Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 3390 ggr
Limmoan
0

inte lag att plocka upp efter hunden?

Hej! 

Min farmor berättade igår för mig att det inte längre är lag på att plocka upp efter hunden..det är därför det ligger så mycket skit överallt… Kan detta verkligen stämma??!  Vem skulle möjligtvis vilja ta bort en sådan lag?!?

Fridaaaa
2

Bajs = nedskräpning = man kan få böter.
Jo egentligen är det lag på att man ska plocka upp efter sin hund eftersom man inte får skräpa ner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[brinker]
1

Ligger en massa skit här också, tror det har med att folk tror det smälter bort med snön eller något, vilket det inte gör 😂

Sedan finns det ju latmaskar också. En sak jag aldrig förstår är varför de inte plockar upp efter hunden när det finns en tunna bara någon meter ifrån. Jag kan acceptera att man kan ha glömt bajspåse någon gång eller att hunden haft skitrännan så påsarna har tagit slut, men… verkar finnas en i området här som bara inte plockar upp helt enkelt.

Jag bryr mig ivessej inte så mkt, men när det ligger på trottoarer då kan jag faktiskt bli lite irriterad.

Fialialej
0

Jag tror faktiskt inte folk plockar upp beroende på om det finns en lag eller ej, i första hand. Utan det handlar om ifall man kan förstå att det bli otrevligt om det ligger masssa skit överallt. En del tänker inte längre än näsan räcker, helt enkelt.

"På natten är alla katter svarta"

Limmoan
0
taylor__lambert
0

Det är ju nedskräpning så du kan ju få böter för det.

Sen är det dock väldigt lätt hänt att dom som har sina hundar lösa på kvällen inte ser när hunden går långt bort i mörkret och gör ifrån sig.

Så finns det dom som tror att snön ska få det att smälta ned i jorden.

Så finns det dom som inte hittar skiten i mörkret (mig själv men jag går tillbaka när det är ljust och tar upp) och folk går då inte tillbaka och tar upp.

Jag märker att just vid vintertid ligger det mer bajs än andra tider på året, så när det smälter kommer resten av dom fram och då går det ju knappt att gå utan att kliva i en hög.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

luckysheltie
0

Jag bor i Jönköping och här har ju kommunen som #4 skriver tagit bort lagen om att plocka upp bajs. Så otroligt dumt tycker jag!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Tilde]
2

Folk som inte plockar upp efter sin hund (medvetet) borde inte ha hund. 😕

taylor__lambert
1

Jag har funderat på en sak, de personer med handikapp som kanske sitter i rullstol… hur fasiken gör dom när de ska plocka upp? Det går ju inte. o.O bara en tanke som for upp i huvudet…

javetinte
0

Det finns en här som inte plockar upp efter sin hund. Det är en ganska stor hund också så de stör en extra mycket när den ligger mitt på vägen där man ska gå själv med hund. Jag tycker de är jättejobbigt när man går ute med egen hund och såklart att hunden blir intresserad av att kolla vem de e som gjort ifrån sej där. De känns inte så fräscht.

Jag accepterar ifall folk har glömt påsen, inte ser eller har någon vettig anledning till att inte plocka upp efter hunden. Men man kan inte glömma påsen varje gång.
Och har hunden gjort ifrån sej mitt på vägen kan man ju komma på nån ide för att försöka få de att se bättre ut. Peta iväg med en pinne? haha jag vet inte.

[Tilde]
0

#8 Det finns ju uppfinningar så man ska slippa böja sig för att ta upp bajset. De har förmodligen en sån av något slag :)

#9 Här är det asmånga som inte plockar upp, speciellt efter stora hundar… Glömmer man påsen kan man i alla fall plocka upp bajset med ett stort blad eller liknande och slänga in i en buske så folk inte kan trampa på det. Det gör vi om vi glömmer påse. 😛

[brinker]
0

#9 haha, en gång var jag på promenad med hunden, hon hade skitit 2 ggr innan och på dumma ställen (= ställen där det måstes plocka upp) och denna 3.e gången hade jag ingen påse kvar och de jag hade som var fyllda slängde jag i tunnan, ibland när d ej finns tunna så bär jag ju med mig dem och återanvänder om det så skulle behövas. Men icke denna gången.

Hon sket självklart på en backe så de rullade ner på trottoaren, fick sparka in dem försiktigt mot kanten, som tur var va det inte mkt den tredje gången. Men skämdes lite gjorde jag.

taylor__lambert
0

Jobbigaste är nog när man har en hund som är dålig i magen, usch jag mår lika dåligt varje gång (hatar folk som inte tar upp så mår dåligt när jag inte kan ta upp), som tur är på vintern så fryser bajset och då kan jag gå tillbaka nästa dag och ta upp, men typ sommaren då är det inte kul, och det går ju inte att ta upp heller!

Förut hade vi en person som satte ut bajspåsar lite här och där men det verkar ha upphört. Tycker varje kommun borde sätta upp en bajspåse hållare laddad med bajspåsar ifall man skulle glömma hemma, typ vid var 5:e lyktstolpe eller så, för det är ju lätt hänt att man glömmer. Nu vet jag att det skulle ha gjorts i Stockholm city men jag har då aldrig sett nått sånt där inte!

#10 jo det är sant men jag tycker såna redskap blir äckliga, iaf dom jag har sett blir väldigt kladdiga så tar man med den hem sen. Yuck.

Cireea
0

Här där jag bor, just i vårt område alltså, är det så sjukt mycket hundbajs som ligger nu under vintern. Det är verkligen äckligt när man går ut med hunden och så måste man trippa runt alla högar som ingen orkar plocka upp. Ibland tar jag upp efter andra också när jag plockar upp från mina bara för att det är riktigt grisigt med all avföring. 

De få gånger jag glömmer påse brukar jag försöka plocka upp med ett löv, en isklump eller ja vad som helst för att flytta det ner i ett dike eller i en buske. Om jag vet att vi ska gå förbi där igen under dagen/kvällen så brukar jag plocka upp det nästa gång vi går ut. 

Vi har till och med satt upp en soppåse utanför hos oss där vi slänger påsarna om vi inte går förbi en tunna på vägen just för att dom sätter upp så få tunnor och dom töms så sällan att det till slut ligger bajspåsar runt tunnan på marken. Usch!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

taylor__lambert
0

#13 det är också jobbigt! Att det inte finns tillräckligt med papperskorgar! och dom papperskorgar som finns brukar finnas vid lekparker och där får man ju inte kasta för där leker ju barnen och då får man höra det av dom som befinner sig där.

hund_katt
0

#8 tror inte dom behöver ta upp faktiskt. Blinda vet jag att dom inte behöver. Så tror inte att handikappade heller behöver.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse