syfte att minska kroppsvikt och därmed förbättra riskfaktorer för såväl hjärt-kärlsjukdom som den hälsorelaterade livskvaliteten. Det finns flera olika operationstyper som i de flesta fall kan utföras laproskopiskt (titthålskirurgi). Man kan dock tala om två huvudgrupper.
Vid restriktiv magsäckskirurgi (gastric banding, vertical banded gastroplasty = VBG) åstadkommer man en liten magsäcksficka i den övre delen av magsäcken. Från denna lilla magsäcksficka leder sedan en liten stram kanal ner till den kvarvarande restmagsäcken. Härigenom uppnås en tidig utspänning av magsäcksfickans vägg vid födointag, vilket ger en tidig mättnadskänsla. Därmed finns förutsättningar för ett minskat intag och som en konsekvens av detta viktminskning.
Gastric bypass är ett ingrepp som kombinerar restriktiv och malabsorptiv teknik. Vid denna operation görs dels en liten övre magsäcksficka, dessutom leds födan förbi en del av den övre tunntarmen. Härigenom minskas den tarmyta som förmår ta upp kalorier vilket resulterar i en negativ energibalans och viktnedgång.
Så här säger de i Göteborg vid Sahlgrenska. Vad är skillnaden vart man bor i Sverige. *morr*
Audiatur et altera pars

Och i Lund säger de:
Operativ strategi
Operativ behandling av obesitas/fetma
Operationsmetod vid obesitas
Det är viktigt att påpeka att de tekniska förutsättningarna kan vara så växlande mellan patienter att ett slutgiltigt ställningstagande till vad som är möjligt och säkert att göra kan göras först under operation. Klinikens normalmetod är Gastric Bypass (GBP). Rouxslyngans längd varieras efter BMI. Dock bör längden tarm inte understiga 150 cm. Gastric bypass bör inte utföras på patienter med Crohns sjukdom eller ulcerös kolit. I dessa fall bör VBG vara rutinmetod.
Vi använder såväl titthålsteknik som klassisk, öppen, teknik. Några skillnader i effekt metoderna emellan finns ej men alla patienter går inte att operera med titthålsteknik (laparoskopi).
Audiatur et altera pars

Dessa sjukhus kan göra det då de erbjuder gratis óperation till ungdommar.
De sjukhus som erbjuder operation är Karolinska sjukhuset i Solna, Universitetssjukhuset i Linköping, Universitetssjukhus MAS i Malmö och Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.
Audiatur et altera pars
Som jag tidigare har sagt Åsa, så uppfyller Tina ALLA de kriterier som behövs.
Därför råder jag henne att byta läkare. För nu verkar det som om det är läkarens godtycke som styr - och inte Tinas välbefinnande.
Så; GE DIG INTE TINA!!!!!
Talesätt; Man ska vara bra frisk för att orka vara sjuk!!

Sydsvenskan skrev i april 2006 detta:
De skånska köerna till fetmakirurgi är längst i landet. Patienterna har rätt till vård inom tre månader, men många har väntat i åratal. Nu ska 40 personer skickas till Ersta sjukhus i Stockholm för operation.
Operationsmetoden kallas gastric bypass och är den vanligaste och bäst dokumenterade behandlingen mot svår övervikt. Cirka 500 personer står i kö för operationen till kliniken vid Universitetssjukhuset i Lund och Landskrona sjukhus. Kön är landets längsta.
- Skåningar är inte tjockare än andra. Den långa kön beror snarare på att vi här i Skåne har varit framgångsrika i att föra ut budskapet om att de här operationerna finns och inte haft resurser att ta hand om resultatet, säger Jan Hedenbro, verksamhetschef för kirurgi på Universitetssjukhuset i Lund och ansvarig för fetmaoperationerna.
Väntetiderna ligger inte i närheten av den nationella vårdgarantins tre månader. Den genomsnittliga väntetiden till operation är över tre år för patienter utan förtur. Även för förturspatienterna, som lider av livshotande tillstånd på grund av sin fetma, är den genomsnittliga väntetiden över ett år.
Jan Hedenbro har gjort en handlingsplan för hur regionen ska få bukt med de långa köerna. Bland annat ska två nya kirurger rekryteras och utbildas. Han har fått beskedet att planen är godkänd, men det vill Region Skånes hälso- och sjukvårdsdirektör Karin Christensson inte bekräfta.
- Budgeten är inte beslutad ännu. Vi väger samman alla behov och ambitionen är förstås att lösa det, säger hon.
Regionen har tidigare tvingats skicka särskilt brådskande patienter till privata kliniker till ett pris på 120 000 kronor per operation. Inom regionen kostar operationerna hälften så mycket.
Nu har Ersta sjukhus i Stockholm lovat ta emot patienter från Skåne med början före sommaren. Hur mycket operationerna kommer att kosta är ännu inte bestämt, men enligt Bertil Nygren, tillgänglighetskoordinator vid Universitetssjukhuset i Lund, är det främst resekostnaden som tillkommer.
Alla som står i kön har fått veta att de genom den nationella vårdgarantin har rätt att bli opererade utanför regionen, men bara cirka 40 har nappat på erbjudandet. Deras journaler sänds i dagarna till Ersta sjukhus. Där avgörs vilka som kan tas emot.
- Inte alla patienter är lämpade. Vissa väger över 200 kilo och de är svåra att klara med titthålsoperation, som är den metod de använder på Ersta sjukhus, säger Bertil Nygren.
Audiatur et altera pars

Tycker det låter som om man bör kontakta Jan Hedenbro. Om inte annat så mailar vi ner honom.
Tina ska ha sin operation.
Audiatur et altera pars
Tyvärr är det ofta så att den som gapar högst kommer fortare fram i vårdkön.

Läste nån stanns för ett tag sedan att det ska bli lättare att få denna operation i hela landet och det som man måste uppfyllad då skulle vara att man måste ha ett BMI på mins 37
_**/Mvh Anne

jag har sjuklig fettma

Ge dig inte Tina, du måste stå på dig…
hur räknar man ut bmi??
http://www.halsomalet.se/bmi.asp så slipper man räkna själv.
men glöm inte att benstomme mm inverkar, så man får inte stirra sig blind på de siffror som kommer upp.
ok.. d va enkelt ju.. tack =)

# 47
längden / vikten altså är du 170 och väger 65 = 21,2 Bmi
BMI = Kroppsvikt/(längd*längd)=Kg/m*m
BMI-gränser
UNDERVIKT
BMI under 18,5
NORMALVIKT
BMI18,5 - 24,9
ÖVERVIKT
BMI 25 - 29,9
FETMA
BMI 30.0 och uppåt
NORMALVIKT (BMI 18,5 - 24,9)
Har du normalvikt är det viktigt att du behåller den. Ät hälsosamt och rör på dig. Konkreta råd hittar du på den här hemsidan.
ÖVERVIKT (BMI 25 - 29,9)
Har du övervikt väger du för mycket i förhållande till din längd. Vill du gå ner i vikt är bästa sättet att äta hälsosamt och lagom mycket samt röra på dig i vardagen. Kan eller vill du inte gå ner i vikt är en bromsning av viktökningen av stor betydelse för din hälsa.
Övervikt mellan BMI 25-27 innebär generellt sett en måttlig ökning av risk för ohälsa. Från BMI 27 ökar riskerna betydligt för bl a högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Om du upplever att du inte mår bra p g a din övervikt eller av andra orsaker så kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård för en individuell bedömning.
FETMA (BMI 30.0 och uppåt)
Har du fetma behöver du gå ner i vikt för att inte riskera att drabbas av olika sjukdomar, t ex högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes typ 2. Hur stora hälsoriskerna är beror på graden av fetma och hur du mår i övrigt. För att få individuell rådgivning och ev behandling kan du kontakta din vårdcentral eller företagshälsovård. Du hittar också mycket information om bra mat och rörelse på den här hemsidan.
UNDERVIKT (BMI under 18,5)
Har du undervikt kanske du skulle må bra av att öka något i vikt. Bra tips får du på den här hemsidan. Hälsoriskerna vid måttlig undervikt är låga, men ligger du långt under BMI 18 bör du söka hjälp. Många som ökar lite i vikt märker att de känner sig piggare och får en bättre prestationsförmåga.
Med risk att låta som en skolfröken med pekpinnen i högsta hugg.
Glöm inte att BMI-siffrorna ej är exakta. Det finns annat som påverkar också.

Det har du rätt i Kerstin, men om man som jag har BMI 37 så bör man försöka åtgärda det så man slipper följdsjukdomarna.
_**/Mvh Anne

jag har bmi i på 56.1
Jag har normal benstomme och inte kraftig benstomme.
Ändå vill inte läkarna operera……

Läkarna är isf ignoranta idioter enligt mej!
Om man har så pass hög BMI och inga bantningsmetoder öht funkar så borde man automatiskt få hjälp!
_**/Mvh Anne
d e helt knas ju.. dom borde verkligen gör nått åt d så du kan leva normalt o försöka hindra andra sjukdommar.. =/

Precis, att stoppa en människa från att leva som en frisk och sund person och kunna få barn framförallt….allt sånt som vi tar för givet det är inte möjligt för en överviktig person, så i mina ögon är det här totalt sanslöst. Jag blir då så jäkla förbannad på sjukvården, vart sätter dom gränsen igentligen…Tina är en ung människa, min mamma var någonstann mellan 50-60 år när dom ville operera henne..så var går gränsen!!!
en kompis mamma fick också operera sig men hon va också mellan 50-60 när dom opererade…
Tina, jag har en bekant som ska operera sig och hon ska göra det i en mindre stad här där jag bor (långt från Skåne) men hade hon valt Örebro hade hon fått stå i kö i flera år. Nu blev det bara några månader istället- köerna kan alltså se väldigt annorlunda ut mellan olika städer. Om du verkligen vill göra operationen så tycker jag att du ska söka dig bort från Skåne om det är vad som krävs, det är ju ditt liv det handlar om… Lycka till.

jag har tyvärr inte den ekonomin att ta mig mellan sjukhusen på annan ort, för då får man betala resonrna själv……