Få en hund att sluta slicka
Helloj!
Vår älskade lilla skitunge ska alltid slicka en..hela tiden.. har inget emot det så sett, men hon äter bajs och då är det inte så mysigt längre ;)
Någon som har några tips på att få henne att sluta slicka? :)
Bara att säga till henne, svårare än så är det inte ;)
Har försökt med att säga nej.. hon slutar men fortsätter igen efter ett tag
Att slicka är väl något socialt för hundar? Men förstår vad du menar, tycker inte själv att det är så trevligt att bli slickad av hundar. Fortsätt säga nej som #1 säger.
Mjukt och försiktigt, vrid bort nosen på henne, och säg "nej" eller "nej tack", så fortsätter du klia så länge hon har huvudet bortvänt. Börjar hon slicka igen, så slutar du klappa, och upprepar processen med att vrida bort och säga nej. Beteendet blir förstärkt från alla håll, i och med att du för det första tar bort behaget du gör (dvs klapparna) och för det andra så visar du vilket beteende som inte är önskvärt (när du säger nej), och så visar du vilket beteende somär önskvärt (när du puttar bort nosen), och sedan förstärker du det genom att börja klappa igen.
Kom ihåg att alltid vara lugn och tålmodig, så går det nog snabbt :)
(Sedan skulle kanske jag, personligen, ge henne en situation när det är tillåtet att slickas, eftersom att, precis som #3 säger, det är en social grej. Naturligtvis måste du inte, men jag skulle ha gjort så.)
#4 Bra skrivet! Ska komma ihåg detta med framtida valpen.
Som de andra säger, bara att säga till och vara envis :) Visade tidigt med min nu 6 månaders valp att jag inte alls ville bli slickad i ansiktet eller på händer. Märkte inte hur väl det hade fungerat förrän pojkvännen blev mer eller mindre ihjälslickad och hon inte gick någonting till mig. Inte ens när jag bad om en puss eller tillät henne att slicka på mig ville hon :)
Medarbetare på Vallhundar