Hjälp med val av ras
Dags igen med rasfunderandet. Då det blev en bebis för ett år sedan istället för hund så är livssituationer och kraven helt annorlunda idag mot sist jag skrev en tråd om ras. En normal vardags motion En längre promenad på ca 1-2 timmar eller två halvlånga à 40-50 min med någon form av mental aktivering under promenaden (tricks, godisspår etc) utöver kisspromenader. Mentalaktivering inomhus på ca 30 min. Och så mer träning på helger. Det jag vill göra med hunden: Tricksträning Träna och helst tävla lydnad men har inga ambitioner om att komma till någon form av elitnivå Träna agility och kanske tävla Egenskaper på hunden: Familjehund som funkar med småbarn Inte mindre än 35 cm, men inte mycket större än 50 cm i mankhöjd Generellt gå bra ihop med andra hundar Inte skallbenägen Ha will to please - lättmotivierad och följsam. Vill ha en hund som tycker att det är kul att arbeta med mig och som inte kräver att man lägger nästan hela träningstiden bara på att få upp arbetslusten Inte sticka på vilt och inte hög jaktlust. Ingen av oss jagar så det behovet kommer vi inte kunna tillgodose och vi vill kunna ta promenader/joggingturer i skogen utan en hund som blir knäpp och låser sig så fort det luktar hare. Päls som går att sköta hemma. Jag har inget emot att borsta då och då men om man behöver klippa/trimma så har jag ingen lust att göra det mer än max 3-4 gånger per år. Inte börja klättra på väggarna om det blir perioder med mindre aktivering. Rent estetiskt så är jag inte så intresserad av raser med krullig päls, som en Pudel men det viktiga är absolut inte utseendet. Raser jag har funderat på är Schapendoes, kh collie och sheltie(tveksam pga storlek och skall dock) Skriver från paddan så jag hoppas att det blir läsbart.
Kooiker, Lancashire heeler, Norsk Lundehund?
-
Jag har tittat på både lundehund och kooikern tidigare men fått intrycket att dom är svårmotiverade och att lundehunden är skällig. Men det kanske inte stämmer?
Kh collie skulle nog passa.
Annars rekommenderas jag DP retriever, främst lab & golden.
Shelties skäller mycket, iom deras vall. Svårt att träna bort helt, går att dämpa men lite skall får man räkna med. Annars riktiga toppenhundar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur mycket mindre är en dp labbe/golden? Dom"vanliga" är ofta rätt stora och klumpiga, kanske iofs är för att man ofta ser överviktiga otränade soffhundar. Någon som har koll på schapendoes?
Du kan nog inte få en collie under 50 cm mank dock ;) Min kh kräver rätt mycket, både motion och mental aktivering. Men beroende på uppfödare kan man säkert få mer eller mindre av det. Man bör även tänka på att man tyvärr kan få lite extrajobb med collies då de tyvärr kan ha/utveckla en del rädslor hur förberedd man än Är.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5 Det vet jag :) som jag skrev så är gränser lite diffust "inte mycket större än 50". En collietik borde funka då tycker jag även om det så klart är på gränsen av vad jag tänker mig :) utseende/storlek är dock inte det absolut viktigaste, speciellt inte om det drar åt det större hållet
Jag tror att en sheltie skulle passa dig bra! Skälligheten är delvis vilken kennel/vilka föräldrar man köper från och så är det en träningssak. Men det går absolut att hitta shelties som inte är så skälliga. Sheltien ligger ju bra i storlek för dig, jag vet inte om du vill ha tik eller hane, men tikar ligger ju på 35 cm och hanar ligger på 37 cm (+/-2,5cm) i mankhöjd. Sedan om du tycker att det är för lite för litet så finns det ju shelties som blir större. Min sheltiehane ligger på 41-42 cm i mankhöjd. Kolla gärna in på www.sheltie.ifokus.se eller skicka ett PM om du har några frågor om shelties🙂
Lycka till med rasvalet!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Hmm. Nu kom sambon och ville att vi skulle kika på WSS och ESS. Vad tror ni?
#8 Kan absolut vara värt att kolla in. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tänkte på Schnauzer (mellanstorleken). Den har mer arbetsvilja än dvärgen och rätt så sportig men ändå inte lika krävande som riesen som är brukshund. Älskar barn om de växer upp med dom och älskar att haka på vart familjen ska.
Värt att kika in lite närmare iallafall.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Tror absolut att WSS eller ESS kan passa riktigt bra. Den engelska har (som jag förstått det) lite lugnare temperament än Welshen som ibland beskrivs som en hund med lätt adhd då dem får tokryck ibland och behöver snäppet mer mentalakrivering ^^, (bara som jag uppfattat det, bäst att träffa några individer och skapa en egen uppfattning) På den engelska så är det trimning minst 4 gånger om året men inget som inte går att lära sig själv. Öron och tassar bör klippas oftare för att hålla rent och fint :) Borsta igenom hunden 1-2 gånger i veckan räcker där imellan. Vet inte riktigt hur Welshen är när det gäller klipp och borsta men misstänker att det är liknande som engelska, möjligtvis lite mindre :P Båda två är följsamma och arbetsvilliga men som du skrev i din beskrivning, kanske inte något man kommer till eliten med. Hoppas du hittar rätt ras för er ^^, Själv hämtar jag en ESS på fredag :)