Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1750 ggr
gickan87
0

Dressera boxer hårdhänt?

Jag måste få fråga.

Har en ytligt bekant som har en boxerhane på drygt 1½ år.

Boxern är "omöjlig" drar i kopplet, lyssnar inte för fem öre och är allmänt olydig.

När då ägaren frågade sin uppfödare så fick hen till svar att hen skulle sparka hunden!

För boxern är en sådan dum-i-huvudet-ras så den måste känna smärta för att fatta något.

Min bekant blev såklart helt förstörd! Inte vill hen sparka och göra sin hund illa 😭

Kan det verkligen stämma?

MVH Erika :)

Majken!
7

Det är ett sätt, men det finns många fler sätt att dressera boxrar på som inte innefattar våld.

ChristineL
5

Svaret på frågan är rätt enkel även för mig som inte är hundägare, eller har koll på boxer. Nej! Eller vänd på det, slår du ditt trotsiga barn också?

AnneN
3

Tycker din bekanta ska vända sig till en instruktör som tränar med mjukare metoder istället för att lyssna på den (enligt mig) uppenbart extremt okunniga uppfödaren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CorneliaAndersson
5

Att sparka på någon är ju misshandel. I detta fall djurmisshandel, vilket inte är lagligt i Sverige.

Isåfall kan ju detta anmälas..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

gickan87
1

#1 Så du menar att den metoden används? :(

#2 Visst är det så! Jag blev väldigt skärrad när jag hörde det.

#3 Ja, jag har gett ägaren numret till min instruktör som jag trivs väldigt bra med :)

gickan87
0

#4 Uppfödaren är SKK registrerad, kan man anmäla detta dit?

CorneliaAndersson
0

Ja, det borde du kunna.
Misstänker du att uppfödaren misshandlar djur så tror jag att du kan anmäla till både SKK och länsstyrelsen.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Majken!
2

#5 Korrigeringar av olika slag har alltid använts, däremot så har då åtminstone jag aldrig sett någon sparka sin hund i lydnadssyfte.

fridarebecka
5

Tror inte att den hunden kommer vilja lyda mer om den blir sparkad av sin ägare.. Ev att den börjar göra det av rädsla och jag kan personligen inte förstå de som vill att deras bästa vän ska vara rädd för dom😮

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)