Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4955 ggr
Roxie
0

Att bila i europa!

Hej!

I sommar kommer vi att bila genom ner till Spanien där vi ska ha en tre veckor lång semester. Våran vovve kommer att få följa med, vilket ska bli riktigt roligt!
Vi kommer att åka genom Danmar, Tyskland, Frankrike och sist Spanien. Vi har åkt mycket bil i europa men aldrig med hund, därför undrar jag lite hur det fungerar med tullar? Måste man stanna? När jag tänker tillbaka på våra resor genom åren så är det inte alltid det ens funnits folk vid gränserna.

Ni som reser mycket med era hundar, hur gör ni?

// Sofia

VildaVittra
0

Ursäkta min rakhet, men varför vill du riskera att föra in smittor i Sverige för en så kort resa som tre veckor? För det går inte att vaccinera eller behandla mot allt, vissa sjukdomar smittar dessutom genom något så enkelt som ett myggbett. 

Tänk också på att hundar i andra länder är ägarlösa och kan uppfatta din hund som en inkräktare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Roxie
1

#1 Jag är mycket väl medveten om det du just skrev och vi har haft mycket kontakt med vår veterinär innan vi bestämde oss för att hon ska få följa med. Vi äger hus i ett fint område på solkusten, där det i princip inte finns några herrelösa hundar. Tack för omtanken.

// Sofia

[Jens]
1

Hej där Roxie, jag har rest med hund flera ggr genom europa och då har jag skaffat hundpass till min hund. Utöver hundpasset så har det alltid varit viktigt med avmaskning vilket vi har gjort också. 

Hur är tullarna? Jag vet inte hur många ggr jag har åkt men jag har råkat ut för att få stopp 2 ggr av alla gånger så det är inte ofta det händer. Vad skulle hända om man blir stoppad och det är troligtvis så att de tar hunden och sätter den i karantän och det är inte roligt förstås.

Hoppas det går bra för dig/er på er resa.

Roxie
0

#3 Tack för svar Jens! Fast inom europa kan hunden inte bli tagen till karantän såvida den inte uppfyller alla krav inom EU ;) Dvs att den har ett giltigt pass och rabiesvaccination samt eventuellt avmaskning eller veterinärintyg beroende på land (gäller inget av de länder jag nämnde). Utanför EU är det ju såklart helt andra regler, men dit ska vi inte.

Jag menar alltså om man är TVUNGEN att stanna för att visa upp att man har med sig hund samt att den har papper, eller om det bara är att köra och enbart visa upp om man blir stannad (som man kan bli ibland)?

// Sofia

Pialinn
2

Som husbilsåkare sedan 15 år har jag farit upp och ner till Portugal med mina kattor, Just nu har jag bara 1, men haft 3 som mest.

Det första ni måste göra är att kontakta en veterinär, som ger hunden ett chip, pass och vaccination mot RABIES. Sen måste ni vänta minst 21 dagar innan ni reser. Det finns andra vaccinationer som hunden MÅSTE ha, men det vet oftast vet. eller Spanska turistbyrån. Tror det finns en i Stockholm. Den viktigaste efter rabies är mot hjärtmask. Finns en sjukdom som heter Leismania som oxå sprids av myggor som kan vara bra att vaccinera mot.

När man reser in i Sverige igen, måste man avmaska hunden. Det gör man hos vet. i Tyskland för den får bara vara 10 dar gammal, och man måste vänta 24 timmar innan man reser in i Sverige,

Här kan du läsa hur man gör. (Dom har gjort en ny sida så jag hittar inte så bra längre)  https://www.jordbruksverket.se/sok/sokresultat.4.465e4964142dbfe44705dbe.html?query=resa+med+hund+och+katt+jordbruksverket&sid=0478EC96BD71127D0435E1C874DA2CB8%3A3137322E32312E37312E38%3A1432754242013

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Jens]
1
Pialinn
0

#3 Tidigare måste man stanna i svenska tullen och visa upp pass eller alla papper man hade innan passen kom.

I år hade jag lite bråttom så jag stannade inte och frågade om de ändrat dessa regler.

Roxie
2

#5 Tack, alla förberedelser är redan gjorda :) Det jag fortfarande undrar är huruvida man måste stanna eller ej, får ringa jordbruksverket och höra. 
Det jag fått reda på gällande avmaskning så behövs det enbart en avmaskning som även tar hjärtmask, exempelvis Milbemax. Denna behöver inte en veterinär ge utan man kan ge det själv 10 dagar innan hemresa, det är alltså inget som måste visas upp.

Däremot, i din länk till jordbruksverket hittade jag en checklista som i princip besvarar min fråga:

• Djuret ska vara id-märkt
  • Djuret ska ha en giltig vaccination mot rabies
  • Djuret ska ha EU-pass för sällskapsdjur
  • Djuret ska anmälas hos tullen

#6 Källkritisk som jag är så litar jag inte alls på den länken Jens, som dessutom är från 2006 ;)

// Sofia

[Jens]
0

2006-2015 står det annars Roxie. Tänkte på det där med att man måste stanna innan man reser in till Sverige. Det var nog första året eller om det var det andra som vi stannade vid gränsen för att leta efter en tullperson. Som vi letade och letade, vi visste inte vad vi skulle göra så vi satt där vid gränsen och väntade tio minuter innan vi såg en person och då tittade de i passet 5 sekunder och skickade iväg oss hem :))

Pialinn
0

Så dom har inte tagit bort detta med att visa upp djurets pass hos tullen. Bra att veta nästa gång jag kommer "hem".

Jag har aldrig stannat vid andra länders tull. Har nog inte träffat andra husbilsåkare som gjort det.

Pratade med fransmän ang. rabiesspruta, och dom sa att det är 1-års-sprutor som gäller i Frankrike.  Så var det tidigare i Portugal, men min vet. där berättade att 2014 ändrade dom till 3 år mellan sprutorna. Tydligen gjorde inte fransmännen så.

Roxie
1

#10 Min pappa äger hus i Frankrike och de vaccinerar bara 3ggr/år, vilket de sagt när de kollat läget där. Det finns två olika vaccin, en som håller i 3 år och en som håller i 1 år, tydligen.

Funderar på om jag ska ringa alla ambassörer och bara dubbelkolla för säkerhetens skull.

// Sofia

oh-la
1

Jag kan inte svara för andra länders lagar, men reser du med djur måste du alltid anmäla införsel av djuret till Sverige även om du rest med det. Det gör du genom att passera via röd punkt när du korsar gränsen in i landet. Du betalar inget, men djuret ska ändå anmälas vid gräns. Kolla upp vad som gäller i länderna du ska resa in i, men jag har svårt att tro att andra regler gäller där. Skulle du inte anmäla din hund skulle det kunna bli ett smuggelbrott. kanske viktigare att tänka på är att jjordbruksverket avråder från att ta med hund till Spanien efter att dom haft ett utbrott av rabies för inte så länge sedan. Vaccinera hunden om ni bestämmer er för att ta med den, och kolla extra noga vaf Spanien har för regler just nu. Vet att vissa delar av Spanien har koppeltvång och andra tar inte alls i utländska hundar på grund av uutbrottet. Gå in på www.tullverket.se och sök på "hund" så finns en del att läsa samt länkar till jordbruksverkets del om in och utförsel av hund och katt.

Roxie
0

#12 Tack för svar! Att man måste stanna när man åker in i sverige vet jag. Ska kolla upp de andra länderna extra noga, har spenderat hela kvällen att översätta information på sidor som motsvarar jordbruksverk i sverige. Våran vovve är rabiesvaccinerad och vi kommer inte vara på något av de ställena med koppeltvång  (oavsett kommer hon ha koppel jämt) eller där man ej får ta in utländska hundar.

// Sofia

Pialinn
2

Leptospiros är nåt annan man bör vaccinera mot om man är i Spanien. Minns att "min spanska vet." alltid vaccinerade mina katter mot det, när jag var där. Kolla med spansk vet. när ni är där nere.

Roxie! vilket jobb du lägger ner. Eloge till dej.

Träffar många husbilsåkare när jag är i Sydeuropa, men de flesta ser bara till att alla vaccinationer är gjorda och att djuren har pass. Att kolla hur man gör när man far över gränserna har jag aldrig hört talas om. Själv kör jag bara rakt över.

Roxie
0

#14 Ja vi har vaccinerat henne mot leptospiros efter rekommendation från vår veterinär. Tack, ser det som en självklarhet att vara fullt påläst :) Tack för dina svar!

// Sofia

oh-la
1

#13, egentligen tror jag inte att det är värre än att du går genom röd punkt vid alla gränsstationer och visar upp pass och vaccinationsintyg och eventuellt låter dem kolla upp chipp mot pass och se att det stämmer. Tänk bara på rutt så du inte åker via nått land som inte är med i EU, då kan reglerna skilja något. Det man ska vara medveten om ifall man passerar landsgränser utan att anmäla hunden vid gräns är att tullverket ofta har kontroller längs vägarna, och blir man stoppad utan att ha anmält hunden kan hunden bli utskickad ur landet och man själv kan göra sig skyldig till tullbrott. Talar inte specifikt med dig Ts, för du gör vad du kan, grymt bra jobbat, snarare så att andra inte tror att man kan passera fritt utan att anmäla djuret till tullen. Är man osäker ska man alltid passera röd punkt, och även om dom bara kollar passet och låter er passera har ni gjort vad ni kan för att undvika bekymmer. Ett tips om man vill veta regler i andra länder är att ringa landets ambassad i Sverige. Dom brukar kunna hjälpa till med frågor om införsel.

Roxie
0

#16 Tack! Jag har funderat på om jag ska ringa ländernas ambassader (pratar de svenska eller enbart sitt språk/engelska?) för att få lite extra klarhet. Läser man på ambassadernas hemsida så hänvisar de oftast till ländernas motsvarighet till jordbruksverket.

// Sofia