Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1327 ggr
Twistis
2

Om en hund skäller...

"Om en hund skäller mot någon så rycker man tag i halsbandet eller tar tag i nackskinnet!" Meningen är kopierad från en stor bloggare.

Reagerade verkligen på det här! I mina ögon skapar man bara mer osäkerhet genom att göra så, det är att be om mer problem.

[LoveUnite]1
0

Alltså, skäller hunden mot en människa ska man LUGNA hunden och inte hetsa upp hunden.

Koppelryckningar och skrikandes och fysisk bestraffning är hetsande.
Man ska vara lugn med hunden.
Kan finnas hundar som kanske slutar om man gör så….

Min hund är en stor flicka, hon gör utfall mot hundar och kan skälla mot människor (ytterst sällan nu) men med min hund fungerar bara att man säger ett lugnt Nej om det är människor hon skäller på.

Är det utfall mot hundar så går hon ofta upp i varv och då måste jag ibland prata lite med henne (jag vet hur töntigt det låter) och ibland klappa henne vid kinden eller bringan. Hjälper varje gång!

Nej, det är ingen belöning, det är lugnande för hunden.

Gurky
0

Ja så ska man inte göra…

Maja2
1

Vilken bloggare skriver så?

[Juel70]
0

Hunden lär inte förstå mycket av att man rycker den i nackskinnet…

Jag har ju t ex en schäfer och det ligger i hennes natur att vara lite vaktande. Men hunden behöver inte skälla. Först bör man ta reda på varför hunden skäller på en människa, är det både vaktande av husse/matte eller osäkerhet? Och är det en skällig ras? Man kanske måste jobba med osäkerhet gentemot människor. 

Om min hund tycker att en människa går för sakta eller står still, så blir hon vaktsam och kan "voffa" lite för sig själv, då brukar jag lugna henne genom att bara säga "kom nu", då förstår hon att hon inte behöver bry sig om.

Men om det är en skum smygande människa i buskarna,  eller en full oberäknerlig människa som min hund skäller på, på avstånd, så säger jag inte åt henne att hon gör fel, för att det är ju hennes instikt som säger att något är fel.  Det är människan som lär hunden vad som räknas som fel i slutändan. 

Nuförtiden när vi är ute och går, så tittar min hund på mig först, innan hon blir osäker och börjar skälla, så hon förstår hur hon ska förhålla sig till människan/hunden vi möter. Men har fått jobba hårt.

Kallaterrier
0

Bara för att man bloggar eller skriver någon annanstans har man inte rätt.

[vattenhunden]
0

Att dra i kopplet när hunden skäller förvärrar bara saken. 

Drar du i kopplet= Hunden kommer bli mer upphetsad & dra/skälla ännu mer. 

Skäller du på hunden ( säger åt den att vara tyst) = Blir upphetsad & kommer skälla ännu mer. 

Jag ignorerar hunden ifall den skulle börja skälla när vi promenerar & fortsätter bara gå framåt, vilket har funkat mycket bättre än att skrika på hunden eller att dra i kopplet.

Miner00
0

lite ot, men vilken bloggare?

Sealle
2

Jo men Tyra är ju helt sjuk i huvudet så det är ju det man förväntar sig om henne .. hon kör ju samma gammeldagsa filosofi med hästhantering, dvs kuva djuret med våld för annars kan den bli farlig. Suck.

Lon@
0

#7, Tyra Sjöstedt. Blev inte direkt impad av hennes blogg, och det lär inte vara den mest populära hästsajten i Sverige och Europa som hon påstår.
Tråkigt när folk som har stort genomslag i media har en så förlegad inställning till djurträning!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!