Vad heter din hund?
Vad heter din(a) hund(ar) och hur kom du på namnet? Är de döpta efter en seriefigur, en känd hund från en bok/film, kom du på namnet första gången du såg hunden eller har du alltid tänkt döpa din hund till just det namnet? Själv tycker jag inte om människonamn på djur (skulle aldrig kunna döpa min hund till t.ex. Hannah, David eller Sofia), vilket försvårar det lite eftersom man inte kan googla upp pojk/flicknamn och få inspiration därifrån. Nu äger jag ingen hund för tillfället men min katts namn bara dök upp, har ingen aning om vad jag fick det ifrån utan jag bara sa det en dag och det kändes helt rätt. :)

Velvet fick sitt namn redan hos uppfödaren pga att hennes päls på kinderna känns som sammet.
Valle heter i stamtavlan Älvgårdens Clos du Val, så där var tilltalsnamnet inte så svårt att välja för hans förra ägare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jamie heter min. Han är döpt efter Jamie Hewlett, en illustratör jag ser upp till :) sen kommer han ju från J-kullen så det var ju kul att gå lite på det också :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Gletta (betyder skämt/hyss på isländska) var hundskolan som döpte henne och vi tyckte det var ett bra namn så vi behöll det.
Fjant (Oskar hos uppfödaren), döpt efter trollet i Trolltider i tomteskogen (egentligen min kompis hund så är dem som döpt honom).
Har djuren bra stamtavlenamn (som går att ropa) så har jag behållit dem ev gjort kortform av dem. Egna uppfödningar har jag ofta kört något tema på som böcker, tex döpte jag min första kaninkull efter Harry Potter (ej huvudkaraktärerna), eller olika tv serier. På mina duvor eftersom de bara får 1-2 ungar har jag börjat köra på bokstäver. Annars kan det vara något som bara poppar upp när man ser djuret.
Min första angorakanin döpte jag genom sammanslagning av hennes föräldrars namn (Tizzy då mamman hette Lizzy och pappan Tinus).
Min nuvarande har stamtavlenamn Nimbus Up men kallar honom Kenzie, skrev helt enkelt ner massa namn jag gilla och sen satt jag och kika på honom och hur han betedde sig och börja stryka för namn som jag inte tyckte passa, när det var fåtalet namn kvar fråga jag familj och bekanta vilket dem tyckte bäst om och de flesta tyckte Kenzie. Tycker det är passande också då det betyder snygg, dyrbar (precious), min skatt.
Min första skrattduva (han såg vit ut) döpte jag till Thaum då en thaum är den mängd magi det går åt att trolla fram en liten vit duva enligt Terry Pratchetts skivvärld. Och min andra fick heta Octarine som är magins färg då hon är spräcklig.
(Har en bekant som döpt sin hund till Erik och de har tre olika grannbarn som heter Erik).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mina heter Zeke och Troja, Zeke kom hade jag hört nån gång innan och när vi skaffa valp så såg han ut som en Zeke, Troja har inte vi döpt men det passar henne som handen i handsken ☺️
Zmurfan var sex år när hon kom till oss och hette redan Zmurfan, detta för att hon var blå (blue merle färgad) och bara tre äpplen hög som en smurf :). Kippis var tänkt att bli avelshund först och sen när hon var nästan tre månader skulle vi bli fodervärd till henne och då var namnet redan bestämt, när hon var ett halvår bestämde vi oss för att köpa henne men då fick hon fortsätta heta Kippis, jag tyckte att det lät rart och sambon med, det betyder skål (skål för värdparet ex) och det passar henne då hon är lite av en party pingla, hennes namn i stamtavlan passar henne ännu bättre (dock lite väl långt att säga till vardags) vilket är No Hard Feelings, det blir ofta ogenomtänkta rackartyg och bus som slutar illa men hon menar ju inte att någon ska bli arg och ledsen, man kan Nästan så ånger i henne "förlåt matte jag tänkte inte att det skulle bli såhär"
Engla - Ville väl att hon skulle vara en ängel Kiara - egenuppfödd, Fashion Star Isn't She Lovely. Döpt efter Kiara (Simbas dotter i Lejonkungen) Pedro - köpt som nästan 4 åring, och alla kände han redan som Pedro Evo - egenuppfödd, Fashion Star Overkill Evolution (Döpt efter en monster truck) Digger - egenuppfödd, Fashion Star Grave Digger (Döpt efter en monster truck) Klurar just nu på nästa, om allt går som jag vill ;)
Dolly är en vit lagotto och därför väldigt lik ett får, eftersom min pappa är biolog så föreslog han namnet Dolly efter det första klonade fåret. Valpen som jag har tingat ska heta Katla, tycker det är ett fint namn och är dessutom väldigt förtjust i bröderna Lejonhjärta och Island.
// Nadja
Kalla. Hon föddes samma dag som Charlotte Kalla tog OS-guld på 10 km fritt i Vancouver och vi, som är idrottsnördar, hade bestämt att om valparna föddes samma dag som Charlotte vann skulle vår tik heta Kalla! Vi är väldigt nöjda med namnet.
Officer's Zarah heter hon i stamtavlan men vi bestämde oss för att kalla henne Luna, som Luna Lovegood i harry potter. Det gick inte särskilt bra då hon var en omplacering och var redan van vid Zarah så vi gav upp efter ett tag. Vi använder mycket smeknamn dock, hunden,, vovvi, dog, dogilito, etc ;) kärt barn har många namn.
Har inte döpt några av mina hundar men namnet passar väldigt bra in på dem. :)
Sheila - betyder typ "Mycket vacker"
Corinne betyder ""oskuldsfull" och det stämmer väl nästan, hon låtsats att vara det i alla fall. ;)
Nästa vovve har jag fått äran att döpa vilket nu blev Fenna (uttalas Fänna), rasen är från Holland och jag ville ha ett namn från ursprungslandet. Fenna betyder Modig. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Fia heter min hund för att jag tyckte att hon såg ut som en liten Fia. Jag visste det direkt när jag såg henne. Jag gillar gamla rejäla människonamn på den här rasen. Och jag tror att många tycker likadant - jag har hört talas om åtskilliga jackisar med gammaldags människonamn.
Nästa hund kommer nog att heta Doris 😉
Vår Ludde namngavs av hans tidigare ägare.
När vi hämtade Trassel så hade han inte bott så länge i tidigare hem och dom hade döpt om honom från Chili till Trassel och han lyssnade till båda så vi tänkte att vi skulle välja mellan dom namnen. Men han kändes som en Trassel direkt då vi såg honom så det var ingen tvekan om vad vi skulle kalla honom 🙂
Har redan tänkt ut ett passande namn till nästa valp om det blir en hane, som självklart klingar fint med Trassel 😊
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Izor köpte jag som omplacering och han heter Red Goblin's Izor i stamtavlan. Min tanke (dagar innan vi hämtade hem honom) var att döpa om honom till Tarras. Men så fort jag fick syn på honom såg jag att det var en Izor.
Sen har han sina smeknamn också men oftast säger vi Izor eller Iz "Is" när vi pratar med honom.
Aryah fick jag döpa helt själv, så hon heter Aryah av Bergsprekken i sin stamtavla. Många tror att jag valt namnet efter en rollfigur ur Games of Thrones men så är det icke. (Jag har bara sett 1 helt avsnitt från serien) 😉
Hon uttalas Arga, men jag kände att jag vela ha ett snyggare namn i stamtavlan (när jag ändå fick chansen att välja hennes namn i tavlan själv) Så jag bytte ut G:t mot Y och satte ett H i slutet för att få det lite finare.
Hon har faktiskt två namn den hunden, hon lyssnar lika bra på båda. Aryah och sen Ninni. Så vissa dagar är hon en Ninni och vissa dagar en Aryah. Kärt barn har många namn.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Min förra hund, renrasig Schäfer hette Ebafarmens Vulcano i stamtavlan men kallades till vardags för Ikaros.
Skäl gjorde han till namnet då han var en tragisk hjälte, han var min hjälte men lyckades alltid att skada sig själv på ett eller annat sätt.
Min nuvarande hund heter Korythaiolos Hector vilket betyder ungefär "Hector med den gyllene/skinande hjälmen/rustningen".
Han är en omplacering som från början hette Hector men valde att själv lägga till just "Korythaiolos" för att det låter delvis lite fancy och delvis passar hunden.
Låter bilden nedan tala för sig själv 😃
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#7 Dolly tycker jag är ett väldigt passande namn, och lite roligt och kreativt! 😃
#8 Vilken rolig idé. Tycker Kalla är snyggt, vad är det för ras? Kan man få se en bild?
#9 Det där med kärt barn har många namn känner man igen ;)
#11 Det kan nog stämma! Min kompis Jack Russel-tik heter Tekla, vilket jag tror är ett gammalt namn med grekiskt ursprung 🙂
#15 Yay för grekisk mytologi! 😃 Tycker Hector är väldigt passande, speciellt eftersom din hunds päls riktigt skiner som guld. Jättesöt är han också, vad är han för ras/er?
Shih-tzun heter Gizmo. Det var min man som kom på det eftersom han tyckte att han liknande en gremlin när han var valp. Och det finns tydligen en gremlin som heter just Gizmo. Lite trist att det är så otroligt många hundar (och katter) som heter Gizmo.
Harry heter vår storpudel. Vi tyckte bara att han såg ut som en Harry, så därav namnet. 🙂
Båda hundarna har även flera smeknamn som dom lystrar till, men det är en annan historia. 😃
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Vår blivande Staffe tikvalp kommer heta Greta :)
Men hade det blivit en hane skulle han heta Gösta ;)
Jag gillar gamla namn, speciellt på dem här raserna :)
Min hund heter Vilda.
Jag gillade inte hennes stamtavlenamn, men Vilda bara föll mig i smaken så det blev det. :)
@vendelasandell på instagram.
Min hund heter Egon. Vet inte varför men det var det första som ploppade upp i huvudet när jag såg honom.
Jasa nej saja!

Min staffetik heter Fei. Var sambon som kom på det och jag tyckte det var fint :)
Min lilla tjej heter Nita. Jag hade egentligen velat ha en hane och döpa honom till Kenai efter Björnbröder. Kenai betyder "svart björn" på en av de indianska dialekterna.
Eftersom det istället blev en tik så valde jag att döpa henne till Nita. Vilket betyder "björn" på Choctaw, en annan inidansk dialekt :)
Och Rottweilers are stora, fina, keliga, svarta björnar. Eller hur? ;)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Min Norfolkterrier heter Calle och kommer från serien "Kalle & Hobbe" så tanken är ju att snart skaffa en Hobbe också 😉

Bild från serien
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
#22 Kul idé! Jag hade lätt kunnat döpa min hund till Kenai, jättesnyggt namn 🙂
våran tik heter Bluenosers Thistle i stammen & hos uppfödaren kallades hon tella & då ett av förslagen vi hade redan innan var stella passade det perfekt.
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Tar i ordningen de hamnade i mitt liv, lättast så. Tar även med avlidna hundar i kalkulationen.

Ixxi
Ixxi - min första hund och 11 år gammal nu, dvärgschnauzer. Jag tänkte att hon skulle heta Kelly men ett tag innan hon skulle hämtas så klottrade jag på papper medans jag var i telefonen och när jag la på stod det I X I i ena hörnet. Gillade hur det lät men tyckte det var för kort. Testade Mixi, Trixi, Dixi och massa andra variationer och inget kändes lika rätt. Så det lutade mot Kelly fram tills jag hade henne framför mig och hon såg inte ut som en Kelly… så det blev Ixi och i bilen på vägen hem så kom jag på att jag kan ju ha två x så blir det längre men samma läte.

Ådi
Ådi - mittelspitz som numera är avliden efter en illa hundattack. Han hette Fridolf men såg inte ut som en Fridolf. Jag tänkte Kenshin efter en anime jag gillar men min familj som har en katt som heter Gustaf tyckte att han var ju en ådi… och de hade rätt. :)

Digger
Digger - Bodde här när jag flyttade hit. Fyllde 13 denna månad, border collie/collie. Han var en riktig grävare som valp tydligen.

Poopster
Poopster - Hette Allie när hon flyttade in till Mike men älskade att kyla ned sig i koskit när det var varmt ute och en riktig lortgris så smeknamnet blev hennes namn. En pekingesedam som jag endast kände i 3 veckor och borrelian vann kampen.

Apache
Apache - Border collie/corgi 3 år. Det blev tomt utan Ådi och när vi visste att Poopster inte skulle klara detta så tittade vi efter en rescue för att fylla bådas hål i hjärtat. Jag ville ha en tävlingskompis så letade efter aktiva hundar. Han hette Ty och det kändes verkligen inte rätt. Tog 2 veckors tänkande innan jag en morgon såg hans fläck på ena höften och sa "morning patchy" och Patchy och Apache låter rätt lika. Han lystrar mest till Pooki dock.

Frodo
Frodo - 1.5 årig chinese crested. Efter 10 års längtan efter rasen så uppfyllde vi drömmen. För att Mike skulle få starkare band så lät jag honom välja namn. Vi båda gillar Lotr och även om Frodo inte hade varit mitt förstahandsval så passar det honom. Jag ville egentligen kalla honom Elliot.

J.D.
J.D. - Bestämdes i helgen som var att Mikes sons 10åriga pekingese ska pensioneras här på gården. 5 hundar är mycket jobb men pekingese är Mikes ras och han har mått dåligt utan peki i huset samt att Diggers hälsa försämras nu på senare tid. Planen var att skaffa en efter Digger gick bort så det blev bara lite förskott och vi har en senior istället för valp eller unghund. Han är döpt efter en whiskey och då vi båda är nykterister så väger vi om han kommer få behålla namnet då han ändå är 10 år gammal (men lystrar inte på namnet), eller ska få ett smeknamn vi använder, eller nytt namn helt och hållet. Han har sånt underbett att tungan hänger ut konstant. xD (Han är nedklippt).
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När jag hämtade hem Ila var hon namnlös i två veckor. Mina vänner kallade henne Tequila- Ila. Så det blev en liten Ila. Emir hette Emir så han fick behålla det. Lizard. Hade många tänkbara namn som var betydligt enklare. Men, han ser verkligen ut som en Lizard ( en liten ödla) så han fick behålla det, kallas oftast Liz till vardags.
När uppfödaren frågade mig om jag tänkt ut något namn så kom namnet "Charlie" till mig och det blev hans namn.
Diablo - Döpt efter en Aussie. Och inte djävulen, spelet, vinet eller bilen ;) Nox - Döpt efter "Knox" från Harry Potter som används för att släcka ljuset.
#23 Min pappa döpte faktiskt min äldre storebror till "Calle" med planen att skaffa en hund vid namn Hobbe, dock blev det sistnämda aldrig av haha.
#26 Tycker Frodo är ett mycket passande namn (på en vädligt söt hund!) Apache är också ett väldigt fint namn.
#28 Gud vilka fina hundar! Vad är den svarta för ras? Aussie den med (som jag antar att mittenhunden är)?
#31 Haha, jag hade nog också gissat på djävulen ;) Min katt heter Dexter och många tror att vi döpt honom efter seriemördaren Dexter i den där tv-serien (som jag för övrigt aldrig sett) 😂
Penny heter i stamtavlan Penelope och skulle först bo hos en annan(som köpt hunden och som lämnade henne på foder hos oss) och undrade om vi ville kalla henne något speciellt, och jag kom fram till att Penny var ett bra smeknamn för Penelope.
Opsis heter i stamtavlan Opsis Kalopsis, och som valp kallades han för Opsis hos uppfödaren och när han flyttade bytte han namn till Canó eller Cáno, minns inte, men när han kom tillbaks fick han tillbaks sitt namn och fortsatte att kallas för Opsis när han kom hit.
Flynn heter Jackson i stamtavlan och jag gillade iiiiiiinte det namnet så bytte rätt fort. Han gick namnlös ett par dagar innan han fick namnet Flynn och det vet jag inte varför han fick.
Nästa hund kommer troligtvis kallas för Prozac. Varför? Prozac är ett antidepressivt och nästa hund kommer troligtvis vara mitt egna lilla lyckopiller, så det tycker jag passar bra, lär väl dock bli kallad för Zac mestadels men ändå😊
-
#32 Var inne på att döpa min kanin till Dexter då det betyder "dyer" (alltså en som färgar tyger och liknande) och han är ju angorakanin där man använder ullen :) Men Kenzie var mer passande för honom.
Min första vaktel jag hade döptes till Felix efter Felix saltgurka :P och hans hona fick heta Felicia eftersom de har namnsdag samma dag.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#32 - De flesta väntar sig en riktigt grov amstaff liknande hund och inte en fluffig jätte gullig sak ;)
Alf - han har inget kennelnamn även om han är reggad i SKK. Första kullen för tiken. Passade bra så vi behöll det.
Theo - Theo vår omplacering hade uppfödaren döpt. Sen hade de nya ägarna ändrat hans namn. De kunde inte ta hand om honom och var elaka mot honom så uppfödaren tog tillbaka honom och när vi tog över sa hon att hon faktiskt hade döpt honom till Theo. Det passar honom bra :) Ej reggad i SKK.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Grim fick sitt namn då vi är väldigt förtjusta i fornnordiska namn. Det var dock inget namn vi hade bestämt innan, men vi visste att det skulle bli just ett fornnordiskt.
När vi skaffade Evi ville vi ha ett namn som passade ihop med Grim och letade först bland andra fornnordiska namn, men hittade inget vi fastnade för. Sen skojade vi till det lite och blev att tänka på "Grim and evil" och därifrån kom Evi. 😛
Min shih tzu heter Majken, döpt efter en shih tzu som medverkade i svenska top dog. Jag tycker namnet är gulligt och passar en tzu :) jag avskyr själv människonamn på djur,men detta var ett undantag :) dessutom låter det inte som ett människonamn.