Förbjudet att rasta hund
Det har kommit upp fler och fler skyltar med "förbjudet att rasta hund" i mitt bostadsområde. Att hunden inte ska göra ifrån sig i privata trädgårdar har jag full förståelse för, men vad gäller hyres- och bostadsrättsföreningar med stora gräsytor och skogsområden kring husen? Har de rätt att förbjuda hundrastning? Vad gäller på kommunens parkmark? Är det samma regler där? En hund kissar ju trots allt med jämna mellanrum när man är ute.
Jag har svårt att tro att dem har rätt till förbud dock kan jag tänka mig att det var varit många klagomål från boende runt omkring eftersom många låter bli att plocka upp efter sin hund. Ganska vanligt fenomen, tyvärr och svårt att komma tillrätta med det.
Jag TROR (men är ej säker) att en sådan skylt egentligen bara innebär att man måste plocka upp efter hunden.
Jag bodde i ett område med sådana skyltar förut. Jag undvek att medvetet rasta hunden där. Men om hunden kissar eller bajsar på sträckan mellan si trappuppgång och att man kommer utanför bostadsområden så finns det ju inget att göra åt det. Man ska ju inte behöva bära hunden. XD
Alla kommuner har rätt att bestämma vart rastning får ske och var hundar får vistas - tex om hunden måste hållas kopplad överallt förutom i inhägnad.
Däremot tycker jag att det är lite drygt med överdrivet mycket sådana skyltar eftersom det blir praktiskt taget omöjligt att rasta sin hund. Har man en som min som har sina ställen som den kissar + bajsar på så går det ju inte att lyssna på de skyltarna om hundens "ställe" är där.
Min bostadsförening har såna skyltar över hela gården, på varenda liten gräsplätt och flera stycken på större gräsplättar. Jag är så irriterad! Har haft frågan uppe och ja, dom har rätt att sätta upp såna skyltar då dom faktiskt äger marken.
Får ofta höra från boende här på gården att jag inte får vara med mina hundar på gården. Jag brukar i ärlighetens namn inte svara särskilt artigt tillbaka. Jag blir så irriterad, jag har full rätt att vistas med mina hundar på gården. Men jag får inte RASTA dom på gården, det är en helt annan sak. Om jag inte ens ska få gå över gården så hur tusen ska jag kunna komma från lägenheten och ut dit där jag får rasta mina hundar? Idioti.
Jag skiter fullständigt i om mina hundar kissar eller bajsar på gården, jag plockar givetvis upp efter mig. Då är jag mer irriterad på folk som kastar fimpar och skräp överallt på gården. Men det är ju som gjort för det, finns inte en enda papperskorg uppsatt, inte ens vid grillarna..
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Vi har skyltar med "Förbjudet att rasta hundar och katter" i mitt område. Men de flesta har ju sina katter frispringande och dem läser ju knappast skyltarna.
Jag bor precis vid kanten av området och det är inte jättestort område så brukar inte vara några problem att komma utanför innan jag låter hundarna kissa och bajsa.
Däremot är det lite lustigt med en skogsdunge vi har utanför området. Det finns flera stigar in i den utan skyltar men har sett på två ställen (inga stigar i närheten) med "förbjudet att rasta hund". Ingen aning om det är tänkt att gälla skogen eller bara ängarna framför.
Annars har vi massa såna där bajspåsehållare runt omkring där jag bor men tyvärr är vissa områden extremt dåliga med papperskorgar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
På ett sätt kan jag förstå de som sätter upp skyltar. Jag har två hanar som ivrigt nosar och gärna kissar där andra kissat. De visar intresse för hörn på hus, sandlådor, dagisstaket, parkerade cyklar och massa andra ställen där det är helt otänkbart för mig att låta hundarna kissa. "Rastning förbjuden" tolkar jag som att man varken vill ha kiss eller bajs i området, men man måste ju få gå till och från sin egen bostad!
Jag tror förbjudet skyltarna innebär att man inte får rasta hundarna där = då får gå med hundarna där i kort koppel. Prata med hyresvärden om det är så att det inte finns någonstans att rasta hundarna? :)
På bilden jag la upp är det inga tomter, och gräsplätten är inte stor och det finns inte mycket där att göra, i bakgrunden kan man se en vägg, väggenär hög och bakom den finns det garage och parkeringsplatser, så denna plats garanterar jag att dom satt upp skylten för att folk inte plockar upp hundarnas bajs. Längre fram är en större gräsplätt utan skylt, varenda steg du tar på den ligger det hundbajs, så tydligen behövs det skyltar för att folk ska förstå att man plockar upp efter sina hundar.
#9 fast det står "förbjuder att rasta hundar" och inte "plocka upp efter din hund"
#10 Fast herregud, välkommen att gå igenom mitt område och se vart skyltarna finns, det är omöjligt att vara hundägare och gå igenom området utan att hunden gör något för det är skyltar i varenda hörn, man måste gå runt allt då, och även där finns det skyltar, så nej det betyder inte att det är förbjudet att rasta hundar, och ingen vet att min hund ens bajsat där om jag så plockar upp efter mig, eller hur?
Dessutom är den där gräsplätten inte i närheten av någon lekpark eller dylikt, Har aldrig sett någon gå på den förutom hundägare.
Vår brf har förbjudit hundar på gräsmattorna här, Till och med när min valp var 8 veckor gammal var det en granne som ställde sig på balkongen och hytte med näven åt oss för att jag lät honom kissa bakom en buske på gräsmattan. Var även fler grannar som snackade skit bakom våra ryggar, men INGEN hade stake nog att faktiskt gå fram och be mig gå någon annanstans med hunden (sitter ingen skylt på den sidan så jag visste inte att det var förbjudet).
En kommun har rätt att förbjuda rastning av hundar på vissa platser. Bryter man mot det så kan det bli juridiska konsekvenser. Däremot så har inte hyres & bostadsrätts föreningar samma juridiska rättigheter. De får lov att sätta upp sådana skyltar, men om någon bryter mot dem så har de inga rättigheter att straffa personen så länge man tar upp efter hunden & inte orsakar några skador.
#11 så det är ett problem att hålla hunden i kort koppel och gå till ett område där det är okej att den gör sina behov? den måste göra sina behov direkt när ni kommer ut?
#13 en hyres/bostadsrätts förening kan väl inte sätta "riktiga" ordentligt nergrävda skyltar? är det såna borde dem ju vara kommunens?
Intressant fråga, har undrat själv hur man ska tolka såna skyltar. Ska man behöva känna sig skyldig för att man går med sin hund där och den kissar ibland.
#15 förbjudet att rasta betyder att din hund inte får kissa eller bajsa där, så håll hunden fot/kort koppel tills ni kommer någonstans där hunden får rastas. Är sedan hunden en valp eller dålig i magen finns ju risk att den sätter sig på gångvägen och gör sina behov om den inte klarar att hålla sig och då har man ju iaf gjort vad man kunnat :)
#14 Det kan dem visst det 🙂 För att vara säkert kan man vända sig till kommunen & fråga. Men ett hyresbolag har inga rättigheter att straffa folk som rastar sina hundar på ``förbjudna´´ platser.
Det är väl klart att man kan bestämma var hunden gör sina behov. Vad är problemet med att hålla kopplet kort och gå förbi en förbudsskyltad gräsmatta?
Anledningen till att sådana här skyltar uppkommer är ju tyvärr att allt för många av oss hundägare helt enkelt struntar i att plocka upp skiten efter vår hund. Då hjälper det tyvärr snart inte att man plockar upp själv, eftersom så många andra har förstört det förtroendet.
Jag är själv ägare till en hyresfastighet med förbudsskylt, och det beror på att våra fastighetsskötare inte tycker det är särskilt trevligt att ideligen få hundskit på sig när de klipper gräs och rensar rabatter.
Står det att man inte får rasta hunden så gör man inte det om det inte är kris. Ganska enkelt tycker jag. Även människor som bor i hyresrätt och bostadsrätt har rätt att slippa hundbajs och sönderkissade växter på deras uteplatser, oavsett vad andra tycker. Jag ser det här som en möjlighet att visa att hundägare tar ansvar och tar hänsyn genom att respektera andra människors önskan att slippa kiss och bajs på sina grönområden. Och Ja, jag vet att det kan vara bökigt, men min tumregel är att andra människor inte ska belastas för att jag har hund.
Jag håller med de som säger att det är klart att man ska respektera förbudet. Att hålla kort koppel och pinna på lite tills man kommit ut ur området är ju inte alls svårt, och de flesta lär ha överseende om det är en valp eller liknande (specialfall).
Att ha hund vart man vill är ingen rättighet man har. Vill man ha hund så får man helt enkelt se till att man bor på ett ställe där det passar sig att ha hund. Dock så är de enda såna här skyltarna jag har sett endast i anslutning till tätområde och det brukar gå att promenera med kort koppel iväg 5 - 10 minuter till en plats där man får rasta hundarna.
/Surpan
Gissa om man tröttnade å flytta från stan till landet :)