Erfarenheter av kortison?
Albin har kronisk mag-och tarminflammation och har ätit prednisolone i några månader, han blir bla ständigt utsvulten på kortisonet, och några har sagt att Medrol inte har samma biverkning och är lite mildare. Han har ätit medrol i några dagar nu.
Det jag är nyfiken på är hur era hundar varit på prednisone och medrol? Var de hungriga jämt, blev det bättre om ni bytte från pred till medrol?
Oavsett vilket, ge alltid probiotika och gärna prebiotika tillsammans med kortison, så slipper han bli utsvulten.
Menar du att pre o probiotika skulle mätta hunden? Förlåt men det var det dummaste jag hört. Vi har provat pre o priöobiotika ett tag, av annat skäl.
#2: Då har du inte hört mycket. Nej, de mättar inte hunden (vilket jag inte heller påstått), men de bidrar till att återställa den tarmflora som kortisonet slår ut, vilket i sin tur minskar risken att mage och tarm sänder signaler som felaktigt upplevs som hungerkänslor.
Men du vet naturligtvis bäst när du hellre bör förolämpa än lyssna.
Min hanhund åt predikstol under ett antal veckor och det jag märkte mest på honom var att han kissade massor och ville ha mat hela tiden, vi minskade dosen och det hjälpte mycket. Gav aldrig något annat än detta kortisonet till honom.
Codeavalone.blogg.se
Jag kommer inte ihåg, men absolut har jag för mig att det hjälpte. Har haft en allergihund en gång i tiden so fick prednisolon i början, men då hon skulle livstidsbehandlas så gick vi över till medrol och jag har inget minne av att hon var överdrivet mathysterisk.
Hon var inte alls så som min nuvarande kortisonbehandlade hund har varit (som fått prednisolon) för hon har varit heeelt galen med mat ! och gick upp ett halvkilo på 3 veckor, vilket är mycket för en hund på 5 kg.
Sjysst, hoppas medrolet blir bättre för oss med. Det var inte ens någon veterinär som sade att Medrol finns som alternativ, utan hörde det på forum.
Min tik åt prednisolon i några månader och förutom ökad aptit(vilket jag tyckte var bra då hon vanligtvis är väldigt kinkig) märkte jag inget annat. Medrol har jag ingen erfarenhet av.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
# 7 Är din hund kinkig med maten förstår jag att ökade aptiten var välkommen. :)
Min förra hund åt Prednisolon under många år pga en tarmsjukdom. Sista tiden fick hon gå över till Medrol.
Utseendet var väl det som förändrades mest. Magen blev stor och spänd, jag kallar det "kortisonmage". Jag vet inte om jag kan säga att beteendet förändrades, och Medrol åt hon så kort tid att jag inte kan säga varken bu eller bä om det.