UVI eller livmoderinflammation?
Jag har upptäckt att det kommer lite utspätt blod från Nitas urinvägar eller könsorgan. Hur vet man vilket på en tik? Hon slickar sig mycket där nere, och jag kan "klämma fram" blod som så är utblandat, men lite "gråtonat".
(Kan även säga att vet tid är bokad till 17:00 i eftermiddag)
Innan jul så kissade hon inne 4 gånger under 4 dagar, men då vi åkte till föräldrarna för att fira jul så slutade hon med det. Hon är lika pigg och glad som vanligt, och kissar inte mer eller mindre än vanligt. Varken blodet eller hennes kiss luktar något speciellt(vad jag kan känna). Hon är 8 månader och avslutade sitt första löp för ganska exakt 1 månad sedan.
Hon är ju såpass ung, så livmoderinflammation är ju ganska ovanligt, men inte omöjligt, men jag tycker inte att hon visar speciellt många symptom över huvud taget.
Finns det något annat det kan vara?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Låter som en UVI hon har men bra att kolla livmodern så det inte sitter där. Just att hon kissat inne och blöder gör att det låter som UVI.
Har hon någon feber?
Codeavalone.blogg.se
#1 Hon har en temp på ca. 37.8 så nää?
//Ambrose
Det kan vara UVI, vilket kissandet mycket visar på - men man brukar inte kunna "klämma" fram blod då (om du inte trycker fram kiss från blåsan samtidigt) - så det är bra att du ska kolla upp hunden idag.
Livmoderinflammation är lurigt. Vissa blir supersjuka och andra visar ingenting alls mer än kanske en liten flytning. Men dom kommer kika på henne hos veterinären, så vi håller tummen för en UVI🙂
#3 Håller också tummarna för att det "bara" är UVI… ibland kommer det blod, ibland kommer det vad jag antar är kiss. Funkar när hon inte har varit ute på ett tag och är kissnödig. Upptäckte det för att hon droppade lite blod.
Hade varit otroligt synd om hon behövde kastreras(men om det nu skulle vara inflammation så är det så det får bli, tänker inte riskera hennes hälsa).. fått många fina lovord från folk, och många som sagt till min uppfödare att han borde sparat henne istället för hanen som han behöll från den förra kullen…. det behövs mer arbetsrottisar här i världen..
//Ambrose
Du får uppdatera sen, så vi får veta hur det gick 🙂
En kompis till min pojkvän fick åka in akut med sin tik för ett par år sedan och operera bort livmodern, tiken var lite låg någon dag innan samt så markerade hon lite när de kände henne på magen. Detta steg gradvis men inte så mycket, sedan var det akut. Idag är hon helt kry.
Ville bara dela med.
Hoppas det inte är något mer än UVI!
Då var jag tillbaka från vet. De TRODDE att hon KANSKE var på väg in i ett löp till.. tydligen inte helt ovanligt för ungtikar.. ett så kallt "delat löp". De tog prov på blodet från vulvan och såg att det fanns vissa tecken på att hon var på väg in i löp. Där fanns också bakterier vilket också förekom vid löp.. men det kunde lika gärna vara början till UVI.. vi fick helt enkelt vänta och se. Om hon inte blev hängig eller fick problem med att kissa inom 1 vecka så var allt troligtvis lugnt… Efter en väldigt osäker förklaring senare och något så banalt som löp nr 1.5… så är jag nu 1000kr fattigare… Hua! Tur man har försäkring. Vill inte veta vad allvarligare grejer kostar.
//Ambrose
Ja var iväg igår med min tik med samma symtom. Min är snart 9 o de är ju vanligare när de blir äldre. De rönkade livmodern o tack o lov ingen livmoder inflamation. De tog oxå ett urinprov för att odla på för att utesluta uvi. De tar ju några dar får svar i morgon eller måndag. Vet sa oxå att livmoder inflamation är lurigt en del bliir jätte sjuka o på endel märks de inte på. Så vänta o se låter luddigt.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#7 Skönt att det inte var något värre, men kan tänka mig att det var lite av en överraskning att ett nytt löp eventuellt är på g?
Sen ska man ju försöka se det på den ljusa sidan att även om det skulle vara så illa som livmoderinflammation så har man ju faktiskt resten av kullen att tillgå vad gäller avel, tänkte på ditt tidigare inlägg om aveln. 🙂
Jodå.. ska hålla noga koll för jag tyckte att de var alldeles för lösa i sin diagnos. #9 Löp igen en månad efter det senaste. Jo tack, förvånad är det minsta jag är :P Vad det gäller avel så är det ju inte något jag har planer på, men hon är speciell, för att vara Rottweiler.. så hade ju varit trevligt om de dörrarna fanns öppna. Sedan är jag den enda i kullen som verkligen satsar, avla utan meriter är värdelöst. Någon annan kör väll lite smått.. och någon håller nog på med utställning. Har god kontakt med hennes ena brorsa, men han går det inte att avla på (litet vitt tecken), ägaren gör dessutom inget utan han är en sällskapshund. Att det finns vitt i kullen är ju inte ultimat för avel… men om man bara ska avla på utställningsmaterial så kommer det bara finnas odugliga tjocka rottisar kvar :s
//Ambrose
Tog dom ingen odling på urinen ?
Absolut kan det vara löp, för unghundar kan vara knepiga innan dom kommit igång ordentligt - men personligen hade jag nog velat haft en odling på urinen ändå 🙂
#10 Hehe, förstår det! 🙂
Tänkte mer på att eftersom att syskonen har samma gener att tillgå så spelar det egentligen ingen roll, exempel på hur jag tänker är att om man har en kull på fyra varav en visar framfötterna. Då kanske man ska fundera varför det är bara en som gör det, är det för att de andra ägarna inte bryr sig eller är det för att individerna helt enkelt inte platsar? Då har ju ändå inte den enda som faktiskt platsar något att föra vidare då generna säger något annat.
Skulle Nitas syskon platsa om ägarna lägger manken till så är generna värd att föra vidare, men skulle de ändå inte platsa så är heller inte Nita värd att avla på oavsett meriter. Meriter kan säga mycket, men absolut inte allt. Man tar hellre en hund från omeriterade föräldrar där generna är i topp än ifrån föräldrar med meriter men där generna är medelmåttiga 🙂 Omeriterade föräldrar innebär inte dåliga gener. Nu tänker jag på bruksmeriter, någon typ av merit anser jag att föräldrarna ska ha.
Om man däremot tar det tvärtom, så alla visar framfötterna utom en. Då kan den enda fortfarande vara värd att avla på då övriga i kullen visar på bra linjer.
Det är så jag tänker 🙂
#11 Det var snack om urinprov, men av någon anledning valde de att inte ta ett. Antar att det var för att hon kissar normal (förutom de 4 gångerna så hon kissa inne), och var väldigt pigg i övrigt.. Jag är inte helt nöjd med besöket, och deras förklaring är ju på sätt och vis vettig.. fast väldigt vag. Kommer vaka över henne som en hök i framtiden :P
//Ambrose