Hjälp med rumsrenhetsträning
Hej!
Vi har nyligen hämtat hem en italiensk vinthundsvalp och har problem gällande rumsrenhetsträningen. Han har kissat ute några gånger men oftast så håller han sig tills han kommer hem, och då kan det gå jättelång tid innan vi kommer hem. Han verkar även sova lugnt fram tills fem på morgonen då han väcker oss för att utföra sina behov. Vi försöker så gott det går att ta ut honom när han vaknar, efter han har vilat eller lekt eller ätit. Men han verkar kunna hålla sig i flera timmar och han vill verkligen inte vara ute i det kalla vädret. Tar vi ut honom fem på morgonen är det så kallt och han vill bara in, oavsett hur länge vi är ute med honom. Och så utför han sina behov på en gång när han kommer hem. En gång lyckades jag fånga upp honom precis som han började kissa, tog på honom hans fleecedräkt, tog på mig mina ytterkläder, tog hissen ner fem våningar och han kissade utomhus men sen, som vanligt, kissade och bajsade han inomhus så fort vi kom hem.
Nu ser jag att det är mycket upprepningar, men ska det verkligen vara så att inte ens 30-40 minuter ute precis när han vaknar ska räcka för att han ska vilja utföra sina behov? Vi är medvetna om att det tar tid men som det är nu känns det kanske bara som om det vore bättre att vänta med rumsrenhetsträningen tills våren.
Någon som har varit i en liknande situation och har några tips?
Går ni till någon speciell plats ute där han kan kissa/bajsa. Märkte på min valp i början att hon vill kissa och bajsa på samma ställe, oftast vid gården. Spelade ingen roll vart jag gick, antingen där eller inne x)
Men hon lärde sig ganska snabbt att kissa/bajsa ute. Men olyckor kan ske ändå. Och då har man vart ute för lite.
Bara gå ut så ofta som möjligt och berömma massa när han gör ifrån sig ute :)
// Michis
Är han liten har han inte full kontroll över blåsan än. När det är kallt spänner han sig antagligen och lyckas inte slappna av med rätt muskler. Uppfödaren har inget tips?
#1 Jag bruka normalt bara gå utanför porten till byggnaden. Finns en gräsplätt där (fast nu är det ju mycket snö). Han har väl kissat där några gånger. Men igår besökte vi min mamma och jag gick ut med honom i skogen utanför och där kissade han. Så jag tror inte att det finns något speciellt ställe som han vill utföra sina behov på, eller så har vi bara inte hittat det magiska stället. Men däremot inomhus ser vi ju att han börjar nosa runt efter sin egen lukt när han måste utföra sina behov.
#2 Jo det kan vara så att det är för kallt, men han har ju också gjort ifrån sig ute i kallt väder förut. Han har en fleecedräkt som täcker mycket av kroppen, men det kanske ändå är för kallt. Men jag ska kolla med uppfödaren också, tack för tipset!

Kan dräkten göra att valpen tycker att det är konstigt? Vet många valpar som tycker det är jättekonstigt att göra ifrån sig i täcke eller dräkt. Kolla om det går bättre utan, och satsa hellre på korta korta utgångar. Och fortsätt kämpa, det ger sig.
Försök gå till samma ställe, gärna där andra hundar gör ifrån sig. Om du har ett lämpligt ställe där folk inte går så ofta, typ intill en husvägg/vid ett buskage kan du prova lägga en tidning som han kissat på (med en sten på) så blir det väldigt tydligt. Ta bort den efter att du rastat honom där några gånger, då finns doften på marken. Belöna med ord och kanske en godis när han gör ute. Ignorera inne och rasta ofta. Gör rent olycksplatserna inne med pissoff eller urineoff så det inte luktar toalett där. :-)
#4 Han har kissat några gånger ute med dräkten på. Kan det inte vara som #2 säger, att om det är för kallt (vilket det blir utan dräkt) så spänner han sig och inget kommer ut ändå?
#5 Det var ett bra tips! Ska försöka med tidningspapper utomhus :)
Nu på eftermiddagen när han vaknade så väntade jag lite och så fort han hukade sig ner för att kissa lyfte jag upp honom och tog med en tidning med hans urinlukt och skyndade mig till gräsplätten precis utanför porten. Denna gång klädde jag inte honom (är inte så jättekallt). Väl ute sätter jag honom på tidningspappret men han blir fullt upptagen med att gå runt och utforska och nosa och lukta. Jag väntar ett tag men inget händer så jag tar upp honom igen och då när vi är hemma igen så hukar han sig igen för att kissa och jag stoppar honom och springer ner och upprepar processen. Detta gjorde jag fyra gånger och varje gång var han totalt ointresserad av att kissa utan ville bara utforska. Så jag antar att han fick ut allt kiss här hemma i fyra omgångar.
Ska jag bara fortsätta så här tills han förstår vad jag vill? Jag hade inte heller halsband på honom då han bara kliade sig där och försökte få bort den.
#7 Hur länge väntar du innan du går in? Jag fick ibland vänta upp till 30min innan min tik kissade ute som valp. Vi gick ingenstans utan stannade på samma gräsplätt tills hon hade gjort vad hon skulle. När hon väl kissade så var det massa beröm och sen sa jag "Ska vi gå in?" och gick in. Nu som vuxen kan hon det "kommandot" så med en rumsren hund kan jag, om hon tvunget inte vill kissa, fråga henne om vi ska gå in. Är hon färdig med vad hon ska (även om hon inte kissat) så springer hon mot porten.
#8 Jag väntade runt 30 minuter vid ett annat tillfälle. Idag tror jag att jag kanske väntade max 15 minuter. Men en gång var jag på promenad med honom i över en timme efter att han hade ätit och ändå så höll han sig tills vi kom hem.
Vi har varit på besök hos folk i ett par timmar och sen på vägen hem gör han inget heller utan väntar tills vi kommer hem. Vet inte om det är jag som överdriver, men vår valp verkar ha en väldigt stor blåsa :P
Hej!
Jag har själv italienare och vet hur svårt det var att ''hitta rytmen'' i träningen ^^
När min var liten så hade vi ett enkelt schema - Första 2 veckorna gick vi ut till närmaste nerkissade träd 2 gånger i h i ca 15 min, varannan h på natten.
- Så första veckorna var vi nästan mer ute än inne.
Varje gång han kissade eller bajsade så belönades han.
Efter 2 veckor så utökade vi tiden inne, då gick vi ut varannan h i 30min, sedan var tredje i 1h osv sov.
Detta gjorde vi utöver att gå ut direkt efter bus, mat och sovtillfällen och han lärde sig snabbt vad jag ville att han skulle göra (dom är snabblärda, bara man är tydlig).
När det kom till dagar med kallt väder så ville inte min heller kissa - så då tog jag på honom ordentligt och vi var helt enkelt ute tills han kissat och/eller bajsat, vi kunde vara ute upp till 2h. Men tillslut kan de inte hålla sig helt enkelt, speciellt inte om man leker, går, springer fritt och har super kul.
Och så fort han gjort det han ska så gick vi in - tillslut fattade han att ''Aha, om jag kissar/bajsar så går vi in i värmen igen!''
Nu när det är kallt vet han precis vad som gäller - han springer ut, kissar/bajsar på 10 sekunder blankt och vill in igen (om han inte är klädd och vet att vi ska va ute).
Jag var helt konsekvent och stenhård med att inte ge vika för små pip osv utomhus, jag visste att han inte led av att va ute och var det fruktansvärt kallt bar jag honom innanför jackan och satte ner honom då och då, men vi gick aldrig in innan han gjort de han skulle trots vinter.
På det sättet blev han 100% rumsren när han var ca 6 mån.
Lycka till, hoppas det går bra och grattis till världens goaste lilla ras🌺
Om du undrar något mer får du gärna PMa mig
Du kan också hitta massor av hjälp information inne på Vinthundar.Ifokus =)
//Saffran & Rossi
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#10 Tack för tipsen, det verkar vara smart att göra så. Jag försöker så långt som möjligt gå ut efter mat, lek och vila - om jag märker att han är på väg att göra något.
Jag tror att det vore svårt för mig att vara lika konsekvent som du var. Två gånger i timmen à 15 minuter blir i slutändan totalt 40 minuter i timmen. Bara att klä på honom och mig själv och gå ner hela vägen (bor på femte våningen) tar fem minuter och sen fem minuter på vägen upp. Att vara ute runt 40 minuter i timmen är ganska ohållbart för mig. Och att gå upp varannan timme på natten skulle jag nog inte heller klara av. Jag måste ha tiden och orken att plugga under dagarna.
Om jag inte är 100% konsekvent, innebär det att det bara kommer ta lång tid att få honom rumsren eller kommer det inte alls gå?
#11 Är du inte 100% konsekvent betyder det inte att det inte kommer fungera, men det kommer garanterat ta mycket längre tid och även förvirra valpen då du ena stunden är bestämd och i andra inte =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Vi fick gå ut en gång i halvtimmen på dagtid med vår valp den första månaden och en gång i timmen på natten… Tack vare att vi var konsekventa började jag från och med dagen hon var 4 månader gammal räkna henne som rumsren, några fler olyckor hände aldrig. Är du konsekvent och tydlig går det mycket fortare. :) Och kanske offrar några timmars sömn de första månaderna. Kan knappast påstå att varken jag eller sambon var pigga efter en lång tid utan regelbunden sömn, men så lönade det sig ju också. :)
Att många valpar har svårt att kissa/bajsa ute så här års tror jag är pga snön och att det är kallt. Jag har inte haft någon vintervalp och var verkligen inte ute var 30 minut med våran. Vi var ute som ts beskriver, efter sov,lek,mat och någon extra det vart ibland 2 h mellan. Natten var vi aldrig ute eftersom hon sov till 05:30 sen 07 :) jag hade aldrig tidning inne eller annat att kissa på då jag tror det kan förvirra med det är okej att kissa varför får man då inte kissa sen inne 😎
Jag har kanske tips o ge låt valpen kissa där det är skottat jag själv skottar på våran trädgård eftersom mina små gärna undviker kissa i djup snö att ha på kläder tror jag är bra för din ras. Låt den lukta och ta lite tid på sig med lukta så tror jag han snart finner ro att kissa ute.
Nu verkar åtminstone kissandet ha kommit igång. Jag har varit ute med honom varannan timme och 1-2 gånger på natten (på natten ligger han bredvid oss och verkar kunna hålla sig i minst fyra timmar). Vi går till samma ställe och han verkar iallafall veta vad som gäller: kissa och sen rusa hem in till värmen. Han kissar ute mer än inne, förutsatt att vi håller koll på honom. Bajsandet har än så länge bara skett en gång utomhus dock, men så länge saker och ting rör sig framåt så är jag nöjd :)
Tack allihopa för alla tips och råd!
#15 Så bra!
Det går åt rätt håll iallafall ^^
Skönt att det börjar gå åt rätt håll. Jag gick ut nästan hela tiden med min valp, så fort jag hade hunnit göra något hemma så räknade jag med att hon ville kissa. Och då kunde vi stå ute i upp till en timme. Vi använde aldrig tidning hemma utan jag sprang ut så fort vi hade lekt, hon hade sovit, en stund efter att hon ätit och så vidare. Det gick relativt fort för henne att bli rumsren. De första veckorna gick vi till precis samma ställe, och sedan började jag visa henne andra platser och då gjorde även den lilla promenaden att hon blev extra nödig.
Vi använder inte tidningar heller. Nu skulle jag säga att han kissar utomhus 7/10 gånger. Han kissar inomhus när jag inte har tillräckligt bra koll. Bajsandet verkar komma igång, igår bajsade han ute två gånger, men nu imorse bajsade han inomhus två gånger. Så jag håller tummarna att det vänder snart. Att vara ute så länge det behövs för att han ska bajsa funkar inte. För han kan hålla sig i flera timmar. Jag håller istället uppsikt över honom hemma och när jag ser att han gör sig redo för att bajsa tar jag upp honom och går ut kanske en kvart. Bajsar han inte går vi in igen och så väntar jag och när han hukar ner sig igen så tar jag ut honom igen. Så höll jag på med kissandet och det kanske är mer omständigt, men det fungerade. Att vara ute i flera timmar håller inte, jag måste kunna vara hemma och plugga också och göra hushållssysslor. Men för att bara vara 10 veckor gammal så måste jag ändå säga att hann har gjort stora framsteg.
Verkar gå riktigt bra =)
Tänk på att ni kan få bakslag och få ''börja om'' flera gånger under hans första år, men en bra grund ger bättre framtid! ^^