Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1559 ggr
Lexie82
0

Återbetala handpenning?

Skulle behöva lite hjälp, då jag har svårt att hitta något bra svar när jag googlar.

Jag hjälper till som admin på en facebook-sida för omplacering av hundar. Vi har som regel att det inte är tillåtet för medlemmar att skriva i sina annonser att handpenning ej återbetalas, eftersom konsumentköplagen inte tillåter det.
 Men vad gäller när man säljer en blandras och alltså inte är reggad som uppfödare? Då räknas man ju inte som näringsidkare och andra lagar gäller. Får man behålla handpenningen om köpare ångrar sig då?

Är det någon som har en källa på vad som gäller så vore det kanon!

Michaela-N
0

Nej, det spelar ingen roll. Du ska ha pengarna tillbaka oavsett.

Lexie82
0

Har du någon källa på det? För en medlem skrev till mig och sa att det bara gäller om man är reggad uppfödare. Skulle vara bra att veta säkert vad som gäller =)

drika
0

Vet att är man reggad så gäller det att återbetalningen måste göras men vet tyvärr inte hur det är om man är en vanlig privatperson..

Hälsningar

Fredrika

Michaela-N
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollade upp det med min pappa (som är advokat och har jobbat som domare bl.a., man kan iaf säga att han har koll på läget så jag tror han duger bra som källa 😃)

Michaela-N
3

Han säger också

"Att tinga en hund kanske bland hundägare betyder ungefär "intresseanmälan" Då har man inte avtalat om köp. Och då är nog inte förskottet något förskott på köpeskillingen. Utan ett bevis på seriositet. Då finns det nog en praxis bland hundägare under vilka förhållanden och förutsättningar den ska betalas tillbaka. Det vet inte jag."

Har man alltså avtalat om ett köp så har man inte rätt att kräva handpenningen tillbaka. Det spelar ingen roll om hunden är registrerad i någon organisation eller inte, det viktiga är vilka avtal som tecknats.