Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 3839 ggr
Melonclementin
0

Råa eller kokta ben?

Alltså jag hade såå mycket för mig att kokta ben inte är bra att ge en hund. Men i "välkommen valp" från skk så skriver de att kraftiga märgben är bra tidsfördriv och bra tandmotion och det finns färdigkokta och rensade att köpa. Men att man kan koka dem hemma också.

Alltså jag blir helt snurrig, varför skriver de så? Tänkte skriva och fråga dem, men vad är det som säger att det är farligare än råa ben? Alltså jag själv tror ju att råa ben is the shit, för alla världens rovdjur kokar inte sin mat innan de äter den och det går hur bra som helst. Men finns det någon mer tydlig rekommendation/källa?

Min tillit till skk försvann just en smula.. 😕

Saffran0Spice
1

Satsa på Råa - kokta ben flisar på ett annat sätt och kan bli farliga.
Kan tyvärr inte komma på någon källa nu - men om du går in på Barf.Ifokus så hittar du massor om just Råa ben =)

Katti
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ska inte tro allt man läser! Den dag jag får bevis för att vargar och vildhundar tillagar sin föda kan jag ge det till mina djur. Till dess får de maten som det är meningen att den ska serveras 😃. 

Fråga gärna SKK varför de har den rekommendationen. Jag vill gärna veta vad de svarar!

Saffran0Spice
2

#2 Naaw, vilka söta ''vargar'' 😍

Fialialej
2

Jag klpte ett helt, "tillagat" ben på djuraffär en gång och det blev som långa vassa spikar när hon bet sönder det. Ett rått ben går inte sönder på det sättet enligt min erfarenhet.

"På natten är alla katter svarta"

Wellcraft
3

Ben ska alltid serveras rått.
Märgben eller bärande ben från stora djur skulle jag aldrig ge min hund, speciellt inte valpar. Den hårda strukturen kan orsaka rejäla tandfrakturer, fastna runt käken, och flisa sig i magen.
Bättre att ge vettiga ben som hunden kan tugga sönder och inte riskerar att tugga sönder tänderna på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Melonclementin
1

#5 vad tycker du är vettiga ben? 🙂

Fridaaaa
1

Ge aldrig tillagade ben!
Enbart råa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
2

#6 Utbudet är mycket stort!
Min hund älskar revbensspjäll, kycklinglår & benbitar från vilt.
Alla ben mush har att erbjuda är okej, förutom nötbroskben då det enbart innehåller märgben typ, älgbenen är de bästa i min mening.
Kyckling/kalkonhals, nackar, grisfötter, kalkonfötter och liknande är superbra tugg.
Fläskkotlett med ben är inte heller helt fel, men det är lite mer lyx ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Melonclementin
0

#8 Tack! Men du, vad är lämpligt att ge en valp? Kan de också få tugga i sig allt dedär? Måttligt såklart :-)

Wellcraft
2

#9 Perfekta nybörjarben är kycklingvinge el lår, obehandlade såklart. 
Innehåller mest brosk då våra broilers slaktas i ung ålder, helt ofarligt.
Till valp skulle jag också rekommendera kalkonfötter, lite mindre mängd men mycket jobb.

Allt jag skrev kan man ge en van valp, men innan valpen är invand bör man ej ge några större benmål, som typ nacke.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Melonclementin
1

#10 Tack! Dehär kmr bli super! 😃