Crufts skandaler :(
Hej alla!
Jag kunde inte undgå att höra om dem olika skandalerna som hänt på Crufts nu :S… känns ju lite oroväckande…
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155442427190045&set=p.10155442427190045&type=1&theater
BIS vinnaren brukar ju alltid få skit från dem som kanske hejjade på sin favorit osv inget konstigt där.
Men nu tas det upp hur den vinnande hunden hanterades i ringen, en terrier som många kanske sätt så tas dem ofta i svansen och halsen när dem bär dem av bordet… detta har fått mycket kritik och KC har som skrivit detta :
Exhibitors are reminded that the Kennel Club believes the practice of picking up dogs, often Terriers, by their tails and leads when lifting them to and from the table during judging is both undesirable and completely unnecessary.
Handlern som van Bis med sin hund utförde detta bettende och nu rasar många om att Crufts ska ta ställning till KC egna satta regel och agera.
Såhär svarade Crufts efter mängder av bilder och kommentarer på deras facebook:
We want to address the posts we have had regarding the handling of last nights Scottish Terrier, Knopa. It was made clear to the handler at the show that it is not acceptable to pick a dog up in this way, and despite repeated requests not to do so, she went ahead. The handler is from the USA where it is customary to pick up terriers in this way, but it has no place at Crufts and this is put in writing to all handlers before the show.
Undrar vad ni tycker om allt detta?? För mig känns det så skumt.. jag älskar utställningar men det ska vara roligt ! Det ska vara positivt men känns mest som negativt i dem större kedjorna? Måste man inte följa landets regler om man ställer ut någonstans? Finns det alltså ingen risk för konsekvenser ? Allt är så rörigt :S
Nu ställer inte jag ut längre men jag är glad att det uppmärksammas. Hur många gånger har man inte sett diverse handlers som behandlar hundarna på detta sätt, det är beklämande och ingen bra reklam för "sporten".
Personligen anser jag att BIS-vinnaren skulle ha åkt ut med huvudet före redan under rasbedömningen då hon säkerligen gjorde likadant där. Många domare är alldeles för mesiga för att våga sätta ner foten och säga ifrån när det gäller dylika behandlingar, handlers som tränger sig före andra, hundar med tvivelaktigt beteende etc. och jag hoppas att det blir en ändring på det i framtiden.
Jag såg när det hände och det verkar väldigt onödigt(och ont för hunden) att lyfta så. Hon borde ha åkt ut tidigt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Det är ju hunden som bedöms så hunden borde ju inte åka ut däremot borde inte handlern få visa fler hundar under aktuell utställning. Det kan ju innebära att hunden måste uteslutas för att ingen kan visa den.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det har gått över styr med allt tycker jag gällande hundutställningar, och stackars hunden som blev förgiftad till döds på crufts, vilka elaka, giriga människor det finns!
Jag har sett en del konstiga luft vissa säger inget när folk sliter o drar i hunden, men jag hoppas att detta uppmärksammas mer o mer. Ser mycket illa ut stackars hund.
Vissa terriers avlades för att ha svansen som handtag att dra ut hunden ur hål så det kommer nog därifrån och är nog svårt att släppa efter så många år. Folk tänker inte på svansen som en förlängning av ryggraden.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker att hunden borde ha diskats, det blir ett straff för människorna bakom som uppenbarligen bara bryr sig om en vinst. Nu när det inte gav några konsekvenser är det ju som att acceptera hur hunden behandlades, det vill säga utan någon som helst respekt.
Det sorgliga är ju att det här inte är något unikt, det är något med utställningar som får vissa människor att tappa förståelsen för att djur är levande varelser.

Jag tycker att sådan och annan onödigt hårdhänt handling ska leda direkt till diskvalificering oavsett vilket land handlern kommer från. Kan man inte följa de regler som finns i det land man ställer hunden så kan man ta och hålla sig därifrån.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Förra året meddelade den stora internationella organisationen FCI (som också SKK tillhör) att man inte längre skulle acceptera hårdhänt handling i utställningsringarna. Inga hundar som hissas upp i kopplet, lyfts i svansen eller huvudet eller, som också är vanligt inom vissa raser : lyfts upp i kopplet och svansen. ALLA domare inom FCI-organisationen har fått dessa regler via sina länders kennelklubbar.
Taxar och t.ex borderterriers kan också behöva dras ur gryt med hjälp av ett stadigt tag i svansen men jag har aldrig sett att dessa raser har lyfts upp i svansarna på utställningar. (Skottar och andra numera överdrivet breda och ofta feta terriers kommer f.ö. knappast ner i gryt längre och används inte till grytjakt). Att man har tillåtit dessa känslokalla extremlyft på hundutställningar under massor av år innebär inte att det är något vi vill se och att det ska få fortsätta. .
I år hade Cruftsarrangörerna särskilt påpekat att man inte godkände extremhandling, "mishandling". Kvinnan som visade skotten hade blivit tillsagd flera ggr men struntade i tillsägelserna. Hon har svarat att "det är hennes vana" (it's my habit) att lyfta de hundar hon visar på det sättet (ett struptag underifrån och ett tag i svansen). Hon menade också att alla de som klagat på bl.a Facebook inte var riktiga hundmänniskor och att hon inte bryr sig om vad som skrivs av dessa människor. (Hela intervjun finns att läsa på den stora engelska hundtidningen Dog Worlds hemsida).
Nu var det en terriergubbe som dömde BIS så han reagerade ju inte, dock är han Engelska Kennelklubbens förre ledare och mycket engagerad i kampen för friskare raser och rasavelns bättre anseende därvidlag. Naturligtvis skulle han varnat skottekvinnan och sagt att hon skulle få lämna ringen om hon inte kunde visa hunden enligt reglementet. Vilken hjälte han hade blivit! Och vilket plus för Crufts och hela utställningsverksamheten!
Det finns två olika listor med begäran om att Engelska Kennelklubben ska diska BIS-ekipaget för att handlern inte följde reglerna genom sin "mishandling". Igår kväll hade den ena listan drygt 57.000 underskrifter och den andra 25.000! Hur många tusen flera som har skrivit under idag vet jag inte men jag gissar att det totalt är en bit över 100.000 nu. Lika arga som man är på den amerikanska handlern lika mycket berömmer man det svenska ekipaget som blev reserv (flat coated retriever) och vill att segern ska gå dit istället. (Kanske för att den hunden är född i England…)
Jag jobbar ofta som ringsekreterare och har märkt att domarna det senaste året har blivit mycket mer noga med att säga ifrån gällande extremhandling som går ut över hundarna. Vid flera tillfällen har jag hört domare som har sagt år handlers att inte hänga upp hundarna i kopplen och sagt att om det fortsatte skulle handler och hund visas ut ur ringen. Det är klarspråk som de flesta försår och faktiskt lyder.
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/rebecca-cross-crufts-2015-winner-5303929
Yep… Crufts skiter i alla människor som ifråga resultatet tydligen…. för att säga att det är hundens vinst tycker jag fortfarande är lite svagt? För jag vet ju typ att man vinner ju ofta inte om jag som handler skulle se ut som skit direkt osv… så det är ju en duo som bedöms även om man inte menar det så händer det indirekt.
Nee tycker iaf att dem skulle se till att hon inte får någon cred för hundens vinst? Typ bara ha en bild på hunden och inte henne ? Eller jag vet inte … men något måste hon får…. för det går inte att ignorera om det är så många männinskor som ger kritik :S Vad säger detta om utställningar liksom? Ett skämt… för man vet ju hur hårda regler det är på saker som fotboll osv.. regler är regler thats it!
Otroligt dåligt svar av dem, det är ju inte precis hunden som lider av att bli av med titeln. Regler är ju meningslösa om det inte blir några konsekvenser om man bryter mot dem.