Få hund att sluta skälla.
Hur FAN får jag min hund att sluta skälla? Hon hade inte det här beteendet innan vi flyttade så vi bodde granne med några Grand Danois som skällde konstant.
Nu reagerar hon på alla ljud och kan inte sluta skälla öht. Hur får jag henne att sluta? Skulle gärna kunna kolla på filmer igen utan att hon ska höra ett skall och sen stå och gapa i 30 minuter. (överdriver nu. Men det känns fan så länge)
På en del individer brukar det hjälpa med att man lär in ett tyst kommando, kan det vara nått?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#1 Trodde att det stod tyskt först 😂Treats i ett nötskal
Lycka till med hunden ts!
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
Vad är det för ras?
Att lära in tyst & skall som ovanstående sagt brukar vara en bra idé. Speciellt tyst bör du lära in ordentligt, kan ta ett tag men det är det värt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är en mops :)
Håller på att försöka lära in Skall nu, men är rädd att hon ska börja skälla i tid och otid istället. Men det är ju värt ett försök.
Hur lär jag in tyst?
Kan det vara så att hon blivit orolig över flytten, allt blivit nytt?
Att skälla är väldigt självbelönande och stärkande för hundar, därav att många brukar kunna få problem med att få hunden att sluta.
En bekant till mig hade problem med en hund som skällde för att "dra igång" ägaren, eftersom att denne bor i lägenhet så var det väldigt opraktiskt med en hund som skäller. Han började kort och gott att säga Nej vilket hunden förstår mycket väl men var lite för uppspelt för att godta ett nej, slutade inte hunden så fick den konsekvenser vilket var att han knöt fast den i ex. hatthyllan och gick därifrån. Ej sträckt koppel, bara så den hindras att gå därifrån eller hitta på annat för att dra igång.
Idag skäller inte hunden något mer alls och skulle den göra det så behövs det bara ett Nej så är det slut. Alternativt ett NEJ!.
Han fick rådet att lära in Skall för att sedan lära in tyst, men han gjorde inte det då hundar har en tendens att ta till det de senast lärde sig eller det de fått mest beröm för. Vilket skulle riskera att resultera i att hunden, vid exempelvis klickerträning, skulle ta till skallet och det fungerar alltså inte.
Han satte kort och gott över Nej till skallet med, det är ett förbud likväl som att slicka i eluttaget är det - jämförelse bara.
Men här har du ett inlägg jag gjorde för min bekanta, här finns även en film som visar bra hur du lär in både Skall och Tyst.
Länk till inlägget ---> HÄR
#5 Nej. Detta började triggas av två Grand Danois som skällde hela tiden när de vaktade. Hon tog efter det och skäller nu på minsta lilla ljud i trappuppgången, när någon tar hissen, rör sig utanför etc.
Precis så som du beskriver där med att hunden tar till sig av det den får mest beröm för är min hund. Det är därför jag helst inte lär in skall.
När jag lärde in tyst på min hund försökte jag göra något som fick min hund att bli tyst och då berömde jag, ibland behövdes det en rörelse ibland ett ljud, jag försökte distrahera honom med något annat och så höll jag på så ett bra tag sen la jag in ett kommando på det. Min hund skäller ju även när vi leker så jag tog även leken till hjälp vi lekte började han skälla så sa jag tyst och slutade leka han skällde ett tag sen vart han tyst och då började vi leka igen. Nu funkar det alltid när jag säger tyst, så det har ju funkat för mig.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos