Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1748 ggr
Ellen89
0

Hund som drar...funkar sele...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en JRT/Cattledog som drar lite vid hund moten, speciellt om vi inte ser dom direkt och dom overraskar honom (och jag inte hinner fa kontakten). Anvander just nu godis, kontakt med ett halvstryp halsband som funkar helt okej. Men nar han blir overraskad da drar han ganska fort, sa jag hinner inte ta ut godis osv… sa undrar nu om sele funkar battre? Isafall vilken? Har kollat runt lite pa 'no pull harness' pa ebay men vill garna veta om ni har battre forslag…. Tack 😃

AnneN
1

Anti-dragselar som ger hunden obehag/smärta vid drag kan istället förvärra det hela (vet inte vilken typ av sele du kollat på). Men en sele som sitter bekvämt på hunden kan vara till hjälp vid utfall eftersom de inte ger hunden samma obehag som anti-dragselar och halsband kan göra då hunden drar.

Har själv en labradorhane på över 30kg som gjorde hemska utfall vid alla möten med både hundar och folk då jag tog över han för ca 1 år sedan. Bytte snabbt från strypkedjan som följde med han till en Metizo-sele. I halsbandet drog han så han höll på strypas = fick ingen luft men slutade ändå inte dra. Med selen drog han i början lika mycket men blev lite lättare att få kontakt med och nu efter mycket träning (skvallerträning) så fungerar de flesta mötena riktigt bra och de som inte fungerar 100% så slutar han dra direkt det tar emot i selen och blir snabbt kontaktbar igen.

Fördelarna med Metizo-selen är att den är ställbar i alla banden så den går att anpassa efter varje hund, man kan knäppa fast kopplet både uppe vid skuldran och framme på bröstet, den har bra reflexer, är hållbar och vadderad så den skaver inte. http://www.metizodezign.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellen89
0

#1 Har kollat pa den, der jattebra ut! Men hittar den inte pa ebay och kan inte kopa den har fran Australien tror jag 😕

komigentamlina
0

Jag har testat vgw & amoken men varken eller satt bra på min hund. Jag har tänkt köpa en metizo sele. Det som är viktigt att inte glömma, tycker jag, är att selarna bör kombineras med träning att inte dra. Det är ingen quick fix, bara ett hjälpmedel 😃

Lycka till!

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Ellen89
0

#3 Okej tack :) Nej vi tranar varje dag/promenad med kontakt och han ar mycket battre men tror aldrig han kommer vara 'perfect'. Han MASTE halsa tycker han och envis som bara den. 😛

Rafflan
0

Såna där selar man fäster kopplet framme vid bogen på hunden. Så när hunden försöker dra framåt snurras den runt emot ägaren = en brytning då dem inte ser den andra hunden och då ska man ta kontakt med hunden. Helt utan obehag/smärta 😃

Ellen89
0

#5 har just kopt en san! Kommer i posten snart, hoppas att med godis och berom blir han lite battre an nu med 🙂 http://kumalong.com.au/products-page/harness/small-front-clip-harness/

[Forest]
1

6 hoppas det blir bra med nya selen o träning. Vi har själva en hund som går bra i vanlig sele men drar om hon har halsband. Lycka till söt liten ovanlig blandis ni har.

Ellen89
0

#7 Tack! Han har blivigt sa mycket battre, vi jobbar pa 🙂

AnneN
1

#2 Jag vet inte om de skickar till andra länder, men det går ju alltid att mejla dem och fråga, hon som har företaget är väldigt trevlig och hjälpsam om man har frågor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!