Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4238 ggr
[marianova]
0

klippa till sommaren el inte?

Hej! Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra till sommaren för min finska lapphund / bordercollie mix på ca 10 månader så att hon inte blir allt för varm till sommaren med all denna päls hon har…. kan tänka mig att de är rätt mkt valpull som finns i hennes päls också som hon lär fälla men.. hon tycker ba det är nog varmt när de är 10 grader ute (bor i norrland, en bit utanför umeå).. Hur gör ni på sommaren med era hundar som har mkt päls? Klipper/rakar eller låter dom ha kvar pälsen?

Hildgrim
0

Sätter en tass här bara för att jag är nyfiken. Jag vet att folks generella uppfattning är att man ej ska klippa ner pälsen för att den tydligen ska skydda mot värmen. Men min personliga iakttagelse är att hundar som t ex lapphundar nästan alltid flåsar. Min bror hade en eurasier förut och hon flåsade från tidig vår till sen höst. XD

[marianova]
0

Joo de är det jag också hört.. funderat på att man kanske bara kan klippa ner under magen eller något så de blir svalt där iallafall.. :) haha ibland så känns de som att man ba vill ta en urtunningssax å klippa där de är som tjockast me päls… så jobbigt å se att hon tkr att de är så varmt.. men förhoppningsvis kanske den bli tunnare om hon fäller bebisullen snart. Men vore kul å höra andras åsikter om detta :)

TheaV
0

Vår eurasier klarar värmen mycket bättre än vår labbe :-) Klipper ingen av dem.

[marianova]
0

Okej på så vis! :) Kanske ska bara invänta sommaren och ba se hur det går för hon med värmen :) och förhoppningsvis ha hon släppt en massa bebisull då också.

Sugar Mist
0

Klipper magen och mellan tassarna och tunnar ut byxorna, svansen och manen och borstar ur ordentligt på aussien förra sommaren, och han är tjockpälsad.

-

Zwinto
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klipper ner ben, mage, bröstkorgen tunnas ut ordentligt. Bakom öronen tar jag bort det mesta. Men tanken är att det ska minska chansen att få våteksem. Syns nog på vilken bild han inte är klippt på. Följer tråden!

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

[erika.tornlycke]
0

Vår keeshond flåsar hela tiden - sommar som vinter, ute som inne! - förutom när han ligger och vilar!:p. Vår cavalier blandning klarar värme sämre än keesen. Känner man på deras hud när det är varmt så är keesen alltid svalare (dem är ungefär lika aktiva så skillnaden beror inte på det). Jag har enbart hört att pälsen på lapphundar osv isolerar så dem behåller sin kroppstemperatur, men såklart får man vara försiktig, tex ta långpromenader när det är svalare ute. Keeshonden är min första spets och på honom verkar det stämma, men det kanske skiljer sig från individ till individ, det vet jag inte. Vår kees är dessutom en riktig kelgris och kelar även på sommaren (dock bara när det är svalare). Jag hade testat hur vovven klarar värmen innan jag klippt.

Boson
0

Oftast blir en päls av strittande pälslag förstörd av nedklippning. Dessutom fyller täckhåren en funktion vid sol/värme/kyla som förloras när den klipps.

Bästa är nog att ta det lugnt när det är som varmast. Man kan skölja hunden så den blir blöt innan man tar en promenad, tillhandahålla kallt vatten och skugga.  Du kan försöka få bort så mycket ull du kan med hjälp av bra kammar/borstar.

#7 Upplever också att vår cavalier klarar värme sämre en Svensk lapphund och en Siberian husky.

[erika.tornlycke]
0

Vi har en liten hundpool (når upp till magen på keesen så behöver inte vara så väldigt djup) vi sätter upp i trädgården som är väldigt omtyckt :) där doppar båda hela huvudet för att ta godis från botten! sen ger vi dem hemmagjord glass när det är som varmast (blötmat + vatten in i frysen, eller vattnet från att ha kokt typ lever eller annat som dem tycker om).