Han vill inte kissa :(
I tisdags blev Simba opererad för den ena testikeln (som alltså satt inne i "magen") hade svullnad till storlek med en tennisboll. Operationen gick bra, men han var väldigt trött och ynklig efteråt. Han kissade normalt dagen efter men ville inte göra nr 2. Igår däremot kissade han inte på hela dagen och verkade ha ont kring könet. Vi åkte in till veterinären som tömde hans blåsa. Urinen såg normal ut, koncentrerad men inga spår av blod eller liknande - fast hon gjorde inget test. Han fick antibiotika utifall det skulle vara något och smärtstillande. Veterinären sa att det var riktigt konstigt att han inte kissade för inget verkade täppa till urinröret och inget vid operationen kunde ha gjort så det påverkade detta.
I natt bajsade han inomhus för första gången någonsin. Det är alltså en 10 årig hane vi pratar om. Det gör ju inte mig något, men han skulle aldrig få för sig att göra det inomhus så lite orolig är jag ju. Han vill fortfarande inte kissa så vi ska ringa veterinären snart. Hon ville eventuellt passa honom i 1-2 dagar för att observera hans beteende och försöka klura ut vad hon ska göra.
Just nu varvar han sitt konstanta gnällande med att sova kortare stunder. Han får två olika smärtstillande (en NSAID och en som är lik morfin) och borde inte ha så ont. 😕 Såret ser fint ut och verkar läka som det ska.
Har något varit med om något liknande? Att hunden har ont och vägrar kissa?
Inte vart med om det. Dricker han så att han bör vara kissnödig? Låter som att ni får ringa veterinären igen tyvärr för det låter inte bra att han inte kissar eller bajsar.
#1 Han dricker mer än vanligt tycker jag, så han bör absolut ha urin att kissa ut. Igår var blåsan väldigt full men han kunde ändå inte kissa. 😕 Ja, vi ska ringa vet igen för såhär kan vi ju inte ha det. Stackarn är helt utmattad dessutom.
oj ja då bör han vara kissnödig. Han har säkert lite ont när han kissar och håller sig, och blir säkert mer orolig/stressad av att han är nödig. Håller tummarna för gubben ska bli bra ring veterinären 👍
Det kan vara så att han visst kan kissa, men att han håller inne allt. Han känner att det är någonting konstigt där nere, och är lite adrenalinkickad pga att kroppen tror att det är en skada så han lyckas hålla inne urinet. Skulle inte bli förvånad om han kissar när han får lite lugnande.
Men detta är ingenting som kan skrivas på nätet.. För att veta vad problemet är måste man se hunden först.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Han har fått både lugnande och smärtstillande, men inget hjälper. Han gnäller och skriker av smärta och har gjort det i två dygn trots starka mediciner. 😕 Det är svullet vid sidan av penis så jag tänker att det kan vara något organ som krånglar(?). Han kan knappt gå då han inte vill sätta ner ena bakbenet (som han för övrigt inte har ont i vid undersökning) vid svullnaden och han har svårt att ligga ner.
Vi har ringt veterinären och hon skulle ringa upp snart… De har ju stängt idag då det är en röd dag men vi fick hennes privata nummer. Kan hon inte hjälpa åker vi in akut till djursjukhuset. Såhär kan ju stackarn inte behöva lida 😕 Mår dåligt i hjärtat av att lyssna på honom. 😢
Tar du av honom tratten när ni går ut för att kissa?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja, absolut veterinär! Hoppas du redan har fått tag på henne - om inte, åk in till klinik. Lycka till!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Anledningen till att han piper kan vara för att han får starka mediciner, inte för att han har ont. Min hund fick Temgesic, ett morfinpreparat, efter sin operation men han blev helt förstörd av det så vi fick ta bort det.
När hunden inte har kissat på 1 dygn är det akut och hunden kan ta skada. Då måste blåsan tömmas.
Kan det hjälpa honom att kissa om ni trycker lite lätt på blåsan?
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#6 Han har en mjuk kattkrage ibland men inte när vi går ut eftersom han har lätt att snubbla på den med sina korta ben.
#8 Tyvärr hjälper det inte… Han skriker bara då :(
Kan i alla fall meddela att vi åkte in till vår veterinär tidigare idag som tog både ultraljud och röntgen men kunde inte se något. Hon tömde hans blåsa igen och vi bytte hans mediciner till en salva istället, utifall det skulle vara dem han inte tålde (plus lugnande som skulle verka i 24 h). Han har sovit mycket men är väldigt gnällig i perioder så han verkar ha ont ändå. 😕 Gnällandet håller dock inte i sig på samma sätt som tidigare, men han haltar fortfarande runt och gillar inte att ligga ner. Han är väldigt öm vid könet… Vi har fått en tid kl 12 imorgon oavsett om han blir bättre eller ej.
Det kan ju vara så att han är väldigt smärtpåverkad, vi alla reagerar ju så olika på smärta. Men inte kul att se sin hund lida så där:( Men med läkningen så borde det ju iaf bli bättre för varje dag, bra att ni håller koll på honom och hjälper honom att tömma blåsan.
Antar att ni har kollat om han har feber?
Men åh! Stackarn :( hoppas han blir bättre snart.
Något att testa om du vet någon med en löptik är att sätta ner honom på fläcken där tiken precis kissat. Det ska mycket till för att en hanhund inte ska kissa över det. Det kan ju få igång honom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 De tog tempen på honom för några dagar sedan och då var det ingen feber. Men det är inget som har gjorts nu när han har haft problem att kissa. Kanske kan jag föreslå det för veterinären imorgon. Men Simba verkar i alla fall få det bättre och bättre. Han ligger nu och sover och har faktiskt sovit väldigt länge utan att vakna och gnälla över smärtan. :)
#11 Det går framåt i alla fall! Håller tummarna att det blir ännu bättre när det gamla medicinen helt är ute ur systemet. 🙂 Han ligger avslappnat på golvet så det är positivt.
#12 Simba är lite speciell då han inte alls bryr sig om löptikar (trots att han inte är kastrerad - eller halvt kastrerad nu då när han endast har en testikel). 🤔 Han har inte velat lämna huset eller tomten tyvärr. Vi har även burit ut honom och satt honom på stigen där vi brukar gå där även många andra hundar vistas… men han springer bara tillbaka till huset igen. :( Men vi fortsätter att försöka.
Hoppas att det släpper snart. 😕
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Du kan själv ta tempen hemma, jag glömmer jämt bort vad min hund ligger på när han är frisk.
#14 Tack det hoppas vi med! :(
#15 Vi har ingen termometer än. Det ligger på inköpslistan men nu har vi redan betalat runt 14000 DKK för operation och andra behandlingar så det får tyvärr vänta lite. :/
Jag kan glatt berätta att idag, efter att ha tömt blåsan för tredje gången nu hos veterinären (tre dagar i rad har vi varit där) så kissar Simba äntligen på egen hand! 😃 Han verkar mycket piggare och gnäller inte så mycket längre. Vi tror absolut att det mesta var en dålig reaktion på medicinen och vi är så lättade att ha vår lilla busgubbe tillbaka 🎈

Härligt!
Vad skönt, den hunden verkar haft ett helvete de senaste dagarna.
#19 Det kan man nog lugnt säga, stackars liten fattade inte alls vad som hände med honom. :/
Åh vad härligt för både hunden och er :)
Åh det där "grodleendet" känner jag igen! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Skönt att han är på rätt spår