Hundar iFokus

Hundar

Etikett: klicker-shaping
Läst 2910 ggr
Leviosa
0

Till er med klickererfarenhet!

(Det här är direkt kopierat från ett inlägg som jag gjorde i klickerträning iFokus tidigare idag, men sidan verkar relativt tyst så jag testar här med.)

Hej! Jag hämtade hem en hund för inte så länge sedan. Efter ett par dagar klickades hon in och hon förstår vad klick betyder, men jag tror inte hon förstår att hon måste testa sig fram - att hon kan vara en s.k. "crossover hund". Hon är heller inte så intresserad av godiset jag ger henne, trots att jag försökt med hela 6 stycken olika godisbitar utdelade i "random" ordning.

En klickersession ser ut på så sätt att jag lägger fram min tasstarget, i form av en blå servett med mönster på. Klicker i ena handen, godis i andra, och hunden blacerad, sittande eller stående framför servetten. Vid minsta lilla rörelse klickar jag och kastar en godisbit en bit bort, varpå hunden följer efter och tveksamt tar emot den. hon går tillbaka och trampar oftast halvdant på servetten, och jag kastar en belöning och belönar med ljus, glad röst.
- Och det var det, så upprepar det sig och jag har sett hur hon tänkt och funderat på om den där servetten kan betyda något (klick-godis), men längre än så kommer vi inte :/ Det är inte ens alltid hon tar emot godisen lixom.. 

Det är sällan fart på henne inomhus, och vist kan det fungera att klicka utomus ibland, men oftast är hon överallt och ingenstans på promenaderna. Jag tänkte stoppa vid djurmagazinet idag på vägen hem från hennes vaccinering och köpa en leksak att se om den motiverar henne, men jag är helt ärligt tveksam på att den kommer att fungera. :/

Någon som erfarat liknande tidigare? tips eller tricks att dela med sig av kanske? :)

Eller tips på leksaker som brukar fungera? :)

[jenny-]1
1

Om du inte har gjort det - testa kalvsylta, rent kött som kokt kyckling, märg från ett märgben (ju äckligare desto bättre - OFTAST!) eller iaf annat än vanligt fabrikstillverkat hundgodis. Försök se om du kan hitta något som hon blir lite "tiggig" av. Ge henne en liten smakbit av det och börja därefter att träna (så att hon vet vad hon jobbar för). Gillar hon inte det heller kommer hon ju inte finna någon motivation för att jobba för godis som belöning just nu. Testa med leksak, lek med dig utan leksak, kel eller att helt enkelt belöna med en paus? Korta korta pass i början. Kan räcka med en eller två minuter.

Flyttar du servetten mellan belöningarna? Ibland är det enklare för hunden att förstå att det är just att trampa på servetten som ger utdelning om den hela tiden ligger på olika platser, det behöver inte vara långa avstånd du flyttar den utan några cm hit eller dit, fram eller bak.
Låter som att hon antingen aldrig jobbat för något och har lite inlärd hjälplöshet, är otroligt svårmotiverad eller att hon får "prestationsångest" (om vi nu ska förmänskliga det lite) och att du får börja med något enklare (i hennes värld). Hon kanske är en hund som har lättare för kroppsövningar?

padfoot
0

Hur gammal är hunden? Tänker hon kanske behöver lite mer tid att anpassa sig till ny miljö innan klicker-träningen sätter igång.  Hon är lite försiktig och inte så lekfull om jag förstått det rätt? Kanske inte ställa så stora krav ännu utan bara försöka bygga er relation? Hitta enkla övningar hon klarar av och försöka stärka hennes självförtroende? 

Vissa hundar bjuder ju lättare på olika beteenden än vad andra gör. Jag har en terrier så har aldrig riktigt haft det där problemet att han bara står där, snarare tvärtom. ;)

Du kanske också behöver mer tid  med henne för att förstå vilken typ av belöning hon gillar. Vissa föredrar godisbelöning, andra leksaker, och vilken typ av leksak varierar ju också mycket från individ till individ. Inomhus gör min hund vad som helst för en liten torrfoderbit, medan vi kör med smaskigare godis om vi tränar ute.

Leviosa
0

Jag tror också på att hon inte riktigt behövt jobba/tänka för belöning, så jag klickade lite för var enda liten rörelse hon gjorde tidigare. Hon rör sig liiiiiiiite mer (vända huvudet, titta sig runt eller bara skita i allt och lägga sig ner 🥵) Jag har även hittat ett godis som hon tycker om lite mer än de andra, men ändå tröttnar hon efter ett tag.
Lever, är det dyrt? och går det att hitta i vanliga köttdisken? :) Har sett många tips på det så det blev väl intressant att testa när tiden är inne. pga skola kommer jag att åka iväg i tre veckor nu och hon kommer att bo här hemma med min mamma. 🌺

Kroppsövningar, om jag förstått rätt, så verkar det mer uppskattat på promenader att ex. hoppa upp på bänkar osv. Hon är ganska lekfull på det sättet när vi är ute och går, men det hjälper ju inte när vi kommer hem och ska träna in mindre saker. :)

[jenny-]1
0

Det är kanske ute du måste börja om hon är lite mer "på hugget" där? 👍 Hoppa upp på saker, hoppa över trädstammar och grenar, krypa under saker osv (någon form av lugn, lekfull, icke-prestationskrävande dogparkour). Då övar ni upp samarbetet och relationen vilket gör att du säkert kommer märka själv på vilket sätt som är bäst att träna henne. Betyder det att det kanske måste vara lite "godis-framför-nosen-träning" till en början och inte så mycket shajping så får det vara så 🙂 Viktigaste är ju att ni har kul ihop och lär känna varandra - inte att hon lär sig så mycket nu till en början.
Ibland måste man ge hunden en chans att förstå att det är kul att lära sig nya saker (och att få belöning för det!) 😃

Om hon är lite äldre än valpåldern kan det ju vara så att hon fått lära sig att inne är man passiv och ute gör man grejer? En jättefånig inlärning tycker jag - men vissa väljer att göra på det sättet. Då kommer det ta lite tid att få igång henne med att jobba inne.

Leviosa
1

Tack för tipsen! Jag brukar försöka busa med henne när vi är ute och promenerar. Hon föredrar till och med att busa med matte istället för andra hundar, så jag borde ju kunna kombinera det med klickern! Samt att man kanske ska fortsätta belöna för precis allt hon gör, det borde ju ge någonting.. ;)

Ambrose
0

Klicker måste inte innebära godis belöning. Om din hund t.ex. föredrar dragkamp, boll, brottning, röst eller vad som.. så variera dig med det istället :) Försök att inte göra träning för monoton heller.. busa igång henne lite innan etc. :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Leviosa
0

Jag ska försöka busa med hene inomhus mer, men det är svårt :) igår köpte jag en leksak åt henne som var rolig i fem minuter Lixom haha :( tack för hjälpen allihopa!

Ambrose
0

#7 Försök att ha en leksak som du bara använder i träning, och bara under några få sekunder. När den är som bäst. Sluta… så får hon en egen "önskan" att ha tillbaka den roliga grejen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se