Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 937 ggr
hannaj98
0

Betyder detta att hon är dominant?

Min hund älskar att bli kliad på magen. Om man klappar på henne när hon sitter ner så lägger hon upp tassen på min arm, som betyder att hon vill bli kliad på magen/"armhålan". Detta gör hon på alla hon litar på när de klappar på henne. 

Detta har jag aldrig tagit så allvarligt, men häromdan kommenterade en person som inte ens känner min hund att "det är ett tecken på dominans". Detta tror jag inte alls på för hon har aldrig visat några andra tecken på dominans och när jag tittar på henne när hon gör det ser det inte alls ut som att hon är dominant. Dessutom så kan jag utan problem säga till henne att sluta och det är inga problem. 

Först blev jag faktiskt lite irriterad eftersom det kan störa mig när folk som ser min hund för första gången tror sig känna min hund bättre än mig. Men sedan blev jag fundersam. Kan de ligga någon sanning i påståendet?

Salsbring
2

Nä. Det betyder bara att hon lärt sig att om hon lägger benet så så blir hon kliad där hon vill bli kliad. Det kommer alltid att finnas fullt med människor som ska komma med sina teorier om allt möjligt :P

Flöffo
0

Min hund gör också så och han är väldigt undergiven av sig. Jag tror att hon bara vill bli kliad, min håller oftast på så för att be mig att fortsätta.

//Flöffo

Lon@
0

Håller med övriga, har inte ett dugg med dominans att göra.
Oftast är det nog som de andra skrev att hunden lär sig att om den lägger upp tassen så får den mer kli.
Det KAN också vara en liten rest från "mjölktrampet" som valpar har som riktigt små, att det liksom utvecklas till att bli mer en annan form av signal.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

AnneN
0

Definitivt inget med dominans att göra, i så fall skulle båda mina hundar vara extremt dominanta vilket ingen av dem är.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JoannaLi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä då! 

Jappe gör det för att "mysa tillbaka"

Sealle
0

Lite smått OT men jag har också alltid fått höra att när en hund lägger tassen över ens arm (som ni beskrivit) så innebär det att den är dominant. Kan inte minnas att någon någonsin kommit med en förklaring dock 🤔

JoannaLi
2

#6 Allting är ju ett dominant beteende, förutom att ligga på sidan ;)

Nej, men tyvärr, så är det ju många som tycker att det är mycket som är att vara dominant. 

Men nej, Jappe är inte "dominant" när han gör så. Han vill visa att han uppskattar att bli kliad, och att han känner lite extra ömhet för mig just då. :)

(Personligen så har jag aldrig upplevt en hund bete sig dominant mot en människa, det finns inte med i mitt ordförråd :) )