Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 966 ggr
Sealle
0

Vad använder ni för handtecken?

Jag har alltid tyckt det är coolt med folk som använder handtecken tillsammans med kommandon, till exempel en "stopp"-handflata betyder sitt, en handflata vinklad mot golvet betyder ligg osv.

Min fråga är då till alla er som använder er av olika handtecken  - vilka handtecken använder ni till vilka kommandon? 🙂

JoannaLi
1

Vi jobbar mer och mer mot teckenstyrning, eftersom att det funkar bättre med våra tjuriga hundar ^^

(Btw, anta att alla dessa gäller höger hand, om inget annat står 😃)

Det första jag lärde in var "ligg" vilket är en "stopp-handflata", fast pekade med fingertopparna neråt, och handflatan bakåt. 

"Sitt" är höjda ögonbryn, för de vet vad jag vill, de vill bara inte, så då dömer jag dem lite med ögonbryn och leende :D

"Dutt" (de ska dutta nosen på min handflata) är en flat handflata höjd till lämplig höjd, och antingen ska de vänta på mitt röstkommando, en nickning eller att jag drar ihop mina fingrar lite, innan jag öppnar dem igen. 

"Stopp" är en fingerknäppning. 

Sedan har jag lärt in båda tassarna, där vi helt enkelt ska gå "i kors" när jag står framför dem. Så att vi ger varandra "samma tass" när vi står vända åt samma håll, så höger hand-höger tass och vice verca, men det ser lite coolare ut när man står vända mot varandra. 

"Tipp" (de går från liggande position till liggande på sida) är att jag "trycker ner" min hand. Jag går från "stopp-handflata" rätt upp, och "trycker" ner fringrarna så att de blir vågräta. Ibland kan jag behöva skjuta handen mot dem för att verkligen övertyga. 

"Backa" är att jag "skvätter" fingertopparna mot dem. 

"Flytt' på de'" Är att jag sveper (höger)handen åt vänster två snabba gånger. 

"Kom" är helt enkelt att jag gör en "come hither-motion" med antingen fingret eller hela handen. 

"Fot" är att jag håller vänsterhanden och en del av underarmen mot ryggen. 

"Upp" (de går från liggande/sittande till stående) är helt enkelt att jag "drar" dem uppåt i luften, samtidigt som jag knyter näven. 

"Varsågod"/hopp och lek är att jag "kastar" något - sveper handen från kroppen och ut, samtidigt som jag öppnar näven. 

"Kolla"/"hopp upp" är att jag, med lutad hand, pekar med pekfingret och tummen öppen mot något. Kan signalera att jag sett någon/något, att jag vill att de ska klättra upp på något, eller klättra upp med frambenen på något, t.ex. en vägg. 

"Vars är"/"leta" är den gamla klassiska öppna händer, rycker på axlar, ser frågvis ut, t.ex. när de ska leta godis/leksak. 

"Kryp" är väldigt liknande "kom". Handen är öppen men något lutad, så att tummen pekar utåt från kroppen, och så rycker jag lite mjukt i fingrarna. 

De här var de jag kom på just nu, och jag blev lite chockad av hur mycket jag faktiskt använder handtecken. Det var mycket trevligt när jag hade tappat rösten, kan jag lova!

(Sedan är det mååånga fler trick/kommandon som jag använder ansiktsuttryck för ^^)

Just det! "Ge dig"/"lugna dig" (när de t.ex. vill busa vid olämpliga tillfällen, alltså det är inte ett liksom "paniknej", men det är liksom ett "settle down") är att jag visar "insidan av pekfingret" - handryggen mot mig - och höjer ögonbrynen. 

"Vänta" (t.ex. när vi ska gå över en väg) är samma tecken som för "ligg", fast med vänsterhanden, och fingrarna är lite öppnare.

Sealle
0

#1 Gillar sittkommandot 😂 Tycker du hade många smarta och kreativa tecken, speciellt med tanke på hur mycket tricks/kommandon dina hundar verkar kunna! Själv kunde jag inte komma på fler än typ två, tre så det är bra inspiration för mig som har lite dålig fantasi haha.

JoannaLi
0

#2 Haha, ja, men våra hundar är lite som de är också… ^^ 

Jag tror att det hjälper mycket att jag för det första pratar väldigt mycket med händera, även med människor, så då blir det lite automatiskt. Sedan är jag också ryttare, där man sällan får hästarna att lyssna på röstkommandon, utan där jobbar man ju också mycket med händer och kropp. 

Så öva på du - till slut sitter det i ryggmärgen det här med att komma på nya teckenkommandon, och det blir bra mycket enklare än att döpa röstkommandon! (Seriöst, jag visste inte vad jag skulle döpa det nya tricket som jag lärde hästen till. så jag döpte det till "söt/trevlig" på franska xD)

pernillaoscarsson
0

Vi använde alltid handen då Bazze skulle sitta. Vi visade också med handen vart vi skulle gå. Någonting som känns helt naturligt och blir lika trött varje gång jag sträcker fram handen för att få någon annans hund att sitta och den inte fattar alls xD

thea_thea
0

Sitt - ett finger rakt upp Gå här/sätta sig någonstans - pekar på marken, sveper dit vovvs ska (rallylydnad) Framåt/spring iväg - snabba rörelser framåt med handen (ungefär som en fisk på land) Stanna - handflata Sitta fint med tassarna upp - "pistol" med handen + "Jag skjuter dig!" Ligg - pekar på marken Backa - sprätter med pekfinger + "Backbackback!" Hopp över hinder/upp på saker - pekar övertydligt med hela armen (agility/dogparkour) Finns fler men orkar inte skriva mer. Sen är det vissa som är rätt så tråkiga så de har jag inte med!

Whippetgerbilen
0

Har inte hund nu, men jag visade pekfingret och det betydde lyssna eller stanna.

Dogs is my world ♥

Vizzla
0

Förutom de som är sagda så har jag

Snurr - snurrar pekfingret ner mot backen

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jamie+Engla
0

Gå/Trava - pekar snappt framåt eller markerar med ena fingret mot kopplet. Höger - snurrar med handen Vänster - "puttar" med handen i luften mot hunden Tillbaka - kastar handen i runt och fram samtidigt som jag pekar Stanna - hela handen eller pekfingret rakt upp Stå - samma som stanna Ta ett steg fram - vinkar med fingret mot mig Ta ett steg tillbaka - pekar aningen bakåt Se framåt - kastar handen vid min sida Sen har vi alla de vanliga hemma såklart :) De syns lite i denna videon av de jag skrev ovan http://youtu.be/DRVbxc5oFaI

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Tilde]
0

Sitt - Pekfinger och tumme upp (som ett L nästan)

Ligg - Rör handen neråt med handflatan ner

High five - Som när man gör high five, hihi

Stopp - Pekar på hunden

Snurra - Ritar en cirkel med pekfingret

Kom - Knäpper med fingrarna intill min kropp

Fast han lyder inte 100% av gångerna, men vi jobbar på det 🙂 Han är duktigast på "kom", "stopp" och "high five".