Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4636 ggr
Nicki
0

FAKTA. Vad är en kamphund?

Vet att många tycker det är lite uttjatat, men ville bara visa denna artikel.

**Kamphundsraser - är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund.
En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte enligt denna definition en kamphund - utan enbart en hund, som förmodligen har stora förutsättningar att bli farlig.
**

Källa: Svenska Kennelklubben

zeretki
0

Mmm, jag håller inte me den definitionen. För mig är kamphund en hund som blivit tränad till att attackera människor och djur, att kampa mot andra hundar. Det har inget med ras eller historia att göra, vilken ras som helst kan bli kamphund.

Så jag tycker SKK har fel. :)

lill-jarven
0

Håller med zeretki

Friida
0

Vilken ras som helst kan nog inte bli kamphund! Tänk dig en Papilon, Labrador osv  Jag menar olika raser har ju olika mentalitet, det är ju därför det avlades fram olika raser…. Sen har tyvärr det blivit ett skällsord, när det är ägarna som det borde skällas på!

AnneN
0

tro mej labbar xkan dom med om dom fostras på fel sätt, det har jag fått se med egna ögon!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zeretki
0

Jo, jag tror det. Alla hundar går att få aggressiva. Vissa kan det gå lättare med för de har kortare temperament men jag tror att ALLA hundar går att få aggrssiva. Har själv mött både taxar och småhundar som bitit folk i benen. Jag vet en Golden Retriever dom fick avliva för han var otroligt aggressiv. Det kan hända alla raser, beroende på många olika saker.

PÅ samma sätt som att alla människor går att forma till mördare…

Lotta
0

Jag håller med dig Zeretki….jag börjar bli så trött på ordet kamphund, det är hemskt att dra vissa hundar över en kam…alla raser kan tränas upp till små monster…

gejsa
0

Självklart kan alla hundar få en knäpp och börja bitas och gå på både människor och andra hundar. 

Titta bara på dessa små hundar. En del är ju väldigt bitska av sig. Jag har blivit biten två ggr av hundar. Första gången var en liten mops (skokrämshund förr) och en mellansnaucher. Vet inte hur det stavas.

Lotta
0

Ja dom där små kan vara riktigt vassa ibland..själv vart jag biten av 2 pudlar *blä* riktiga kamphundar skulle ju jag vilja säga :/

Friida
0

jag tror att man menar med kamphund att de har en helt annat sätt att bita…  De är liksom framavlade för att inte ha den naturliga "ridderligheten" som andra djur har, med det menar jag att en vettig hund avbryter anfallet när den andre ger sig. Det gör inte en aggresiv kamphund. Visst kan vilken hund som hels bli aggressiv , men när ex en amstaff/pittbull biter och och vägra släppa utan skakar och tuggar oavsett vad den andra hunden ger för signaler så är det stor skillnad mot när en "vanlig" hund hugger /biter.

SaraC
0

Precis så gjorde en storpudelblandis med våran lilla pudelblandis förut, bet tag och skakade honom näst intill död. De hade varit bästisar i flera år innan, men en dag slog det bara slint i huvudet på honom. Så nej, jag tycker inte det handlar om raser, det handlar om individer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

Min Ludde är ju blandning mellan storpudel och flera andra sorter. Hoppade på en labrador för 6 veckor sedan och bet hål i pälsen på den. Mitt på plan när vi tränade lydnad på hundklubben.

Häromdagen hoppade en mellanpudel på en liten terrier när vi tränade agility.

Så visst kan pudlar slåss. Suck!

Faxlin
0

#1: Håller med dig i detta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mischa
0

En hund av en utpräglad kampras (dvs i generationer avlats för samma syfte)  som tävlar i sporten är en kamphund.

INTE enbart om hunden är utav en kampras eller att hunden oavsett ras hetsats av småbarn mot gungor i lekparken.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Puttar upp denna tråd då det verkar vara många som inte har den blekaste om vad en kamphund är

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

# 14 Men jag tycker att ämnet är lite uttjatat!

Karmatarerskanise
0

Sen är det ju faktiskt så att alla tyker olika i vad som är kamphund. Ni håller ju inte med vad SKK skriver.

Liss
0

Vadå alla tycker olika!?
Vad jag blir så less på är att just många personer säger "jag gillar inte kamphundar". De finns fortfarande ingen RAS som heter kamphund? utan det är ett beteende.. inget annat. Fortfarande så kan även en schäfer eller Pudel vara en kamphund.
Jag förstår att alla tycker OLIKA, för de är acceptabelt. Men man kan inte kalla en ras för kamphund!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Kamphund är något som man tränar hunden till att vara inte något den föds till oavsett om det är en Chihuahua, Pudel, labrador, pitbull, shäfer, grand danois, st bernard eller staff.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

http://www.svenskaapbtklubben.se/om-rasen/
Citat från sidan:

"Eftersom en Pitbull har en hundkampshistoria, är de alltså avlade till att tycka att det är roligt att slåss med andra hundar. Detta medför att man kanske inte alltid kan få sin hund att komma överens med alla andra hundar. Många uppfödare säljer hundarna med orden "Hundarna är inte alls aggressiva, det finns möjligen lite könsaggressivitet som med alla andra". Och det kan vara så att det går jättebra hela livet, inget händer och din hund kommer överens med alla andra hundar. Men man får inte glömma vad det är man har i kopplet och ta sitt ansvar som hundägare. Att använda koppel där minsta risk finns att träffa på andra människor och djur är en självklarhet. För dig som är beredd på allt det här, är villig att arbeta och aktivera din hund, ja då kan du få den bästa hunden som du någonsin träffat."

Flera st som jag känner som antingen har eller har haft pittbull, säger själva att de är lättare att få aggressiva än andra raser.

Och man kallar ju dem kampuhund eftersom de en gång i tiden var det. Tycker inte man ska vara så kännslig för just det ordet. Ni som har reserna som folk kallar kamphund vet ju bättre :)

Liss
0

Ja, men varför kan inte alla få "veta bättre" dårå? En kamphund är precis vad biobio sa, något man tränar en hund till. De handlade inte ens om några anlag nu. och jag tänker inte ens ta upp den lavriga diskusionen.

Konstigt att cocker spaniel då har fått dåligare psyktest än Pitbull.. hum!

AnneN
0

Ja dom är lättare an många andra raser att få till att kampa/bita men det är för att dom är veka och vill (oftast) bara vara till lags

_**/Mvh Anne

Liss
0

och de har tagit upp alldeles för många gånger..

Karmatarerskanise
0

Är det lika många som har t.ex pittbull som har cocker?

AnneN
0

Nix men dom räknar väl knappast bara antalet utan snarare %

_**/Mvh Anne

Liss
0

hehe, precis. dem tar de i procent

Liss
0

ca 81% av cocker klarar psyktest medans ca 83% av pitbulls klarar av det.

där hade jag det.. skrivit de i flera trådar innan.

Karmatarerskanise
0

Okey. för i en test de hade i vår tidning var det antalet anmäla fall som räknades.

Liss
0

psyktestet har väl inte ens något att göra med antal fall? dem har alltså testat psyket på alla raser och då har cocker fått sämre resultat än pitbull!

Karmatarerskanise
0

Ja vi snackar inte om samma sak.

kerstinjoh
0

När ni läser om olika saker, vad det än gäller, glöm inte att kontrollera källan.

Allt som läses är ej fakta!

Karmatarerskanise
0

Nej, som med allt är mycket bara båg.
Men hur ska man veta vilket som är seriöst och inte?

Liss
0

Tidningar tex kan pressa på en hel del för att få en bra story

kerstinjoh
0

Det är jättesvårt.

Men söker du information var noga med att kontrollera källan. Se hänvisningar osv. Är källan tillförlitlig?

Kontrollera gärna på flera ställen för att jämföra.

Och en portion sunt förnuft!Skrattande

Karmatarerskanise
0

Dagstidningar brukar vara helt ok, iaf HD.

Lis1 kan du länka till detta testet eller var har du läst det?

Liss
0

Neh jag kan tyvärr inte det. Men har läst det på många olika ställen. Både engelska och svenska.
Tex så har dem med det i många videos om just pitbull osv.

Man kan säkert läsa sånt om specifika raser någonstans och jämföra.

AnneN
0

_**/Mvh Anne

Liss
0

kommer inte in på den länken.. behöver man något specielt eller?

AnneN
0

gå in på http://www.pitbull.se/ bläddra ner till mitten av sidan och kolla i spalten till höger där det står "Fakta och statistik om hundattacker"

Vet inte om man behöver nått speciellt men det är iaf i pdf format

_**/Mvh Anne

Zebben
0

Har inte läst alla inlägg.

Varför ser folk så illa på ordet "kamphund"?

Jag använder själv ordet kamphund när jag pratar om pitbull, amstaff, bullhundar mfl. Det är ju deras ursprung likaväl som jag säger vallhund om Bordercollie.

En labrador kan inte bli en kamphund lika lite som en B.C kan bli ställande fågelhund. Däremot så kan en labrador bli tränad till att slåss och att användas till kamp.

Ska på föreläsning om Kamphundar imorgon, ska bli intressant hur föreläsaren definerar ordet kamphund.

AnneN
0

Zebben du kan väl åter ge föreläsningen i korta drag?

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Att folk i allmänhet ser ner på ordet "kamphund" är ju för att pressen använder sig så flitigt av just det ordet så fort en hund gått till attack.

Mischa
0

En hund tränad att flyga på folk är INTE en kamphund, det är en attackhund.

Hundar som används för kamp med andra djur skall inte visa agg mot folk.

Och nej, en Chihuahua är ungefär en lika värdelös kamphund som dagens bullterrier.

≧◔◡◔≦

Nicki
0

Ja, en attackhund borde de döpa om det till i pressen :)

kerstinjoh
0

Kamphund? Hopp & bithund?

V-lang
0

*ASG* Hopp & bithund det lät bra Kerstin, det tar vi..

Zebben
0

#42 Ändå har just en Chihuahua fått avbryta sitt mentaltest pga risk för att skada figgar. Räcka ut tungan Kan inte låta bli att le varje gång jag tänker på det. När jag har figgat på MH så är det en och annan rottis man fått lite ont i magen av. Men en chihuahua…Fundersam

MegN
0

Måste bara kommentera det där med "könsaggressivitet" som skrevs redan i inlägg #19. När jag bodde hemma hos mina föräldrar (vi snackar forntid nu, drygt 20 år sen) hade min far en Karelsk björnhund. Den tålde inte andra hundar (jo - okej, möjligen löptikar ;-) ). Om den såg en annan hanhund så lyste det "döda" i ögonen på honom. Oavsett hur den andra hunden uppförde sig - en gång höll den på att dräpa en stackars leklysten labbe som vågade sig fram och hälsa på oss…! (den andra hunden kom springande lös och vår hund backade raskt ur halsbandet - fast jag fick hejd på det hela rätt snabbt eftersom den andre inte var intresserad av att slåss…).

Sen dess har jag hört att man har ansträngt sig för att avla bort just den där skärpan och aggressiviteten hos karelarna - och även lyckats rätt bra, skulle tro att det också är (eller borde vara!) en drivkraft även för de som avlar på staff osv raser. Att sträva efter en mildare och mindre aggressiv ras!?

Liss
0

#46 vad är figgar?

#47 Jo, de är väl det dem också gjort med amstaffen, eftersom den är uppfödd som familjehund.
Men jag håller med dig, att sträva efter att få en pitbull lugnare inställd till hanhundar vore något.

AnneN
0

Figgar = figuranter (medhjälpare på planen)

_**/Mvh Anne