Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4140 ggr
Sealle
0

Mexikansk nakenhund

Är det någon här som vet någonting om den Mexikanska nakenhunden, eller Xoloitzcuintle? Har alldeles nyligen fått upp ögonen för rasen på allvar och vill gärna veta mer om rasen för att se om den kan passa mig. Har googlat en hel del men nästan alla hemsidor bara hänvisar till rasstandarden, och jag skulle gärna veta mer om hur rasen är mentalt än två meningar 🙂 Jag är intresserad av den största, pälsade varianten.

Det jag undrar främst om rasen är:
1) Hur stor är vakten? Skäller de en eller två gånger när någon kliver in på tomten eller skäller de för varje cykel/bil/människa/hund/katt som passerar på gatan? Skäller/markerar de med några få skall eller går de igång och skäller som småhundar tokar?
2) Hur "egensinniga"/självständiga/svårmotiverade är dem? Vet ju att de är urhundar (och att det också kan variera från individ till individ) men har ni som haft kontakt med den Mexikanska nakenhunden fått intrycket av att de är väldigt svårtränade? Är inte på jakt efter någon lydnadsstjärna direkt men vill gärna ha en hund där grundkommandon (sitt, stanna, inkallning) sitter bra. 
3) Allt annat som är bra att veta (😂), helst om rasen specifikt men även om urhundar i allmänhet eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av sådana.

Är det någon här som har kunskap om rasen eller träffat några mexikanare som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Hildgrim
1

Vad kul att du fått upp ögonen för denna underbara ras. ;P Jag har en tvåårig naken mellantik och kan berätta lite utifrån henne.

1) De vänjer sig vid alla vanligt förekommande händelser och ljud. Jag bor i markplan med två fönster ut mot en gemensam innergård där grannar kan ha väldigt ljudliga fester ibland, hon bryr sig inte ett dugg även om det till och med kan slå i huset ibland. Det enda hon kan reagera på är om det uppstår något nytt högljutt ljud, då kan hon muffa till någon gång eller två. I nya miljöer så kan hon vakta mer och muffa bara någon går i trappen men hon vänjer sig och struntar i det efter ett tag.

Däremot kan hon skälla en del om det kommer hem någon helt okänd människa. Detta har jag förvisso inte tränat något alls på. Det händer så extremt sällan att det kommer hem någon hon inte känner. När jag besökt kennlar så har hundarna skällt en stund efter att jag kommit dit men sen blev dom tysta. Jag gissar dock att det inte är så ovanligt att hundflockar skäller när det kommer hem okända människor dock. ;P

Jag upplever henne inte som speciellt skällig, däremot så hänger hon gärna på om någon/några andra hundar drar igång. Har hänt vid flertal tillfällen när vi gått någon kurs att någon hund börjar skälla på något och då drar hon också igång. Men när vi är ute och går ensamma så händer det aldrig. 

2) Haha alltså egentligen är dom väldigt intelligenta och lättlärda. Min hund har fått beröm av flera instruktörer att hon lyssnar så bra och är fokuserad. Men dom har inget will to please att tala om så tycker dom det är tråkigt eller du inte har tillräckligt gott godis så kan dom strunta i dig. XD Man får ha en skopa humor själv. Ett träningspass kan gå jätte bra fram tills den punkten att hon bestämmer sig för att hon är klar. Då lägger hon av. 

Om man är intresserad av att träna på elitnivå så finns det nog bättre raser. Men ska du bara träna lite grundgrejer tror jag absolut inte en mexare ska vara några problem. Jag har testat lite allt möjligt, spår, agility, rallylydnad osv och det har gått bra bara vädret är bra. Men jag har märkt att hon inte tycker om att träna allt för långa pass. Jag tror att hon skulle tröttna ifall jag verkligen satsa och ville komma högt inom någon gren (för jag antar att det krävs väldigt mycket träning). Men att variera skogspromenaderna med lite olika träningsformer fungerar jätte bra.

3) Det verkar som man behöver vara ganska mjuk mot en mexare då dom tenderar att tappa respekten mot folk som gormar eller blir för fysiska. Annars är det väldigt goa, keliga och familjekära hundar. <3

Sealle
1

#1 Det är faktiskt främst tack vare dig, såg att du kommenterade om de i en annan tråd och jag blev nyfiken x] Tack så jättemycket för utförligt svår! Har googlat runt som en galning och läst på både svenska, norska och danska sidor samt kollat på YT men jag kan inte säga att det kryllar om information utöver rasstandarden 🤔 Funderade på att mejla uppfödare och se om de hade lust att berätta lite, men samtidigt blir det nog inte valpköp förrän tidigast nästa sommar och vill inte slösa deras tid när det ännu inte är aktuellt …

1) Okej, men det låter ju bra ändå. Jag har gärna en hund med lite vakt i sig (speciellt eftersom jag gillar att ta sena promenader men är lite smått mörkrädd) då det känns tryggt, men vill samtidigt inte ha en hund som går igång på allt och alla. Då borde man kanske kunna lära hunden att skälla endast två, tre gånger för att markera vid främmande besök?

2) Haha, nä jag har 0 tävlingsintresse (eller "seriöst" träningsintresse) men vill gärna testa på lite olika saker, som rallylydnad eller agility. Framför allt vill jag väl vara säker på att jag inte hamnar med en kaosig hund som drar i kopplet och ignorerar en totalt i alla lägen, men jag tolkar det som att så länge man inte försöker använda hårda ord och tvång utan gör sig rolig och intressant så borde det funka ganska bra? Dvs att hunden ska tycka det är lika kul som en själv 😂

Hur är det med jaktinstinkten? Kan du ha din hund lös eller sticker den direkt då? Måste bara tillägga att även om jag är intresserad av den pälsade varianten så var din jättesöt 😍 Tycker de har så snygga huvuden (och öron haha).

Hildgrim
1

Jag tror du kan kontakta uppfödare ändå. :) Det är ju en ovanlig ras och dom kennlarna jag varit i kontakt med har varit jätte trevliga och berättar gärna om sina hundar. Jag åkte till och med och hälsade på en kennel utan någon plan på att skaffa valp. Jag ville bara lära mig mer om rasen och kolla om jag tålde dem. Men jag fastnade totalt och åkte tillbaka två veckor senare och hämtade en valp ändå. <3 

Har du FB så finns det en grupp som heter "mexikansk nakenhund" som är ganska aktiv. Den gruppen var väldigt bra för mig när jag började intressera mig för rasen.  Finns också en stor internationell grupp som heter "XOLOitzuintle".

Jaktinstinkten verkar variera men många har sina lösa. Jag är dessvärre en riktig fegis. Jag släpper henne bara på stranden, på stora hundområden eller om jag går t ex i skogen med andra med lösa hundar. Jag borde nog jobba med min egen rädsla för än så länge har hon aldrig stuckit och hon håller alltid bra koll på vart jag befinner mig. Men är så nojig att något skulle hända.

Sealle
1

Tack för tipsen! 🙂 Ska gå med i de grupperna, kanske man fråga om man får haka med på någon mexikansk nakenhunds-träff fast man är hundlös bara så man får en chans att träffa många olika individer.

Från vilken kennel köpte du din hund? Har du hört någonting om kenneln Element of Desire? Det är kenneln som ligger närmast mig, nämligen. (Kanske är emot iFokus-regler att prata om olika kennlar/människor så här öppet och isf behöver du inte svara .. är inte riktigt säker på vad som gäller).

Hildgrim
0

Nyfikna, hundlösa är alltid välkomna på våra träffar. :) Min hund kommer från Art & Joy.

Element of desire är en bra kennel men jätte fina hundar, jag har gått kurs hos dem (Gerard O'Shea håller handling och dog management kurser). Dom är båda väldigt trevliga och proffsiga. :)

Sealle
1

Vad bra, då ska jag hålla ögonen öppna + tror jag ska mejla några uppfödare (och kanske även åka och besöka någon)! :> 

Vad bra, då kanske man inte behöver åka land och rike för att få en mentalt sund hund! Förresten, är dem svenskar? Står ju att de bor i Stockholm men samtidigt så är hemsidan på engelska och jag vill inte mejla dem på svenska ifall de inte förstår 😂

Och tack igen för alla svar, uppskattas jättemycket!

Hildgrim
0

Hon är svensk, han är irländare. :) Dom kan svenska. 

Lycka till.