valp skäller på vuxen
Hur gör man när valpen skäller otrevligt på en annan hund i familjen? Hade det varit en främling hade jag försökt att avleda henne eller låta henne studera andra hunden på ett avstånd som hon vågade. Men nu fungerar ju inget av det eftersom de båda tillhör familjen. Att hon får skälla av sig känns inte ok men vad ska jag göra?
Otrevligt? Kan det vara uppmaning till lek med den andra hunden?
Jag tror på att man ska försöka bryta beteendet så fort det går, så det inte blir en "ful ovana". Bryter gör du med att avleda hunden, kanske med en lek med dig, godis kan fungera också men det få inte bli belöning för skällandet.
Givetvis ska du inte låta hunden fortsätta skälla utan på något sätt måste du ju avbryta beteendet.

#1 ja visst är det så. Behöver bolla tankar med några som inte förespråkar att man bara säger åt valpen att vara tyst :) Problemet kändes bara som att jag inte hinner något annat än att avleda valpen, för hon skällde så fort hon såg hunden. Ingen lekinvit utan mer åt osäkerhets hållet. Det är en "skällig" valp från start men hon har lugnat sig med att skälla på diskmaskinen, kylskåpets hummande och regn så jag har blivit så glad för det. Men så kom vuxna hunden hem med en tratt på huvudet & vips måste hon skällas på så fort man anar "trattens" närhet. "Tratten" kan bli aggressiv när hon inte blir behandlad som en dam. Så det gör ju tyvärr att jag oxå blev lite nervösare av att valpen skällde.
Kanske är det ett sådant här tillfälle då jag ska föröka avleda valpen inte bara med lek & "uppåt-aktiviteter" utan oxå med passivitet eller kontaktövningar så nära tratten, eller det läskiga, som det fungerar? Antar att med denna valp kommer jag behöva ha en arsenal med idéer när hon träffar på något nytt som hon inte känner igen. 🙂
Idag har hon inte haft så många "skäll-attacker" på tratten, tack & lov.

Förra hunden studerade allt denna skäller på allt. 🤐🐶 Underbart olika hundar är ❤️