Ungefärlig vikt på cavalier?
Liten fundering bara. Har en liten cavaliertik på strax över sju månader som nyligen haft sitt första löp. Det sägs att de växt färdigt efter första löpet och inte blir mycket större, stämmer det? Enligt ras standarden ska en cavalier väga mellan 5,5 - 8 kg och hon väger sju. Det jag är lite förvånad över är att hon fortfarande ser så liten ut, huvudet och även resten av kroppen är som en jätteliten valp och alla de cavalierer jag sett har varit betydligt större. Tror ni hon ändå kommer växa lite till?
Ingen?
Min cavalierhane var färdigvuxen på höjden nånstans runt 7-8 månader, men sen fortsatte han bli grövre och mer muskulös till tvåårsålder. Nu väger han 10.5. Om hon väger sju kilo kan hon väl inte vara så liten? :) Annars har du väl helt enkelt fått en liten cavalier :) Men lite mer borde hon muskla på sig!
Cavalierer kan skilja mycket i storlek har jag insett och vikten i rasstandarden är ju mer ett ideal. Har en kompis med två cavalierhanar och båda är slimmade i kroppen, men en väger 5,5 kg och den ca 11 kg. Mycket stor skillnad på dom 🙂
Håll koll på hullet, för det är enligt mig väldigt lätt att se runda eller tjocka cavalierer.
7 månader och första löpet betyder mer att den inte kommer växa så speciellt mycket mer på höjden - någon centimeter kanske. Dock kommer hela hunden att bli grövre närmaste året. Även huvudet tar mer tid på sig att bredda sig.
Säger som ovanstående. Storlekarna på cavalier kan ju skilja. Min lilla cavaliertik är 2,5 år och är väldigt liten i storleken. Väger ungefär 6 kilo och ser fortfarande ganska liten och valpig ut. Men så är det, vissa är lite mindre i storleken.