Detta med löptikar och tävlingar
Jag läste ett inlägg för några veckor sedan om en tikägare som frågade om det var okej att åka till veterinären när tiken löpte. Jag blev helt chockad att man ens behöver känna sig osäker på en sådan sak. Men efter det så har denna fråga varit kvar i huvudet på mig i andra sammanhang.
Jag har mest funderat på detta i samband med tävlingar. Det är ju i de flesta sporter idag okej att tävla med löptikar om jag förstått det hela rätt. Så nu är jag lite intresserad om era åsikter i frågan.
Vad tycker ni i allmänhet om löptikar och tävlingar?
Ni med hanhundar tränar ni era hanar på något sett så de ska lyssna bättre kring löptikar? och i så fall hur tränar ni detta? Tror ni det går att träna?
Jag är själv hanhundsägare och tycker det är jätte konstigt att löptikar är bannlysta från alla möjliga ställen så som(många) kurser, hunddagis m.m.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har med tänkt på det, många hanhundar bryr sig inte, men många blir galna. Men man känner sig lite utanför som tikägare på de sättet. Nu har jag som tur är en tik som verkar löpa en gång om året så krockar inte med så mycket men förstår ändå de som får saker att krocka helt.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
"Helt chockad"? Det var min fråga och jag tycker inte det var nåt särskilt chockerande med den, en fullt berättigad fråga. Jag anser att man bör ta hänsyn till andra och inte bara tänka på sig själv jämt. Hur kan det vara fel?
På hunddagis kan jag förstå det, när man vill att större grupper med hundar ska fungera harmoniskt tillsammans på begränsade ytor.
Jag gick en kurs för unghundar med min hane, när det var en löptik med. Visst, det blev ett ypperligt tillfälle att träna löptik, men inte det jag egentligen hade betalat för. Löptik hade jag kunna träna gratis hemma… Så på vissa basic-kurser kan jag tycka att det är motiverat att inte ha med löptikar, eftersom man inte kan förvänta sig att hanarna har hunnit lära sig än och dessutom är mitt i könsmognaden.
Sen kan man ju råka ut för löptikar överallt så hanhundar måste ju ha någon sorts behärskning, medfödd eller inlärd. På tävling tycker jag att hundar ska klara den sortens störning.
Hanhundsägare har lika stort ansvar som en tikägare har. Man ska alltså hålla koll på sin hund oavsett kön. Tikar som löper finns det hela tiden, så kan man inte hantera sin hane, då på tävling, kanske man inte borde tävla med den (om det nu är en gren där det är tillåtet med löptikar). Men självklart att man har lite extra koll på sin tik och omgivningen när hon löper så att det inte händer något.
Och när det gäller veterinär så kan man ju inte stanna hemma om tiken löper? Behöver den sjukvård så behöver den. Hanhundsägare får väl för sjutton hålla i sin hund? Allt som oftast finns det flera ingångar hos veterinären och vill man inte gå in i väntrummet kan man faktiskt gå in och anmäla sin hund medans den är i bilen och be om att få gå in nån annanstans, alternativt ringa innan och be om det om man inte har tillgång till bil eller inte kan lämna hunden i bilen.
#4: här gällde det inte akut sjukvård utan den årliga vaccinationen, vilket framgick från den ursprungliga frågan.
Spelar ingen roll, behövs det så behövs det.
Jag är faktiskt jätteglad att vår brukshundklubb har policyn att löptikar är välkomna på alla kurser och man får vara på samma plan som alla andra. Det hade blivit väldigt många avbrutna unghundskurser annars då det kan vara svårt att veta när tikarna ska löpa. Dock får man ju visa hänsyn och tala om att tiken löper och man måste kanske inte ställa sig kloss upp till hanhundarna. Och NATURLIGTVIS låter man inte sin löptik kissa på plan, det är ju självklart! Likadant hos veterinären, klart att man får vaccinera sin löpande tik, men man måste kanske inte vänta i väntrummet om där är hanhundar som har det jobbigt, man kan vänta ute. Som alltid gäller det att visa hänsyn, men man behöver definitivt inte gömma sig för att man har en löptik.
När det gäller tävlingar kan jag förstå att hanhundsägare blir irriterade för de har inte behövt handskas med det problemet tidigare i samma utsträckning och det är alltid svårt att lära om. Nu tävlar inte jag, men löptikarna går sist i klasserna och även om det så klart kan vara distraherande för nästa klass så får man jobba på att klara av det. På vår klubb klarar de flesta hanhundarna av de för de är vana vid att det finns löptikar på plan.
Jag tänker att någon helt enkelt måste anpassa sig till den andra, antingen anpassar sig löptiksägarna eller hanhundsägarna. Och här blev det löptiksägarna som fick anpassa sig. När det veterinär så tycker jag självklart att löptikar ska få komma dit.
Är lite splittrad angående detta med tävlingar faktiskt, vet inte vad jag tycker. Jag har i dagsläget en hanhund som inte kan fokusera alls med löptikar omkring sig. Samtidigt så är jag lite sugen på att skaffa en tik som nästa hund, och den hunden vill jag tävla med men jag tvekar på en tik av anledningen att de inte alltid får tävla.
Efter att ha funderat lite nu så tycker jag nog ändå att det är bra att löptikar inte får vara på tävlingar och vissa kurser. Löptiken kan ju faktiskt tävla en annan gång, men skulle löptikar få vistas på alla tävlingar så skulle det alltid bli en chansning för hanhundsägarna. De kan alltid åka dit men det finns alltid en risk att det finns en löptik där och att de därmed är körda redan från början. Fast samtidigt så går det väl säkert att lära alla hanar att fokusera runt löptikar. Det är en svår fråga det här.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#2 Med helt chockad menar jag inte att frågan var dum utan att det fanns de tikägare som känner att de inte kan åka till veterinären medan deras hund löper. en helt berättigad fråga jag tycker bara det är så synd att man som tikägare ens ska behöva tänka den tanken.
#3 Fast är det inte egentligen på de grundkurserna som man speciellt borde få vara med? så som unghundskurs och vardagslydnad? Tikägare måste ju kunna få hjälp även om kurserna krockar med löp och jag som hanhundsägare hade gärna fått hjälp i just de kurserna om hur man hanterar sin hane i de situationerna. :)
#5 Ditt ursprungliga inlägg tog jag bara upp för att det var första gången jag hörde om detta problem och det var det som fick mig att börja fundera. Håller helt med #6 om att det inte spelar någon roll veterinären är till för alla hanhund/tik/löptik och alla övriga djur.
#7 Ja de va den sista delen där jag är mest intresserad av eftersom jag hört flera som skyller ifrån sina dåliga resultat på löptikar vilket jag kan tycka att om man tävlar lydnad så bör man ju inte få en första plats om man inte kan hantera sin hanhund runt löptikar. Men jag är ju på min första hund och har inte kommit mig ut och tävlat ännu så vill höra vad andra tycker för att bättre kunna få en uppfattning av det. :)
#8 Jag har också funderat lite fram och tillbaka med det här och som jag tänker just nu så tycker jag att man som hanhundsägare bör träna sin hanhund på att koncentrera sig kring löptikar. Tycker liksom det känns som att det ingår i träningen om man vill tävla på elitnivå till exempel. Men jag har ju bara haft en hund så har ju ingen koll på hur svårt detta är att träna. Min är bara 1år och snart 4 månader och han var galen runt löptikar för några månader sedan och tjöt om de va en som gick utanför. Nu har jag utsatt honom för många löptikar med promenader och liknande och han har blivit mycket bättre. Men är ju svårt för mig att veta om jag bara haft tur med en enkel hund eller om det faktiskt är träningen som gjort det. Det är därför ja gärna vill ha en diskussion med flera andra i detta ämne :)
Faktum är att ju mer en hane får umgås med tikar under hela deras löp, desto bättre blir dom runt löptikar och lär sig när det ens är värt att bry sig. Jag har promenerat med kompisar som haft obstinata unghanar där hormonerna fullkomligt sprutar ur öronen, men efter 2-3 löp så har hanarna lärt sig att det är slöseri med energi att uppvakta tikar som inte ens höglöper. Unghanar mellan 1-2 år är värst och framåt 3 år så brukar de allra flesta vara rätt vettiga att ha att göra med runt löptikar.
Sen finns det givetvis undantag och översexuella hanar, men jag upplever att de allra flesta av dessa finns i gruppen rena sällskapshundar. Hundar med lite mer inriktning på arbete brukar sällan ha problem att jobba nära löptikar, för dom blir så fokuserade på det dom gör.
Som tikägare har man det inte heller så lätt vid löp, jag undviker gärna gå kurs vid löp och hade det vart tävling hade jag tänkt likadant. Men det är inte så lätt många som tävlar har bokat in tävlingen långt före och betalat för den så jag förstår helt dom som åker o tävlar med sin löptik.
Jag har både tikar och hane, den senare har jag dock bara haft ett halvår (men han är vuxen och könsmogen).
Jag kan dels se det som ett avelsproblem, givetvis skall våra hundar ha könsdrift, men ändå fungera med att kunna koncentrera sig och arbeta även om det finns en löptik närvarande och vice versa.
Vänd på det - i stället för att ha en plätt som är tillåten för löptikar, som min ena brukshundsklubb har, så ha en plätt som är FRI från löptikar och där besvärade hanar får vara? Det skulle bli ramaskri…
Vissa klubbar jag har varit med i har haft löptiksförbud inte bara på appellplanen utan även på parkeringen (även sura miner om man haft en löptik i bilen) och i skogen runt om och då tycker jag verkligen att det gått för långt.
Man kan väl visa hänsyn från båda håll? Förutsatt att det är ok med löptikar på klubben/kursen eller vad det nu gäller så brukar jag ta med min tik om hon löper men stanna hemma den gången hon är i höglöp - inte bara för hanarnas skulle utan även för min egen och tikens.
Jag har visserligen bara haft tikar fram tills min nuvarande hane flyttade in i höstas men har ändå bott med hanar och tränat/tävlat dem, det har aldrig hänt att en löptikägare inte tagit sitt ansvar, däremot finns det väldigt många hanhundsägare både på klubbar och ute "i skogen hemmavid" som blir skitsura för att löptikar överhuvudtaget existerar och vistas utomhus.
Jag fattar ju också att motsatsen finns men det har varit en väldigt tydlig trend.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#13 Precis så tycker jag också! Håller med dig om attityderna också tyvärr och är väldigt glad att vår klubb inte är sådan utan löptikar får vara överallt. Vi med tikar behöver inte be om ursäkt för att vi finns.
Jag hade önskat att det var ok för löptikar att vistas på plan och tävling etc som vanligt, men självklart kan man ju försöka att vara lite sjyst och tävla som sista start eller inte träna mitt på planen vid höglöp. Att en hane lär sig att hantera löptikar är nyttigt. Tikarna finns överallt så det hade gjort hanen och ägarens liv mycket enklare och hunden inte blev helt rabiat så fort det fanns en löptik i närheten. Dessutom… har hänt att jag har varit på läger och att ägare vid lägrets slut har berättat att deras tikar har löpt. Ingen av hanhundsägarna hade märkt av det.. så det var väl toppen :) Jag tycker även t.ex. att all hundavel borde fokusera på att få hundar miljö och skottsäkra. Det hade gjort livet enklare för många… för pangar kan det mesta göra, inte bara fyrverkerier. Man borde hantera problem, inte sopa dem under mattan och skylla på annat.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tycker att löptikar självklart ska få vara med på det mesta, det som ni skrivit i tråden är jättebra. Men när det gäller träning/kurser tycker jag kanske att det lite tillhör god sed att upplysa om det? Var på öppen ringträning med mammas Eurasier, han var väl 1.5 år, och han var helt tossig, lyssnade inte för fem öre och gick med nosen i marken. Tro pelle det när han gick mellan två löptikar, då är det en familj som har med sina 3 löptikar, i vad som tydligen var höglöp, och säger det EFTERÅT! Hade vart bra att veta så vi kan agera därefter. Och kanske de inte ska gå precis innan en hane då? Eller är det bara jag? För efteråt så frågade vi om vår hund fick hälsa på en av dem och de bara "Ja, fast de löper alla tre så bara nosa där fram. Vi tyckte det var bra träning, och för er med!" jo, tack, men inte superbra träning när vi inte vet vad vi tränar. Så ge gärna ett heads up, och ta kanske inte med TRE höglöpande tikar till en träning där du vet att det är massa okastrerade hanar. (en sak om det råkar vara tre tikar oberoende av varandra som löper, sånt händer ju) Å andra sidan hade jag en labbetik som vart helt galen av nån som alltid hade med korv som träningsgodis, var ska gränsen dras? ;) *skämt* Men har för mig att jag ringde tränaren och förvarnade när hon löpte. Egentligen för allas skull så alla kan vara lite obs på det i gruppen iom att alla har lösa hundar osv i agility. Såklart ej höglöp. Sen på tävling får en ju mer räkna med att det kan finnas då, men då är det ju en annan situation. Just träning tycker jag man kan säga till. Så ja. Löptikar unite, men säg till på träning, och hos veterinären, så man kan agera därefter.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.

Jag bara måste jämföra med hästar igen. På träning/tävling med hästar så blandas brunstiga och icke brunstiga ston med valacker och hingstar (även valacker kan vara hingstiga). Det finns inga restriktioner för någon att hålla en viss häst hemma. En del ston går knappt att hantera/rida under brunst och de stannar såklart hemma. Inom ridsporten är detta en icke-fråga. Har aldrig hört nån ens diskutera det. Det är självklart för alla att alla som kan hantera sin häst är välkomna på träning/tävling. Märker man en hingst som börjar krångla pga att ens sto brunstar så kan man ju hålla lite mer avstånd där detta är möjligt och det gäller ju även hingstägaren. OT men måste bara tillägga att jag alltid tyckt att det är märkligt att inte blandraser har samma tillträde till tävlingar som renraser. Inom hästsport är det endast islandshästtävlingar, trav och galopp som har krav på hästens ras. Alla de vanliga ridsportgrenarna plus western tillåter alla hästar oavsett renras/blandras. Men det beror förmodligen på att SKK är en avelsorganisation som enbart vill gynna sina egna. Svenska Ridsportförbundet har hand om de flesta tävlingsgrenar och de är inget avelsförbund.
Skynda långsamt så går det fortare.
#18 Gällande blandras på tävlingar så är det väl så att de inte är tillåtna på de tävlingar som från början skapades som en avelsmerit. Typ brukstävlingar. Inte så jättekonstigt tycker jag. Agility, lydnad, rallylydnad, nosework etc är det ju fritt fram för blandraser. Det är skillnad på syftet för tävlingarna :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#11 Ja det är så jag tänker med utan att ha någon egentlig erfarenhet. Jag är väl rätt elak där eftersom jag tar alla tillfällen som ges att se till att han är runt löptikar så han ska lära sig hur man uppför sig.
#13 Intressant jag har också fått den uppfattningen när jag pratat med flera hundägare speciellt hanhundsägare. Känns ju i min mening som mer av en lathetsfråga för många hanhundsägare men som sagt jag har inte mycket erfarenhet. Det med aveln var nytt för mig det var en intressant tanke.
#15 Vad roligt att de inte ens märkt det. Däremot hade jag gärna velat veta om det var en löptik i gruppen mest för att man ska slippa bli frustrerad för att han beter sig konstigt och ofokuserat. Är däremot glad att ha dem där men måste lägga om min träning och fokusera på lite andra saker.
#16 håller med dig om att man borde få veta det men däremot tycker jag nog inte att det ska vara special behandling av varken löptikar eller hanhundsägare. Men det hjälper ju mycket att veta om problemet i förhand istället för efteråt. Det med korven är lite kul för jag hade en sådan person i veckan som blev sur för att jag la godis till min hund bredvid träningsplanen så han kunde söka( det lugnar ner honom och funkar som avledning i stressade situationer). Det var för att hennes hund inte kan koncentrera sig ens om det inte är något godis kvar på marken när han är klar. Och detta var bredvid planen inte på. Borde inte det gå att träna bort ett sådant godisfixerande? Jag kan tycka det men nu är ju min hund inte så överintresserad av godis men det var första gången jag hörde något liknande om godis.
Var lite speciell situation när det bla tränades på att gå fot med störning. Dvs stod två led snett emot varandra och så skulle alla gå samtidigt och ställa sig på motsatt sida, så man möttes i mitten. Där hade det vart kul att veta att vi med okastrerad slyngel mötte löptikar på varje sida ;) och sen när vi tränade ringträning och domarmöte hade det också varit kul att veta att han går med nosen i marken pga hundarna framför löper… Ger liksom INGENTING till vår träning om vi inte är medvetna om det. Angående korven så kom jag mest att tänka på ett tillfälle där någon hade tappat korv mitt på plan så min lab, som inte tålde korv och behövde gå ner i vikt, så det var såklart korv hon ville ha mest (för att hon aldrig fick det), tvärnitade ju där och försökte glufsa korv mitt i planen istället för att fortsätta till nästa hinder. :P Men att inte få lägga en påse med korv eller lägga ett spår av korv till sin egen hund är ju löjligt! Klart att mina kurskompisar fick ha vilket träningsgodis de ville och göra vad de vill med det, kom igen!
Lydnad får man inte tävla med löptik. Jag tränar gärna med löptikar, mina hanhundar ska lyda ändå men i lydnadsprogrammen ingår platsliggning som i de högre klasserna är dold - det tror jag inte att någon skulle vilja genomföra med en löptik!
Att löptikar skulle starta sist fungerar inte riktigt heller eftersom flera klasser går efter varandra på samma plan. Däremot är det tillåtet och fungerar bra med löptikar i tävlingsgrenar som är mer fartfyllda och där det inte är några problem med dubbelkommandon, t ex rallylydnad och agility.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Håller med helt. Det är bara brukstävlingar(som faktiskt heter bruksprov) som blandraser inte får delta i och de är fortfarande viktiga som avelsutvärdering för bruksraser. Dessutom är de rätt hårt tryck på de bruksprov som anordnas och många blir bortlottade, inte minst från spåret.
Om man har blandras och vill tävla i personspår - viltspår kan man ju delta i - borde man få Blandis att anordna tävlingar i stället för att klaga över att en renrasorganisation inte tillåter blandraser på sina bruksprov. Anledningen till att Blandis inte gör det tror jag beror på att det kräver en hel del för att anordna en sådan tävling. Det är lätt att ställa krav om man inte behöver göra jobbet…
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#20 Haha jag hade varit så stolt över min unghund om han klarade gå fot bredvid mig med två löptikar som passerar. :) Riktigt så långt har vi inte kommit ännu.
#21 Jag förstår precis varför man inte får ha löptik och det finns grund i argumenten men samtidigt tycker jag inte att man har förtjänat en vinst i just lydnad på högre nivåer om man inte kan få hunden att lyda runt en löptik också. Men det är ju bara min personliga åsikt det är inte säkert att jag själv skulle kunna få min hund att klara det i framtiden men tycker ändå att en hund som vinner elit i lydnad ska klara alla sorters störningar. Men nu är jag väldigt ny inom hundsporterna så den åsikten kan självklart ändras med mer erfarenheter och diskussioner med andra.
Jag är kluven i frågan om löptikar. Dock tycker jag inte av flera skäl att höglöpande tikar skall befinna sig på tävlingsplanen eller runt. Detta pga många hundar som annars inte bryr sig blir extra galna, men även den enkla anledningen att det kan bli en tjuvparning. Mina hundar klarar av att träna i närheten av löptikar. Men om de fått sitta bredvid en löptik i timtal märker jag stor skillnad på fokuset. Så att tikarna under löp går på planen har jag inga problem med. Det är toppen att många arrangörer väljer att ha tikar på annan plats.
17. Under alla mina 30 år som hästperson har jag aldrig sett att man släpper hästarna lösa och tävlar dom från marken😉. Skulle vart trevligt o sett det på framridningen eller uppvärmningen. 🤔Så där är väl största skillnaden hunden är lös hästen är mer "kopplad". Så att jämföra hästtävling med hundtävling är ganska mycket fel tycker jag.
Blandrasköpare bör ha det i beräkning att man aldrig kommer kunna nå lika långt som renrasiga hundar när det gäller vinna vissa priser. Jag vet många blandraser även renrasiga utan stamtavla som är jätte duktiga men där är ägaren inte heller så tävlingsinriktad hade dom vart det så hade dom säkert skaffat sig renrasig hund. Sen är det skillnad på hästar kan man korsa och registrera in den (och få stamtavla) Så det är enorm skillnad.
I internationella lydnadstävlingar får löptikar delta i just elitklass och det tycker jag att man skulle kunna ha här också. I förslaget på nya regler som tas upp i helgen på SBK kongress föreslås att det visserligen ska vara generellt förbud mot löptikar på tävling men att det är upp till arrangören att bestämma om löptikar ska få delta.
Dock är det så även internationellt att löptikar startar sist och har en egen platsliggning. De får inte beträda planen innan dess och de ska vistas på anvisat område.
På en lydnadstävling handlar det inte bara om att hunden ska lyda - det är jag övertygad om att alla elitekipage skulle göra oavsett om det fanns löptikar, kaniner på plan eller korvbitar utspridda. Men det krävs också millimeterprecision för att få bra betyg och då är frågan vilka störningar det är rimligt att utsätta hundarna för.
#26 Okej det visste jag inte om. Vad bra jag tycker faktiskt att en elithund borde klara alla störningar. Jag kan förstå det med platsliggningen speciellt om det är en där man inte ser hundarna. Man vill ju inte att de ska bli oplanerade valpar.
Jag är medveten om att det är mer än bara lydnad. Men om man tänker så här: Du har en hane som du tävlar på elitnivå med. Du har tränat med massor av störningar och lagt ner jätte mycket tid på det. Och varje gång ni tävlar vinner andra ekipage som inte haft en chans om det var en löptik ens i området? Hade inte det känts lite snopet?
Nu är jag ju väldigt ny inom hundvärden men i min hjärna tycker jag ju att Lydnad på den nivån som eliten är på borde innehålla alla sorters störningar annars borde vi ju ha en nivå över eliten för elitprogram med alla dessa störningar.
Surt också om man har en tik, tävlar i lydnad, kvalificerar sig till VM och tiken löper då…
#28 Det håller jag helt med om. Det finns mycket man kan missa som tikägare på grund av löp. Sen är ju tikar som löper (som jag har uppfattat det) inte jätte lätta att få att göra det man vill heller. Men tycker ändå de borde få vara med om de vill.
min lärare var helt chokad över att jag tog med min löptik på friluftsdagen, hon blöder typ inte alls då hon är gammal och av mindre ras, och dessutom var det sista dagarna i löpet. Var två andra hundar där , båda hanar, och när jag märkte att deras hund "fick vittring" så frågade jag helt enkelt om det var en hane, fick svaret ja och då sa jag att min tik löpte och gick en bit bort. Klart man kan ha med en löptik om man själv håller koll och informerar andra hundägare om att hon löper, men på dagis är inte du med och det är helt förståeligt att personalen inte har tid att passa upp tikarna som löper. På tävling tycker jag det är svårare, där ska ju andra hundägare få hunden att lyssna med distraktionen från en löptik. Jag skulle nog föredragit om löptikens ägare höll tiken borta från tävlingsplatsen (typ i bilen, en bit bort eller liknande) tills dess att det är deras tur att tävla. :)
Då tycker du alltså att man borde ha vilt som rusar över planen och godis utstrött också? Eller är det bara just löptikar som ska få finnas som störning? 😉 Eller är det bara okastrerade hanhundar som ska klara störningar?
På VM gäller ju internationella regler och då får löptikar starta så det är inget problem.
Men jag tycker att det är bra om man kan lösa det så att löptikar kan tävla åtminstone i elitklass. Om löptikar skulle tillåtas i alla klasser är jag rädd för att antalet tävlingar skulle minska rätt drastiskt. Vår klubb skulle inte kunna ha alla klasser under samma tävlingsdag längre utan i bästa fall kunna hinna med två klasser med separat platsliggning och där löptikar går efter alla andra ekipage. Då skulle vi få köra klass 1-2 en dag och 3 och Elit en annan och eftersom vi inte har funktionärer nog att ha fler tävlingsdagar än vi har nu så skulle antalet tävlingar för varje klass halveras. Alltså en försämring även för tikägare. Jag misstänker att det skulle se likadant ut för tikägare.
Angående hästtävlingar kontra hundtävlingar där det gäller vilka raser/blandraser som får tävla så får du (väl?) inte tävla med till exempel en varmblodstravare på säg, årgångstävlingarna för halvblod?
De är ju avelsutvärderingar, precis som bland annat bruks- och jaktprov samt MH (som för all del inte är en tävling) 🙂.
SKK är till stor del en kennel- och avelsförening, i synnerhet var tanken den från början, och då tycker jag inte att det är så konstigt att inte blandraser är tillåtna i vissa former av "tävling".
Sorry för OT!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag tävlar inte mina tikar när de har löpt då de är så tjuriga och hängiga, de har andra saker i tanken än att lyssna på matte då och jag förstår dem. ;)
De hanar jag träffar när mina löper är såklart intresserade men ägarna tycker själv att det är bra träning att ha löptikar som störning då det kan gynna dem i framtiden eller hur man nu ska förklara. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Blev fel i mitt inlägg, skulle vara "Jag misstänker att det skulle se likadant ut för många andra klubbar.", d v s att många andra klubbar skulle vara tvungna att dra ner på antalet tävlingar om löptikar fick starta all klasser. 😞
Ni som inte tycker att en hanhund förtjänar sitt pris om han inte kan lyda med löptik på plan.. Vilken likartad störning bör tikarna klara av för att förtjäna sitt pris?
Jag tycker att löptikar ska få tävla, men att de då ska starta sist. Ang löptikar på träningar så tycker inte jag att det är schysst mot hanarna/ägarna.
#31 Ja varför inte? På en nivå där det är eliten i lydnad som tävlar så varför inte? Det är ju där man verkligen ser om det är riktig lydnad eller bara under rätt omständigheter som hunden lyder.
#35 Jag tycker alla sorters störning borde vara med i de allra högsta elitnivåerna. Jag hade inte ansett att jag hade en hund som va elitlydig om jag inte kunde få honom att göra samma sak runt störningar. Även om jag fått en fösta plats i lydnads elit. (nu har det inte hänt eftersom jag bara har en unghund ännu).
#36 Menar du alla träningar eller bara vissa? Det blir ju otroligt svårt för en hanhund att lyssna kring löptikar om den aldrig bli utsatt för dem. Däremot tycker jag att man som tikägare bör informera om att ens tik löper. Men jag tycker det är jätte bra att de är närvarande. Hade jag velat träna moment utan störning hade jag gjort det hemma i vardagsrummet. Men som sagt det är bara min åsikt. :)
Jag tycker precis tvärtom. På träning är det jättebra att ha löptikar med, mina hundar ska ju lyda oavsett.
På tävling kan jag som sagt tänka mig att löptikar tävlar i elit och då går sist men i övriga klasser blir det om inte annat alldeles för bökigt för oss som arrangerar. Det gäller framför allt lydnad där vi nu köar 3-4 klasser på en tävlingsdag men även i brukset kan det bli svårt att ordna en separat platsliggning för en löptik eftersom man måste ha ytterligare ett par hundar till den platsliggningen.
#38 Jag kan förstå att det på de längre nivåerna inte är så konstigt att inte alla hundarna klarar en så stor störning. Och självklart blir det svårt för alla arrangörer att hitta lösningar på alla problem.
Sen tänker jag att det idag inte känns som en självklar del av träningen att träna med riktigt stora störningar så som en löptik. Är detta bara min okunskap eller finns det sanning i det?
Det är säkert olika på olika ställen. Jag har bara erfarenhet av att folk med löptik säger till men att man annars tränar på som vanligt, oavsett vilken nivå man tränar eller tävlar på. Hanhundsägare brukar bara tycka det är bra att få lite extra störning.
#40 Jag har inte tränat så mycket ännu men jag får ofta reda på att en tik löper efter att min hund betet sig illa och jag inte kan lista ut varför. Då brukar de komma fram. Vissa är jätte snabba och jag förstår att de inte känns så naturligt att ropa när man plockar ur hunden ur bilen att "Min tik löper". Det stör mig inte så mycket att det tar en stund men hade gjort min träning mycket lättare om jag visste det från början.