Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 855 ggr
MissanTissan
0

Hjälp mig välja ras! :)

Hej! Jag ska snart skaffa mig min andra hund (Men tredje för familjen, vi har en familjehund också)
Men kan inte besluta mig för vilken ras jag vill ha..

Mina tankar svejar mellan amstaff/pitbull, Australian shepherd, Staffe, Italiensk vinthund, papillon, fransk bulldog eller mops.

Det jag letar efter i min hund är en hund som är arbetsvillig, stabil, kontaktsökande, lyhörd, social med alla djur och människor, framåt och trevlig. Men framför allt en hund som skulle kunna vara assistanshund.
Vilken av dessa raser tror ni skulle passa mig bäst? (Jag har redan en labrador och en BC)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Anonymkaninägare
0

Tycker inte du ska välja Bulldogs eller mopsar. Dom kan ha svårt att andas vilket jag tycker att man inte ska stödja.

En ras som jag har fastnat mycket för är Aussie, dom är så vackra. Vilken ras är din andra hund?

RosaMoln
0

Utav de raser du nämnt så tror jag på antingen amstaff, aussie eller vinthunden om du ska ha en frisk ras och kunna använda den till assistanshund. Dem tre är också (vad jag har träffat) raser som tycker om att jobba :)

russin
1

Tycker inte någon av dessa raser är helt lämpade för att vara assistanshund om man nu inte lyckas få en individ som funkar, men det vet man inte förrän efteråt.

Vad för typ av assistans är den tänkt att hjälpa med ?

Levijo
1

Håller med #3 att ingen av dessa är särskilt lämpade faktiskt.. Iallafall om de ska passa som assistanshund. 
Labben är ju den vanligaste assistanshunden, och varför är ju inte så konstigt. Varför inte en till sådan? :)

MissanTissan
0

Okej!

NPF hund. :) Känner flertal aussies och amstaff/pitbulls som är assistanshundar.

Paxxa
0

Av dom du nämnde så skulle jag säga Staffe.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

LuLeLo
1

Förutom assistanshund, vad erbjuder du för motion och mental stimulans? Väldigt varierande mellan de raser du nämnt.

Tass Josephine

MissanTissan
0

Motion: 5 promenader per dag, varav en är 2-4 timmar lång, en är 1timme till 30 minuter lång. Dog parkour, agility, dragning, lek med andra hundar. (Alltså inte allt på samma dag, utan det varierar med mitt humör.)

Mental stimulans: Lydnadsträning, leksaker som kräver tänkande, spår mm. :)

+ då jobbet som assistanshund.