Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 4038 ggr
baloo44
0

Upplägg av lydnadsträning

Hur lägger ni upp era träningspass ?

Hur mkt /ofta tränar ?

Skulle även gärna vilja ha tips på bra sidor/bloggar/forum där man kan se /följa lydnadsträning och inlärning av olika moment :)

Ambrose
0

tass :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
1

Vi har en whiteboardtavla där vi skrivit upp alla veckodagarna och efter dom skriver vi upp dagens fokus. vi suddar ut allt och planerar veckan på nytt varje söndag. På så vis har vi hela veckan klar och man behöver heller inte fundera "vad ska vi göra idag" utan man tar dagen som den kommer. Vi skriver även in vilodagar, exempelvis så på måndag, tisdag, onsdag gör vi det och det och på torsdag är det vila för att sedan på fredag, lördag och söndag göra diverse saker igen.
Vilodagarna anpassas efter vad passen innehåller samt vad för period hunden har (även dom har sämre perioder), vet vi med oss att det här och det här kommer att ta rejält på hunden så får han en/flera vilodagar därefter. Beroende på hur hårda pass vi sätter in i veckan så lägger vi in antingen utspridda vilodagar eller sammanhängande vilodagar. Vissa veckor kör vi pass rakt igenom men då får han vila den söndagen samt någon dag efter. Vi har som regel att minst en vilodag/vecka, gärna två.
Ursäkta om det blev fumligt!

Viktigt att ha i åtanke är att vilodagar är jätteviktigt för hundarna, något många underskattar rejält. Många hundar som beter sig understimulerat är i själva verket överstimulerad, har hunden utsatts för hög stress så kan det ta upp till fem dagar innan stressen lagt sig på rimlig nivå igen - dvs. 5 dagar utan aktivering alls, bara soffhäng så att säga.
Hundarna kan vara totalt störd de första en-tre dagarna för att sedan varva ner, det beror alltså på överstimulans - inte understimulans.

Arashi
1

Hur lägger ni upp era träningspass ?

planering och utvärdering av tränings passen är något jag behöver bli bättre på, även att föra tränings dagbok men lär mig hela tiden :P whiteboard tavla var förövrigt en toppen ide =)

Lydnad tränar jag ungefär varannan dag för att få variation i träningen.  Vilodagar har vi 1-2 dagar/vecka.

Just nu ser lydnads passen ut: 10 min fotgående, stegförflyttningar mm, 5-10 min  detaljträning där jag tagit ut delar vi behöver träna mer på, eller kedjeträning. 5-10 min stanna/stadga träning

Hur mkt /ofta tränar ?

lydnad 3 dagar/vecka+  lite utspridda platsliggnings och små övningar kan ske när som helst

sidor/bloggar/forum:

http://evabodfaldt.com/artiklar.asp

http://www.klickerklok.se/hundartiklar.php

http://www.kelpiestuds.se/artiklar

Majken!
2

Tränar just nu bara ett pass lydnad/v. För mig är det viktigaste att se till att belöningarna fungerar, vad vi faktiskt gör är ganska ointressant. Styckar upp de moment som jag tränar på, förra veckan lade vi allt krut på högersvängar och att hon skulle ligga väldigt högt i intensitet under fotgåendet, då är det bara dessa detaljer som gäller. Denna vecka ska vi lägga krutet på kamplek med belastning hos andra människor än mig, och också att fortsätta jobba vidare på en skallmarkering där hon inte ska låta sig störas av träningskompisarna som är där och petar och irriterar henne.

Mitt tips är alltid att fokusera väldigt mycket på belöningarna, inte på själva lydnaden eller momenten, är hunden tänd så kommer den ge dig ett beteende att belöna.

baloo44
0

Tack för era svar :)

#4  Hur gör du för att få upp intensiteten i fotgåendet ?

Det skulle vi behöva tips om :)

Majken!
0

#5 Jag ser till att min hund har en så pass bra belöning att hon gör sitt yttersta för att få den. Hon belönas inte för halvdan inställning.

Dumpuck
0

Jag kör väldigt likt det Majken! förklarar i #4, vad vi gör är inte av största vikt utan vikten ligger i att få viljan hos honom att komma fram.
Vår hund är fruktansvärt svårmotiverad och det gör också att vi inte kan storma fram som man ser andra gör, så vi lägger hellre fokus på att hitta bra belöning och få honom att faktiskt vilja bry sig om mig som förare. Just nu är allt annat bra mycket mer intressant, en hane på 10 månader så det är mycket hormoner som rör till det för honom också. Väntar hellre och gör en comeback än att stressa och trilska fram något nu.

När vi tränade lydnad (ligger på hyllan just nu) så gjorde vi som så att vi skrev inte ner att si och så många minuter lägger vi på det här utan vi valde två-tre saker att lägga fokus på och avslutar kort och gott när det går som bäst. Ju mer saker man planerar in desto rörigare blir det - man vill få en så optimal träning som möjligt, mitt tips är att inte heller haka upp sig på minuter utan välj ut vad för något ni vill träna på och avsluta när det går som bäst men lär er också att inse när det inte är värt att trilskas på längre - fungerar ett moment inte alls för hunden just den dagen så lämna det och gör det andra ni planerade, ta INTE in ett nytt moment utan underlätta både för er och hunden och gå vidare med det ni planerade helt enkelt.

Vi brukar lägger mer fokus på sådant som sitter halvdant istället för att införa fler moment, sedan använder vi de moment som sitter korrekt till att värma upp lite smått med - en bra start helt enkelt.