Kissar på allt!
Eli är snart 7 månader och har börjat med att kissa på allt som ligger på golvet iprincip. Det kan vara en jacka som hamnat på golvet i hallen, då är han där och kissar, sambons arbetsbyxer som ska tvättas hamnar alltid på golvet istället för att hänga upp dom vid de rena jackorna, då är han där o kissar, väskor, kompostgaller, kuddar, ja allt verkligen. Hos folk kissar han i sofforna mot kuddarna, på mattor, han har även kissat på andra hundar.. Han är alltid rastad, vi är ute ofta så han får kissa, innan vi åker hem till någon så är han rejält rastad, men ändå så springer han de första han gör o kissa mot något.
Det börjar bli väldigt frustrerande och det blir bara oftare detta händer. Är detta ett vanligt beteende? Slutar dom tillslut? Finns det nått man kan göra?
Funderar på o sy ett skvättskydd men hjälper det?
Hemsida: Nivinas kaniner
Ett kiss skydd skyddar ju iaf era saker, om man har tur tycker han att det så obehagligt att kissa på sig själv att han helt slutar kissa inne också. Min förra hanne markerade inne men jag fick aldrig bort det så han levde med kiss skyddet på hela tiden och det var en helt okej lösning även om jag hade velat få bort problemet helt..
Myrtorpets Möss och Kaniner
Har ni testat att börja om med rumsrenhets-träning?
Dvs varje gång han markerar tar ni ut hunden till han kissat ute, oavsett om ni var på promenad för 5 min sen.
Skulle testa att börja om och ha skvättskydd på när ni går hem till andra =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Har detta eskalerat senaste tiden ? Har ni fler hundar?
Nu sitter jag vid datorn o kan skriva lite mer. Jag skulle tipsa er om att minska utrymmet för honom och ha stenkoll varje gång ni misstänker att han ska markera inne ut snabbt med honom, man kan hojta till för hejda honom men belöna gärna när han kissar ute. Han håller på att komma in i könsmognad och kisseskydd skulle vara bra att ha iaf när ni åker bort.
För minska risken att kissa inne borta så kan man göra så här, rasta honom väl innan han får gå in ha stenkoll och låt han nosa lite inne sen ut igen för markera av sig ute. Det kan underlätta att man har på sig ytterkläderna under tiden han får sniffa lite inne. Sen på med kisseskyddet och låt han inte gå på egen upptäcktsfärd.
har haft en tik som inte var rumsren men ihärdig träning och ut oftare än normalt så vart hon till 99% rumsren, hon var en omplaceringshund och flera år gammal. Det var bara vid löptiden som hon kunde göra i från sig inne men vi minska utrymmet nattetid till sätta kompostgaller för köket så var hon i kök o vårat sovrum. Det hjälpte även vid löp. Sen gäller det att inte låta annat ligga tillgängligt på golvet men det som gäller är ha stenkoll på honom och sy ett skvättskydd lycka till :D
Nu ska vi se här ska svara så gott ja kan.
Vi har även en till hund, hane på 2 år. Han kissar aldrig, inte ens efter Eli.
När han måste kissa, så går han till dörren o står där. Är man inte uppmärksam så börjar han pipa. Han har inte lärt sig säga till när han måste bajsa utan de bara händer, man ser aldrig på han när han måste bajsa te.x.
Han har begränsat utrymme, sovummet, gästrummet och ett till rum är stängda antingen me dörr eller kompostgaller. Bara hallen, köket o vardagsrummet som hundarna är i. Vid dörren så har vi en liten trappa ner så längst upp är de stängt så de kommer inte ner, och inte ner till källaren heller. Går jag däremot ner så brukar dom få hänga med och det är då han kissar. Uppe har hänt en gång har jag för mig att han kissat och då mot ett kompostgaller.
Kan de va att anledningen till att han kissar enbart när han är nere för att de alltid är stängt ner dit?
Ska iaf ha honom kopplad i början när vi kommer till folk o sen ta ut han efter några minuter! Det värsta är att man ser aldrig början till att han ska kissa, han står liksom inte o luktar utan han bara lyfter benet snabbt. Har lyckats stoppa han en gång men tog aldrig ut han då. Men ska börja med det =).
Blir att börja sy nu så vi har ett kisskydd!
Ang belöningar när han kissat ute får han alltid. Ett tag eskalera de att han ville ut igen för att "kissa" bara för att få godis så den biten förstod han :).
Åh nu börjar jag verkligen tröttna på hans kissande!! Två tröjor och en morgonrock har blivit nedkissade idag (detta innan jag hade sytt klart kisskyddet). En tröja hängde på stolen o den andra i soffan!! Nu har han iaf kisskydd, som han kissat i ett par gånger redan.. Kommer detta beteende att sluta?! Det går dessvärre bara åt ett håll o de är värre… Som TUR är att Dexter inte kissar efteråt :)
Det gick över med mitteln jag hade ett tag. Jag kämpar med samma sak med min ettåring även om han börjar säga till oftare och oftare. Du får ha ut tidningar så om han måste ha en olycka så kanske du hinner dra ut honom snabbare?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kan de va UVI?
Ibland kommer det väldigt mycket kiss trots att han precis vart ute ungefär.. Men tycker pölarna blivit mindre o mindre, typ som droppar mer.
Han slickar sig även väldigt mycket på snoppen, för några dagar sen skrek han närjag skulle kolla på den. Va lite rött o irriterat. Vet inte om de kan spegla in i varför han kissar så mkt?
9 ring om att kolla upp så det inte är uvi. Jag vet många pissenissar som det har gått över med med ihärdig stenkoll och ut oftare så har det gett med sig det kan även vara en mognad från bli snart könsmogen till vara helt könsmogen.
Kan även hanar alltså ha urinvägsinfektion?
Min tanke var att det hela är revirmarkerande (kanske då ni har en hund till?) och inte en fråga om rumsrenhet.
Börja med att kolla om hunden har UVI (ja, även hanar kan få urinvägsinfektion) - och skaffa pinkskydd snarast. Utöver det försöka komma på hanen med att försöka markera och säga ifrån.
#8 Hade kollat upp det, kan vara kristaller också i urinen. Luktar det lite skarpt?
Vet en hanhund som kissade mycket inne och vi åkte iväg med honom och visade sig vara just kristaller i urinen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hm igår satte vi på kisskyddet på morgonen, sen gick vi på promenad o när vi va ute så såg jag under overallen att jag glömt ta av kisskyddet!! Så han hade kissat massor i dom.. Så vi gick hem o jag fick tvätta dom så resten av dagen hade han inget skydd. På kvällen va vi i källaren där han kissat mest, o ja ser 3 droppar på golvet, inte mer.. Brukar vara betydligt mkt mer när han kissat :/. Får nog boka tid. Vad är kristaller? Kisset lukta ganska mycket ibland bara, kunde känna några gånger på långt håll att han kissat nånstans.
#14 Då kan det vara kristaller i urinen eller UVI.
Om urinet är väldigt koncentrerat kan det bildas kristaller i urinen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.