Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2073 ggr
bell
0

skäller på ljud

Min efterlängtade lilla valp har varit hos oss i en vecka nu och hon är SÅ ljudkänslig eller ljudosäker kanske är en bättre benämning på det. Nu när hon och jag ligger i sovrummet och någon lägger ner en hög med tidningar på köksbordet far hon upp o skäller. Går inte från mig men skäller. Skrapande stolar har samma effekt. När något låter på altanen far hon också upp och skäller i högansky. Kort sagt det mesta radion var hon inte alls van vid så den har jag börjat ha på fast jag inte lyssnar på den. Elvispen o dammsugaren bryr hon sig inte om men då är ju jag med på ett annat sätt. Hoppas ni har några bra tankar om hur vi ska få henne tryggare :) hon är 4 månader o har tidigare inte bott inne

Em_
0

Jag hade bara ignorerat det. Hon är lite och har precis gjort sitt livs miljöombyte, inte konstigt att hon inte är helt trygg än :) Med stor sannolikhet lär hon sig att de flesta ljud inte är något att bry sig om.

bell
0

Men hon skäller inte bara till utan hon håller i och skäller längel, ibland blir hin lite blokerad o då måse jag ju prata m hen så hont lugnar sig o tänkepension lite? . Spontant vill jag gå och visa henne att det inte är något farligt men tror det blir fel det med.

[HundochKatt]
2

Givetvis bör du bryta skällandet så det inte blir en ful ovana. Det är bra om du kan prata hurtigt och locka henne fram till det som skrämmer henne. Inte med ömkande röst! (Då gör du saken värre). Beröm henne om hon vågar sig fram. Lika hurtigt.

bell
0

Oj så tokigt det blir när man inte läser igenom innan man skickar, förlåt skyller lite på telefonen igår 😇

Tack båda för tankar! 

får försöka att ignorera och bryta henne vid rätt tillfällen, är ju inte alltid som hon "fastnar" i skällandet och ibland frågar hon bara om det är något att bry sig om. Men jag har i alla fall en valp som måste socialtränas både hemma och borta, är så van vid valpar som är stabila och vana vid hemmets alla ljud att detta är en helt ny erfarenhet för mig.  🙂 Men ibland känner man sig lite galen som köpte en hundgårdsvalp 🤪

[Daniela1983]
0

Det där känner man igen. När det är något ovanligt ute som min hund har skällt på som valp eller även i dagsläget så är det bra att han får gå fram till det, jag brukade också röra vid det *farliga* föremålet och han blev lugn. Nosade lite, pinkade på det och sedan gick därifrån.

När hunden är inomhus och skäller pga ljud gör jag dock inte mycket, bara visar blomsprutan eller ryter åt honom så slutar han.

[Forest]
0

Det är säkert så att det är ovana men även att hon talar om för dig att det är något eftersom du dessa tillfällen ligger o vilar (?).  Det är lite flockbeteende du vilar jag håller kollen. Avled beteendet sen kan det hjälpa med att ha valpen i egen bädd.

bell
0

Hon skäller när som helst & för vad som helst 🤔Det var bara igår som jag kom på att jag skulle be om råd när jag låg i sängen. Hon har ju bara bott inne i  8 dagar så det är klart det är mycket nytt för henne den lilla tjejen. Hon vägrar tex vara ute på tomten utan någon människa, då står hon bara och ylar/gråter/skäller vid dörren och vill gå in men är man  med ute så kan hon leka runt med hundstorasyster eller gå på själv upptäcktsfärd❤️  

Men bra tankar om avledning, om man ger henne ett ben när man vet att något kommer låta utanför huset borde det kunna hjälpa henne att flytta fokus från det? :)