jag är en djurplågare..
Tycker vissa ;) Så här fin är en av mina vovvar, tagen förra året :) jag använder en vegansk färg som är helt ofarlig för hunden (manic panic), råkar den slicka i sig färgen är det ingen fara! Rekomenderar inte att ni färgar hela vovvarna för det kan bli jobbigt, jag fixar svansen på min herre när han ligger och vilar, inga problem för hans del :) Neo vill inte höra elaka kommentarer om hans fina svans, däremot svarar han gärna på frågor ;)
Gjorde samma med min mammas hund med samma sorts färg fast den jätterosa! Hihi om mamma fick sig ett skratt när hon såg att Stellas svanstipp va neon rosa xD Och hon rockade den rosa färgen ganska länge faktiskt :P
Det är upp till varje hundägare att göra det lite så tänker jag, själv lägger jag inte pengar på färga hundarna utan köper något jag tror dom har mer nytta av :) Söt hund har du oavsett svansen är vit eller blå 😉
Anser att alla gör som de vill (så länge det är ofarligt) men jag personligen skulle aldrig göra det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nämen guuh så söt han är *q*
Har matte/husse sådan färg på sitt hår också skulle det nog vara ett intressant/roligt duo att se på stan. Färgar du regelbundet? Eller var de en engångsgrej?
😮 Halkade in här via nya inlägg.
Jag har aldrig sett en hund med färgad päls mer än på bild. Jag förstår inte riktigt det här med att pimpa sina husdjur med kläder och uppenbarligen färg också.
/Maria
#5 jag färgar mitt hår i roliga färger också, så jag köper ingen extra färg till honom utan jag tar det som finns :) Vi färgar när jag orkar, har alltså inget schema :) brukar färga kanske var 8nde vecka :)
#7 Gör du samma färg på honom, eller byter du ibland? Byter du får du gärna visa fler bilder med andra färger också!
Tja, jag förstår nu inte poängen med det hela. Jag tycker att djur är fina som de är. :)
Djurplågare är du nu inte men jag tycker hela grejen är lite väl onödig. :)
Jag tycker det är coolt att man gör något med sin hunds utseende! Jag hade själv inte gjort så (röd färg i hundpäls kan se fel ut för andra!) men så länge det är ofarligt så, why not? ;)
Äh lite färg är väl inget att bråka om. Folk friserar ju hundar, klipper och härjar. DET är helt accepterat och normaliserat men lite färg på svansen and everybody loses their miiiinds…. ;) Söt jycke, tyckte det såg gulligt ut med den blå färgen. :)
#9 Jag tycker väl också det är lite onödigt att färga, men jag tycker att färgen är mycket bättre än de som spökar ut sina hundar med massa konstiga kläder. Jag är nästan allergisk mot kläder på hundar 😛
#12 Ibland behövs dock kläder. Min systers hund är en ynklig ras och fryser mycket under kalla vintrar. Då det är regnigt så har hon också sin egen regnrock.
Det är med andra ord inte alls onödigt att sätta kläder på hundar, vissa behöver det. Men att färga päls ser jag inget behov av. :)
#13 Gör så! Tycker det är kul att se. På den bilden ser det lite ut som om pälsen ligger i 3 "klasar", tänk att göra olika färger på varje… Kan tänka mig att det blir läckert!
#11 Jag tycker inte riktigt det går att jämföra då många hundraser måste klippas och trimmar för att överhuvudtaget ens kunna gå då pälsen annars blir så lång och tovig.
Vad gäller färgning av päls tycker jag det är lite onödigt men djurplågare skulle jag bara kalla dig om du tvingar hunden till det och hunden själv hatar det men det verkar du inte göra så kör på :)
Mvh Linn
#16 Ja alltså.. det gör väl inte saken bättre att det är något som måste göras för att hunden ska kunna gå? Om man tänker lite på den större bilden, varför det är så och så vidare, avel bla bla bla (vi hoppar den diskussionen va?). Sen är det ju rätt vanligt att folk, oavsett anledning som de trimmar, samtidigt ger huden "fina frisyrer" som den inte bett om. Jag ser verkligen ingen skillnad på det och att färga lite. Eller jo, en sak. För hunden är färg inget den märker av överhuvudtaget. Klippning kan den faktiskt märka effekten av. Det är bara folk som bryr sig, blir upprörda eller roade av lite färg. :)

#17 Eller som dom raser man måste rycka öronhåren på.. inte trevligt. Bättre då med färg.
Skynda långsamt så går det fortare.
Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig färga delar av min hunds päls! Inte heller klä dem i en massa kläder --- förutom ett regntäcke eller på vintern ett varmt täcke (det kan bli kallt här i norr) då man är utomhus.
En hund är fin som den ser ut!!!
#19 Finns dock de hundar som behöver mer än regntäcke eller varmt täcke på vintern. Man måste anpassa efter varje individ.
Jag däremot förstår ingen mening med att ta på kläder på en hund som inte behöver, inte heller att färga hunden.
Raka/klippa ner en hund/hundras som behöver det anser jag inte är fel heller.
Cainterrier plockar man t.ex, men det gör inte ont på dem, det är enbart lös päls man plockar bort. Går det inte lätt bort så är pälsen inte "redo" ännu.
Men ja mycket inom hundavel idag är inte speciellt bra för hundarna, var bättre för på många hundraser.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Undrar vad sambon skulle säga om jag färgade de vita ställena på stövarna blåa :D Hahaha :D Nä lite färg stör nog inte mig. :) En blå eller röd svans e ju tom fint , på dinhud tex. Allt med måtta :)
Min hund behöver skor på vintern, våren och hösten samt behöver han täcke, ibland overall på vintern så ja visst får man blickar på sig och säkert tänker dom att man inte är riktigt klok.
Jag vet en annan som färgade sin hund väldigt ljust blått till en föreställning och folk sa djurplågare till denne, men ser inte det som djurplågeri.
Jag har själv funderat på att färga min hund men mja, tror inte att det syns så bra i svart päls, tror inte han skulle gillat heller :p Jag ser inget fel i att sätta på hunden kläder om det behövs, men är det typ som i ett program jag såg en hund får en kjol med äkta swarovski kristaller nja det känns ganska onödigt.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#18 Man ska aldrig rycka håren i hundens öron utan klippa istället. Rycker man håren skapas små minisår i öronen.
Men över till orginalinlägget. Tycker det skulle vara betydligt värre om hela hunden var färgad (saker man har i pälsen går ju tots allt in genom huden) men svanstippen ger ju inte så stor påverkan. Bättre med färgad svanstipp än konstiga kläder och skor (alltå inte täcken och vaianter som har syfte att hålla hunden varm och torr) på hunden.
Har en hund som måste rakas för hans päls tovar sig direkt och det ger bara jobb och obehag för oss båda att behöva slita med tovor hela tiden så han mår bättre av rakning, sen kan jag ju såklart tycka det är lite skoj att raka lite frissyr på honom (även om nu har han praktiskt vinterrakning som ser väldigt lustig ut).
Rakar även vår labbe på sommaren och då har jag sparat lite päls i form av hjärta på baken. Inget hon bryr sig om men inget hon heller lider av.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#23 Jag har hört tvärt om! Att man ska rycka eller dra ut det istället för att klippa då det bildar en matta av tovor i örongångarna. TS: söt vovve!
23 förklara det gärna då jag har Pudel och här får vi rycka öronhåren om vi vill slippa få problem med öronen så som öroninfektioner/svamp mm. Har aldrig hört att man ska klippa/raka inne i öronen på dom.
Att jämföra klippa,kläder,rycka öronhår mot färgning anser jag totalt fel att sen skylla på avel hmm ja vad jag vet om har flera raser som man får klippa och rycka öronhåren på haft samma pälstyp genom flera sekel men det är helt annat att diskutera om här, tycker ts tråd kanske ska hållas till färga pälsen och om man anser det djurplågeri eller inte.
Snyggt! Kanske också ska testa på någon gång.
Djurplågeri.. Haha bullshit. Här klipps pudlar i lejonklippningar till höger och vänster (jag lovar er, man måste inte göra det för hundens skull) enbart för att behaga människor, det är inte heller djurplågeri men en fin jämförelse, där bryr sig ingen alls.
Färgning med ofarlig färg är minst sagt spexigt! :D
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#25 Förr sa man alltid att man skulle rycka, men veterinärer som ser skador efter ryckningar säger klippa istället. Något jag helt enkelt fick lära mig i somras när jag satt och ryckte öronen på min inneboende hund (powderpuff/pudel blandning så han får tossar i öronen) så var bara att plocka fram saxen istället.
#28 Här sa veterinären att vi skulle rycka pudelflickans öron när vi valpvaccinerade henne.
-
Jag tycker att det är tråkigt att vi ska göra hundarna fåfänga, att det på något sätt skulle vara viktigt hur de ser ut. Men det är klart att det kan bli så när man har hunden som accessoar.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#30 hunden behöver inte bara bli en accessoar för att man färgar svansen, man kan faktiskt träna och låta den vara hund också, det ena uteslutet inte det andra. Det är ju bara lite färg och Neo verkar inte lida nämnvärt, det otroliga är att det går och träna lika bra fast han har färg på svansen! ;)
31# Och det går att träna exakt lika bra utan färg på svansen. Så där kliver människans fåfänga in och menar att det är "fint".
Vilket BTW, det inte är.
/ Vanja
#30 Jag tror inte att hundarna blir fåfänga av sig, de vet knappt vad det ens rör sig om och varför människan gör på det viset. Människan är däremot fåfäng, det går inte att förneka men hur än du vrider och vänder på det så kan nog inte en hund bli särskilt fåfäng, har åtminstone aldrig hört talas om liknande. :D
Däremot så är det här inte särskilt konstigt. Människan har länge avlat hit och dit för att försöka få de bästa hundraserna (vilket jag anser är avskyvärt i sig, hur alla dessa raser har kommit till är skrämmande att tänka på). Om någon får för sig att färga pälsen på hunden så är det inget gentemot hur kanske just den rasen har kommit till.
Skitsamma om människor börjar färga pälsen på sina djur så länge det är ofarligt. Men förfärligt onödigt att göra så på djur som redan är bra som de är.
Haha, love it! Jättekul om man kan färga pälsen, så länge de inte skadar hunden :)
Pretty wise //
OT 28 Jag har inte hört att dom rycker öronhår på powderpuff och deras hår kanske sitter mer en blandras kan få blandpäls. Nja jag går hellre på vad kunniga uppfödare och dom 3 veterinärer har sagt är rätt, nämligen rycka öronhåren.
#35 (fortsatt OT). Är nog pudeln som ger honom hår i öronen. Ska prata med min veterinär igen, vad jag uppfatta det som var det väl ganska nytt "rön" att man inte skulle rycka. Är väl som mycket annat som helt plötsligt inte är bra eller farligt (fast man gjort eller ätit det länge utan problem) för att senare kanske blir bra/nyttigt igen.
36 ta gärna upp det i Pudel i fokus så fler pudelägare kan säga sitt vad dom har hört och gör så slipper tråden kapas 😉
Det tåls nämnas att på rassidan http://www.pudelklubben.se/om-pudeln/fragor-och-svar/oronvard/ står det även att man ska rycka öronhår
#32 Men om vi nu ska vara sådana så är det extremt få raser idag som rent visuellt ser ut om vargar. Hundar har ett väldigt varierande utseende, pga människan avlat dem så. Om det är fel att färga hundars päls med lite ofarlig färg, varför vore det då okej att ändra dess färg genetiskt? Är inte genetiskt ett mycket större "ingrepp"?
Hundens svans i första inlägget ser inte ut som en vargsvans vare sig med eller utan färg. :)
Jag ser absolut inget fel i att färga pälsen. Jag tycker det blev fint. :) Hade själv kunnat tänka mig färga den lilla päls min hund har. Man jag skulle inte våga pga hon redan får så mycket uppmärksamhet för sitt utseende.
Tycker folk tenderar att moraliserar på väldigt konstiga saker ibland. Färgad päls, kläder, nakenhundar osv, varför är det så fel? Samtidigt verkar samma personer inte ha något problem alls med hundar med riktiga defekter eller att utfodra hundar med typ 80% vetemjöl. XD
#38 När man ändrar en hund genetiskt nu för tiden så gör man det för att göra den friskare. För att få fram så friska och sunda individer som möjligt. Man ändrar inte på en gen eller en hund som redan är frisk.
Och nej, aveln människorna innan oss bedrev för att få fram olika raser är ganska vidrig, men det är inget vi kan göra något åt nu. Det vi kan göra är att avla på de friska för att få fram bra hundar, både i psyket och fysiskt. Men en hund har inget att säga till om, den kan inte berätta om den tycker att det är obehagligt, luktar illa eller om doften på hunden förstör för andra hundar när deras avsikt är att avgöra om det är en tik eller inte. Ofta kan man se sådant på kroppsspråk men det är inte alltid de visar precis allt vad de känner.
Och för det andra så är det fruktansvärt fult, en hund i sitt naturliga välbefinnande är det finaste jag vet. Egentligen är det så med alla djur. I deras naturliga tillstånd är de som vackrast.
Inte i en handväska eller under någons arm. Inte heller med flätor eller färgat hår.Inte med skor eller kläder. Vissa hundar kräver kläder eller skor för att må bra i alla de olika klimaten vi har i Sverige, men din hund mår inte bättre för att den har färgad svans. Den enda som får ut något öht av det är människan. Men vi vet redan är människan är en egoistisk prick .
/ Vanja
#40 Jag köper inte ditt resonemang riktigt. En hund väljer inte att bli färgad nej. Men en hund väljer inte vilken färg på pälsen den ska födas med, vilken typ av päls den ska ha, vilken storlek osv heller. Varför är det så stor skillnad på en genetisk färgad päls eller en päls färgad med t ex karamellfärg?
Om vi nu bara ska hålla oss till pälsen (eftersom tråden handlar som färgad päls) så finns det idag många olika pälstyper med olika egenskaper. Många hundraser idag måste trimmas eller på annat sätt fixas med för att hundarna över huvud taget ska må bra. Vissa hundars päls kanske tovar sig om man inte sköter om den, vilket i förlängningen kan sluta i stora plågor.
Ska man tänka på etik och moral så kan jag personlig tycka det är mer tvivelaktig med hundraser som kräver mycket pälsvård än att man färgar en päls för skojs skull.
"men din hund mår inte bättre för att den har färgad svans."
Kan inte se att den mår särskilt dåligt av det 🙂
TILLÄGG:
Varför ska man ens behöva ta upp om hunden mår bra eller dåligt av att ha en färgad svans så länge det inte är skadligt?
Ärligt talat så tror jag knappast att hunden bryr sig om att den har färgad svans eller inte. Den fungerar lika bra oavsett om den är vit, svart, blå, röd, grön eller vilken färg det nu skulle vara.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Fräckt! :)
#28 jag skulle vilja se den som lyckas få ner en sax i en pudels öra och klippa håret. Dom har ju hårväxt långt ner i hörselgångarna, så nej att klippa fungerar inte.
Har själv en pudel/powder puff mix, med pudelns päls och honom får vi rycka, då det skulle vara en total omöjlighet att komma ner så pass långt i örat med en sax.
#45 exitingsvillemo du kan starta en egen tråd om du vill diskutera något OT
#45 Då har han nog mer Pudel än Fjant, har är 25% Pudel och inte så mycket hår långt in i öronen så på honom går det att klippa i öronen.
Kom för övrigt på att han vid tillfälle hat en grön tuppkam på ryggen (hans matte jobba i djuraffär och nån var där och "frisera" vid nåt tillfälle) fast det var många år sedan.
Coolt! Jag har lite delad mening kring det här med att färga pälsen på hunden. Å ena sidan tror jag knappast att hundarna lider av det, så varför skulle det inte vara OK? Men å andra sidan vet jag inte om jag tycker om trenden att "pimpa" sina djur. För mig är blir det viktigare och viktigare att förmedla - djur är djur! Någonstans måste man sätta gränsen så för mig gäller nog nolltolerans. Men jag kan inte styra världen och så länge det inte skadar hunden så är det som det är :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Till påsk nångång har jag gett min vovve rosa kinder med mörka fräknar. Hon är vit. Det ser lite gulligt ut 🙂
Och vart köper man färgen?
I stockholm finns den på punkt shop, shock och blue fox. Kolla i en alternativ klädaffär nära dig!
Tycker det är supersött. Hade glatt lett mot ts om jag mötte henne på stan. Så länge det är giftfritt och hunden tycker det är okej att bli färgad ser jag inga problem alls med det.
Sen vet jag inte om det är bra att uppmuntra det här för det finns ju de som är inte så pass smarta och som kanske använder någon giftig färg istället..
#53 fast är man så dum att man inte kollar upp sådant innan ska man nog inte ha hund öht, då kan man ju råka ge den choklad för att man inte visste att det var farligt också..
#54 Det är många som inte borde få ha djur tyvärr. =/ Jag är bara rädd för att det här kan komma att bli en trend för de som redan använder små hundar som accessoarer.
På grund av det skulle jag inte vilja uppmuntra sådant här.
Fast det är en del obehagliga ingredienser i manic panic, så jo det kan vara farligt om hunden slickar på det.
Jag har också sk "extrem hårfärg" och låter inte min hund vara i närheten när jag färgar ifall att det skulle droppa på golvet och han skulle råka få i sig.
Om man nu vill färga så kan man färga med kalkkritor (sådana för barn som man ritar på kalktavlor med "svarta tavlan") man blöter upp dem lite och gnuggar dem i pälsen :P
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Tror det har att göra med vilken ras man har?
Om jag skulle göra så på min Chihuahua (aldrig i livet.) så tror jag att jag skulle hamna i facket ''Folk-som-tror-hunden-är-en-modepryl'', enbart för att chihuahua-ägare redan har det ryktet.
Men tycker folk får göra vad de vill. Så länge det inte skadar hunden på något sätt.
#56 nej det är inget farligt i manic panic, directions däremot innehåller lite dåliga grejer. Vad specifikt är det du är orolig för i färgen?
Det finns propylene glycol i manic panic. Detta är ett ämne som är farligt även i små doser. Skulle aldrig vilja riskera att min hund råkade få i sig detta.
#59 vad konstigt, för många hundtrim använder den färgen, så kan inte tänka mig att det vore så farlig som du säger. Du kan ju posta innehållsförteckningen här? Har ingen burk hemma för tillfället.
Innehållsförteckning på manic panic sunshine, tog 5 minuter att googla fram.
Aqua (Water, Eau, Agua), Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Stearalkonium Chloride, Ceteareth-20, Cetearyl Alcohol, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Glycerin, Propylene Glycol, DMDM hydantoin, Formic acid (Acide formique, Ácido fórmico)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Då behöver man inte använda den om man inte vill, jag litar på mig själv efter alla år av färgning och även andra som använder färgen…
min hund är 12 år och lever ännu så hade det varit farligt hade jag nog märkt det nu vid det här laget….och ja han har slickat på den någon gång
Propylenglykol är praktiskt taget ofarligt och får finnas i små mängder även i människomat. Det går inte att jämföra med etylenglykol som är dödligt giftigt. 🙂
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#63 kan hända att jag blandat ihop dem två.
#64 så kan det gå ;D