Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 1340 ggr
swapp
0

Vilket fästingsskydd har du?

Hej, jag undrar vilket fästingskydd ni brukar använda och fördelar/nackdelar med det. 💣

★

VildaVittra
8

Jag använder mina fingrar och ögon som fästingskydd.

Fördelar:

Miljövänligt
Icke hälsovådligt
Gratis
Man behöver inte ta sig till någon affär

Nackdelar:

Man får klappa sin hund mer, sånt är ju hemskt
Man utsätts inte för nervgift, det är ju också tråkigt

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nadilda
1

Vi har precis fått bravecto utskrivet. Vi vill ha något som verkligen funkar, vår hund fick anaplasma som liten och det var inte alls kul! Vi har väldigt mycket fästingar här och dessutom en äng med högt gräs där Dolly bukar gå omkring. Sedan så har vi en badtoka med fri tillgång till bad, så alla fästingmedel med badbegränsningar ryker direkt. Dessutom har jag hört en massa bra om det och vår veterinär rekommenderade det 🙂 Nackdelarna är väl att om hunden blir allergisk vilket är väldigt sällsynt så går det ej att få medlet ur systemet.

Scorpio97
0

Inget, vi brukar inte ha så mycket fästingar. Vill dock prova bärnstenshalsband.

//Jessie

sofia1992
0

Jag hat inget på mina hundar. Jag kollar igenom dem efter promenaderna och plockar bort de som kryper på dem, fungerar bra för oss.

Hildgrim
0

Vaccinerat mot borrelia annars inget. Min hund är naken så fästingarna är extremt lätta att se.

Mygohr
0

Jag har Exspot på mina. Att vi har valt det beror på för många sjukdomar av fästingarna. Jag har en hund som är kroniskt sjuk pga Borelia (har även haft Anaplasma) och förlorade en 3 år gammal hund i TBC. TBC smittar vid direkt vid fästingbett- hinner fästingen bita så är det försent! Fördelar: Inte en fästing som hunnit bita! = Hundarna slipper bli sjuka. Enkelt att använda. Hundarna kan bada utan att effekten försvinner. Nackdelar: Vissa hundar tål inte. Får inte gulla med hundarna på ca 5 timmar efter applikation.

[tk1971]
0

Frontline.

oh-la
0

Inget här heller, går igenom vovish flera gånger om dagen, vill inte utsätta henne för gift, som halsbanden innebär. Skulle aldrig gå runt själv med ett halsband med nervgift, så varför sätta det på min hund… Bravecto valde jag bort eftersom det står i bipacksedeln att man inte garanterar skydd mot fästingburna sjukdomar. Det dödar dem, men fästingen måste ändå bita sig fast och säga blod ett tag innan den dör… Då kan jag lika gärna plocka.

fridarebecka
0

Jag använder inte heller fästingskydd. Bor i Jämtland och här finns det väldigt få fästingar, känns då onödigt att hälla gift på hunden när man lika gärna kan ta 3 minuter efter varje promenad och kolla igenom hunden.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
lambero
1

Har Scalibor på en, Frontline på den andra och inget på den tredje.

Scalibor har jag på min fästingmagnet. Han gillar även att bada så det är smidigt att ha ett fästingskydd på som inte försvinner av att bada. Nackdelarna är att det är ett gift med allt vad det innebär. Vissa hundar tål det inte och jag skulle inte använda det ifall jag hade hundar som gillar att tugga på varandra eller om jag hade katt/barn.

Frontline har hunden som inte gillar att bada. Han och tiken, som är obehandlad, leker mycket och ganska intensivt så jag vill inte ha ett halsband till honom. Fördelar är att man slipper halsbandet, nackdelar är att det är ett gift.

Tiken som är obehandlad badar två ggr i veckan. Plus att hon är allergisk och jag undviker att behandla henne med något i huvud taget om jag kan. Hon får sällan fästingar som tur är. 

Jag väljer helst en beprövad metod som jag faktiskt vet fungerar än något flummigt halsband/spray/pulver med tveksamt resultat. Har sett vad som händer både med hundar och människor om de drabbas av fästingsjukdom så jag tar definitivt risken med ett gift.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Fransu
0

Scalibor på pudeln, inget på shih-tzun eftersom han blivit dålig av alla medel vi testat. Vi håller honom kortklippt och går igenom kroppen ordentligt varje dag.

Fördelar med Scalibor:

Få fästingar. Plockade dock en bamsing på svansen igår. 😮

Nackdelar:

Giftigt!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Perly
0

Kör på samma som #1, funkar hittills i alla år så. 👍

Alltid Oavsett

Ambrose
0

Använder inget än så länge. Nita verkar inte vara så omtyckt av fästingarna. Hon har fått en hittills i år där kompisarnas hundar har fått 5-10st varje gång de har varit ute och gått/lekt med oss.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CissiD
0

Jag har precis börjat med Bravecto efter att ha hört mycket positivt om det. Förra året hade han inte så många fästingar och vi använde oss då av Skudo pet fästingavvisare.

Bravecto kan jag inte säga mycket om ännu men Skudo pet fästingavvisare. är fördelen att det inte är något gift. Däremot är en nackdel att den är svår att veta när den gått sönder eller batteriet är slut och den går inte att bada med. Annars funkade den bra. Men gillade inte att jag inte märkte när den gick sönder förrän jag hade massa fästingar på honom.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Paxxa
0

Inget. Testade Frontline en gång, hundarna tappade all päls! 😮

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Stormvindh
0

Familjens hund använder Frontline och har alltid gjort detta. Varför vet jag inte riktigt då det inte har varit mitt beslut. Funkar har det gjort på honom iallafall, nackdelen tycker jag är just att man inte kan bada med hunden så det försvinner, samt att jag inte gillar att man inte ska ta på hunden när man precis använt Frontline just pga att det är giftigt. Till min tjej började jag precis med bravecto. Har också hört mycket positivt om det och än har jag inget negativt att säga. Inte en fästing har jag sett sen jag gav henne det, då tog jag fyra fästingar på henne bara dagen innan :) Supersmidigt med en tuggtablett, hon trodde det var en godis och mumsade nöjt i sig den :)

Medarbetare på Vallhundar

russin
0

Jag använder Bravecto i år och är supernöjd. Mina fästingmagneter har inte fått en endaste fästing efter dom fick det.

Trots att jag har korthår, så finns inte en chans jag hittar alla fästingar snabbt - för nymfer är minimala både före dom ätit och efter. Mina hundar har dessutom tjock päls, så här hittas sällan fästingar förrän do blivit större eller när hunden irriterar sig på dom. Med mycket smittad fästing i området, så är jag supernöjd med Bravecto🙂

JonnaCecilia
0

Timjanspray. Koka en burk timjan och en skivad citron i en liter vatten i 10 minuter, sila ner på sprayflaska, spraya varje morgon o efter bad. Kommer ev testa att komplettera med bärnstenshalsband men nog inte förrän nästa år då jag inte vet hur det funkar med valppäls storlek osv. Och när jag vet om hon är en fästingmagnet eller ej. Tror jag kommer vaccinera henne med… Finns väl TBE vaccin nu också väl?

TjockaBerta
0

Först hade jag frontline och fästingarna kröp över på mig. Sen blev det exspot och både jag och hundarna var fästingfria. I år har jag fixat Bravecto och hittills har det inte varit några problem alls.

>>>Malum domesticum<<<

FridaR
0

Använder för första gången Bravecto och har ännu inte sett en enda fästing på honom! Han fick Polyatrit pga av fästingbett förra sommaren trots fästinghalsband, så jag håller verkligen tummarna för att detta fungerar. Vi har väldigt mycket fästingar här där jag bor, så det känns säkrast att både ha fästingskydd samt att ständigt känna igenom hunden :) Nackdelen med detta skyddet är att om det skulle uppstå biverkningar kan man inte göra något åt det direkt då det ges i tablettform.

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Turast
0

bärnstenshalsband + b-vitamin + citrus och tjärschampo :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Minmilou
0

Har bärnstenshalsband på min vovve, funkar dock inte så jättebra. Han är långhårig och älskar o bada. Tror de funkar bättre på korthåriga hundar, men de är ju från hund till hund, på min funkar de inte så jättebra. Men fint är det iaf :)

Cixx
0

Bärnsten + B-vitamin

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Karolina-H
0

Har Seresto halsband på min

Codeavalone.blogg.se

mingman
0

Vi kör också på Bravecto iår. Vi kommer vara i skärgården hela sommaren där det kryllar av fästingar. Han är badgalen så droppar eller halsband har inte funkat. B-vita och bärnstenshalsband och giftfria alternativ har tyvärr inte gett bra resultat för oss. Jag tycker inte om att stoppa i honom gift, men i och med att det är snudd på omöjligt att hålla koll på alla fästisar så fick det bli så.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Michaela-N
0

Scalibor för sjunde året i rad :-)

Hiro
0

Frontline då vi åker söderut i 1-2 veckor/år, annars ingenting

Qepta
0

Har alltid aNvänt Scalibor tills nu. har 2 hundar numera så iår testar vi Bravacto. Än så länge har dom inte fått någon fästing sen dom fick sina tabletter.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

-Aida-
0

Jag använder ett man kokar ihop hemma, man får 1 liter att ha i kylskåpet och sprayar de på pälsen med en flaska, har använt de en vecka och har inte sett en enda fästing faktiskt.

Fördelar:
Inga kemikalier.
Kostar runt 50 lappen och typ 10 minuter att koka ihop.
Hunden luktar gott i pälsen.
Miljövänligt.
Håller en månad i kylskåpet.

Nackdelar:
Inte effektivt om hunden badar ofta.

russin
0

#18 - nej det finns inte TBE vaccin för hundar. Däremot för borrelia. Tyvärr är anaplasma lika vanligt som borrelia och mycket farligare.

JonnaCecilia
0

#30 Tack. Googlade nu, var ju för människor det finns. Bra info fanns här för andra som också vill veta mer om fästingar och fästingburna sjukdomar http://www.veterinaren.nu/hund/bra-att-veta/fastingar/nu-ar-det-hog-tid-att-vaccinera-sig-mot-tbe