Väldigt dålig i magen
Vår valp på 9 månader har vart dålig i magen några dagar nu. Men de senare dagarna då bajsa han löst en gång bara sen bajsa han inget mer på dagen så reagera inte så mycket. Men nu rinner det bara o han bajsar flera gånger (idag då) . Ska vi ge kokt ris o lax? Spelar rissort någon roll? Läste även att man kunde köpa något på apoteket men nu är apoteket stängt här till på tisdag. :/ Finns de något mer man kan göra när dom är dåliga i magen?
Hemsida: Nivinas kaniner
Ge inte lax, ge torsk, torsken är mildare… med ris då, små portioner. Men jag skulle inte vänta länge till att åka med veterinären med en valp, som har diaree…De blir fortare uttorkade än vuxna hundar. Sen vet jag inte hur dålig valpen var tidigare, bara lite lösare än hård, eller rätt lös nästan diaree. Vid det senare hade jag nog åkt till veterinären för att inte riskera livet på valpen.
Vår hund brukade vara dålig i magen rätt ofta som ung. Då gav vi överkokt ris och kokt torsk i mycket små mängder flera gånger per dag. Gärna Diarsanyl också som hjälpte till att reparera magen.. men det köps på apoteket så förstår om du inte får tag i det. Veterinären brukar ha ett sådant sortiment också så kolla om du inte har möjlighet till att köpa det i din veterinärs butik.
valp kallar jag inte ts hund utan unghund. Jag skulle kontakta veterinären för att rådfråga om tips dom har att ge kanske dom tycker det är bra att åka in? bolla med dom o se vad dom säger.
Absolut torsk ska vi ge. Han dricker vatten som vanligt. Alltså idag är det lösare än de andra dagarna, imorse va en hög både hårt och mjukt. Är inga stora mängder som kommer. Pigg som vanligt oxå. Ska se om jag kan få tag i en veterinär :)
Fasta hunden tills den inte skiter något längre. Då är magen helt tom. Ge gärna vätskeersättning. Kokat vatten med druvsocker etc.. ni kan googla lite på något bra recept. När min hund blev dålig så kunde jag inte köpa druvsocker, utan kokade istället kyckling med lite socker och pyttelite salt.. och gav sedan kycklingvattnet när det hade svalnat. Det smakar skitgott och hunden dricker massor, vilket den behöver. Sedan kan ni börja ge skonkost.. överkokt ris.. antingen kokt kyckling eller kokt torsk… och gärna lite kokta mosade morötter/morotspuré. Morötter gör bajset fastare för de flesta. Ge detta i små pyttemängder först.. flera gånger om dagen. Beroende på hur illa magen är så tar det olika lång tid. På min egen hund tog det 1.5-2 veckor innan hon var tillbaka på sitt vanliga foder. Då hade det sprutat som en fontän ur baken på henne och bajset var gult. Hon hade käkat kogödsel… :P Kompisens hund blev bra på 4 dar. Skulle allmäntillståndet påverkas, att hunden blir slö eller liknande.. så åk till veterinären med en gång! :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Vi fick tag på canikur! Men ska dom verkligen inte äta nått då dom äter detta?
Du kan absolut ge mat samtidigt som du ger canikur, men eftersom det varit riktigt racerbajs, så ge små, små portioner första dygnet.
Mitt tips är morotspure (barnmatsburk) och lite nötfärs (rå) - det brukar hjälpa bråkmagar tillsammans med canikur. Eller Morotspure och kokt fisk om du hellre vill ge det.
Kan tyvär inte få tag i morotspure :/.. Affärerna har stängt. Funkar ris o torsk då?eller bör ja skippa riset?
Ris kan fungera - men enbart om det är överkokt (annars ger det motsatt effekt). Måste koka minst dubbelt så länge som till människa. Ge gärna mer torsk än ris.
Har du färska morötter hemma (eller frysta) så kan du koka dom tills dom är så mjuka att dom lätt går att mosa sönder med gaffel till en pure.
Var ute o gick en sväng o då bajsa han o bajset va normalt, hårt. Hur länge ska jag fortsätta ge han maten? Canikuren fortsätter jag med.
Börja fasa in den vanliga maten du - låt det ta ett par dagar. Fortsätt med Canikur några dagar.
Vad får han för foder?