Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4406 ggr
[Tilde]
0

Kan man säga till?

Idag på vår promenad vid skogen träffade vi på en man med sin boxer. Det var en 2,5 år gammal hane, 37 kg muskler enligt ägaren. Hunden var väldigt lekfull och hoppade flertalet gånger upp på min sambo för att leka. Det tål han ju, men hunden hoppade även upp på mig och liksom "tacklades", dvs. hoppade in med sin sida i min kropp vilket jag inte alls var beredd på. Jag stod med benen i kors och höll på att ramla baklänges första gången. 37 kg stor hundtackling är väl inte direkt något man vill uppleva på en vanligt promenad… Min hund blev dessutom arg på boxern efter tacklingarna då han är väldigt beskyddande över oss och inte alls gillade den stora hundens energi och beteende. Är det något ni skulle påpeka för ägaren? Eller är det oförskämt att lägga sig i hur andra uppfostrar (eller inte uppfostrar) sina hundar? 🤔 Tänker mer om den skulle hoppa på ett barn eller en person som inte var beredd eller stark nog att hålla balansen. Tror inte ägaren vill att någon skadas, så jag funderar på att säga till på ett trevligt sätt nästa gång vi möts, om det händer. Vet dock att folk kan ta extremt illa upp vad gäller uppfostran och liknande.

Bara en fundering…

[erika.tornlycke]
2

Du kan ju be ägaren trevligt att säga till hunden att sluta då du inte tycker om det…då kan ju inte ägaren ta illa upp, tycker inte jag i alla fall, för alla är vi ju olika - bara för att ägaren gillar/tolererar beteendet behöver ju inte alla andra hålla med. Jag hade betonat att just jag inte uppskattade för att undvika att personen ska ta det som att jag försöker lägga mig i uppfostran

[brinker]
0

Om hunden bara var lekfull hade jag förmodligen enbart knuffat ner hunden och sagt nej till hunden istället för att påpeka brist på uppfostring till hundägaren.

Alla människor e olika. 
Min hund älskar att hoppa upp på folk (som hunden känner).

Ute brukar jag personligen inte tillåta det pga smutsiga tassar. Mina vänner och familj säger själva till min hund nej om det blir för mycket. Och de jag vet inte gillar hoppandes hundar så tillåter jag inte hunden hoppa på men skulle hunden ändå göra det har jag sagt till dem att de själva kan säga nej till hunden.

Men, för allas trivsel kan det vara skönast om du säger nej till hunden, främmande eller ej, på så sätt ger du en fin vink till ägaren att du inte gillar att hunden hoppar på dej och förhoppnings vis inser han det tills nästa gång.

Nej på ett fint sätt, inte säga argt till hunden.
Då anses man som otrevlig.

När man älskar sina djur ser man inga fel i dem <3

Jag hoppas verkligen att mannen fattar att en 35 kilos hund ska absolut inte hoppa upp på barn, det fungerar ju bara inte, får helt enkelt hoppas att han inte är så… ehum… dum.

[Tilde]
0

#1 Jag väntade liksom på att han skulle säga till hunden, för jag är en "liten" tjej som inte väger så väldig mycket mer än själva hunden och att då bli lufttacklad av ett sånt muskelberg så jag nästan tappar balansen borde vara något man som ägare reagerar på… 😕 Men ja, får möjligtvis påpeka det lite försiktigt om det händer igen, att jag personligen inte uppskattar det. Är mer orolig för om hunden skulle hoppa på mindre barn för att leka och sedan tacklar ner dem i marken. :/

Wellcraft
1

Boxrar är buffliga, brukar inte gå att träna bort.
De är pajaser som gärna hälsar genom en tackling. Du borde hålla dig borta ifrån att hälsa på glada, starka hundar.
Ägaren borde också se över vilka han låter sin hund hälsa på, tydligen är hundens energiska välvilja inte särskilt lämplig för barn t.ex.
Sen beror det ju inte på hur "liten" man är utan snarare hur van man är, min kraftiga pojkvän blev omkulltacklad av en 50 kgs rottis/amstaff jag tränade, medan jag själv som är rätt tanig aldrig lyckats bli omkullknuffad av samma hund.

Men ptja, ägaren borde verkligen välja vilka som får hälsa på hunden med omsorg, att bli omkulltacklad är aldrig trevligt och kan göra ont.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[hundvän]
0

Oj, jag skulle blivit jättearg! Visst får man skylla sig själv om man försöker hälsa på hunden, men står du bara där och hunden hoppar upp på dig utan att du ger den någon uppmärksamhet är det inte ok! Dåligt gjort av ägaren! Det går att fostra alla hundar till att inte hoppa upp på folk, vissa individer har lättare att lära än andra men visst går det. Ägaren hade helt enkelt inte fostrat sin hund tillräckligt och är det så att dennes hund stör dig kan man säga till ägaren snällt.

[Tilde]
0

#4 Vi frågade om hundarna fick hälsa, vilket de fick. Sen kom hunden fram till oss och hoppade upp. Självklart kan vem som helst bli nertacklad när man inte är beredd vilket också var vad jag tänkte. Extra jobbigt för mig som har ryggproblem att bli tacklad också, känns om om en varning hade varit bra att få! 

Har träffat en annan boxer i området som är extremt väluppfostrad. Den låg ner eller satt på ägaren kommando när hundarna fick hälsa och den hoppade varken upp på mig eller min hund. Så det borde gå att träna men just den ägaren verkade helt enkelt inte bry sig så mycket om det beteendet. 😛

Wellcraft
0

#6 Ja det kan gå att träna, men att en ungboxer är flamsig går inte att förbise.
Och att träna en boxer till perfekt lydnad när denne fått tillstånd att hälsa på folk är inget som går fort.
Om era hundar hälsade innan så var säkerligen boxern uppspelt också.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#7 Det var inte samma boxer :) men ja, så är det nog. Får hoppas att ägaren håller sig och hunden borta från små barn i alla fall. Jag håller mig nog på avstånd i alla fall! :P

hund_katt
0

Haha, våran Golden var typ likadan som den boxern vid 2månader fram till han var 3 år, då började han lugna ner sig. Han är 3,5 år nu, och han är fortfarande lite hoppig men inte alls som han var innan ;) dock varnade vi alla som ville hälsa att han var väldigt vild xD men dom flesta tyckte det var charmigt och skrattade :) våran golden är 30 kg muskler också, så det var några som höll på att ramla omkull, dock skrattade dom bara och rufsade till honom i pälsen :p Han är så glad i andra människor :) kommer det någon och hälsar så blir han så glad så han börjar gnälla(något nytt han börjat med… Har aldrig gnällt innan men nu har han börjat med det). Jag själv skulle inte ta illa upp om någon sa ifrån, dock har det aldrig hänt att någon sagt till eftersom vi alltid varnat före, och ser jag att han blir för jobbig så försöker jag lugna ner honom.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Tilde]
1

#9 Jättebra att ni "varnar" innan, det gjorde ju inte mannen i fråga vilket var varför man inte alls var beredd på en tackling. 😛 Jag har inget emot glada hundar (obviously, haha) men blir helst inte tacklad då jag har ryggproblem och skulle uppskatta en varning innan så jag kan hålla mig utom tacklingsavstånd.