Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 2973 ggr
Vaargen
0

Vad tycker ni? -avlivning.

Hej! en bekant till mig har pratat om att avliva sin blandrashund av mindre sort hunden är runt 4 år om jag minns rätt  hennes anledning till att avliva honom är att han morrar åt alla, kissar inne, visar tänder, och här om dagen försökte han hugga hennes dotter. 

Jag kan däremot misstänka att han inte blivit så prioriterad sen hon skaffade barn hennes dotter är runt ett år gammal, att han kanske inte fått lika mycket motion och uppmärksamhet sen vet man ju inte om barnet vart på hunden Detta är bara tankar… jag undrar vad ni tycker då jag funderar om jag ska rekommendera omplacering till henne eller är avlivning det bästa alternativet av det ni hört här?

Wellcraft
8

Tycker det är helt fel.
Hunden behöver en grundlig veterinärundersökning, gärna med röntgen.
Är inget fel där så finns det gott om duktiga hundtränare att ta hjälp ifrån, innan man ens börjar fundera på avlivning.
Omplacering är det absolut bästa, till någon som vet vad det innebär att ha hund och vad hunden ifråga kommer kräva.
Dock skulle jag inte tycka att det var helt rätt om hen släppte ifrån sig hunden utan att den blivit veterinärundersökt, beteendet hunden har är rätt typiskt för en hund som har mycket ont eller är sjuk & jag tycker det är den nuvarande ägarens ansvar att kolla upp det & ev. behandla.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vaargen
3

#1 Mjo och jag tror inte ens hon har gjort en veterinärsundersökning :/ hon har bokat in avlivning och allt. Jag tänkte kanske ta hunden som en mer tillfällig omplacering och arbeta med hunden lite undersöka hos veterinär, kanske kastrera och ge mer aktivering och motion men det är inte säkert att hon låter mig ta honom ens för hon verkar helt bestämd med avlivning.

Wellcraft
5

#2 Börja inte fundera på kastrering ännu. Det kan välta mer än att stjälpa. Om det inte finns en medicinsk orsak till varför hunden är som det är så låter det som en mycket, mycket osäker hund, kastration kan förstärka osäkerheten, tyvärr.

edit, men du ska ha cred för att du funderar på att hjälpa hunden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nanja]
4

Om hon är har bokat ett besök för avlivning, så kan hon ju lägga dem pengarna på en veterinärundersökning istället - varpå du kan ta över hunden.  Kämpa på. 🙂

Majken!
15

Jag tycker det låter som en ansvarsfull hundägare, vad ska du med en hund som är så otrygg bland människor att göra?

marathos
4

En hund kan förändra sig väldigt mycket under olika omständigheter, hälsa osv. Det är min erfarenhet i alla fall. Avlivning känns som att hunden inte fick en riktig chans. Lite svårt är det naturligtvis eftersom man inte vet alla omständigheter.

fridaaocrazy
4

Det beror på. Först borde de kolla på hunden hos veterinär då det kan vara någon sjukdom eller skada som spökar, vilket kan vara orsaken till aggression. Finns det ingen orsak man kan bota eller göra något åt så är det ju väldigt svårt att omplacera en aggressiv hund, så då kan det vara så att avlivning är ett ganska bra alternativ. En aggressiv hund skulle nog må bättre av att inte finnas alls än att behöva gå stressad och rädd hela tiden. Beror det däremot på miljön eller sällskapet som hunden bor i så bör man testa att omplacera hunden, men fungerar det inte så kan man inte bara lämna unden för att omplaceras vidare och vidare, så då får man ta det tunga steget och avliva hunden. Det kan ju faktiskt vara så att hunden bara behöver lite uppmärksamhet och aktivitet, eller att den behöver bo utan barn, med andra djur eller liknande. Det kan finnas många anledningar till varför hunden är aggressiv, men innan man bara hipp som happ tar någons liv så bör man undersöka anledningarna.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Vaargen
0

#5 Hunden har vart helt trygg innan hon skaffade barn därav är mina misstankar att hunden kanske skulle bli trygg igen i en barnfri miljö om den omplacerades. En annan tanke är också att om hon var helt ansvarsfull hade hon inte då gjort en veterinärsundersökning för att se om hunden hade ont någonstans innan hon bara bestämde sig för att avliva? jag tycker också avlivning kan vara ett alternativ hos en ansvarsfull ägare om man kollat upp att allt står fysiskt rätt till först och också kollat upp om en bra  omplacering skulle förbättra hundens mående.

Vaargen
0

Nu är hunden dock avlivad, hon var helt bestämd :/

axa
8

#9 Sorgligt att höra. Måste säga att jag hoppas att hon aldrig skaffar eller har ett djur i sitt liv igen och jag hoppas att hon lever i sorg efter sitt idiotiska beslut. 

Förlåt, men det här gjorde mig ledsen och arg.

Wellcraft
1

Usch då, men tyvärr kommer en del alltid se djur som slit & släng saker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
7

#8 Jag som har levt med hund med den typen av bristande mentalitet vågar påstå att det är bullshit att den fungerat perfekt innan det kom in barn i bilden och att det har tippat den över en kant till att bli helt vrickad. Inte en chans. 

#10 Idiotisk och tröttsam kommentar.

Wellcraft
9

#12 Du har ju dock inte träffat hunden och borde därför kanske lugna ner dig med dina "tvärsäkra" antaganden.
Bara för att du haft en hund men snarlika problem betyder det inte att alla andra hundar är precis som den du hade.

Vill även lägga till att jag & många andra här vet att du är otroligt kunnig, men man ska inte dra förhastade slutsatser. Jag har själv sett ett exempel där en hund mådde piss bland barn och började bete sig aggressivt, hunden omplacerades till ett par utan barn och när hunden vant sig vid den nya miljön försvann beteendet successivt & det har aldrig kommit tillbaka, hunden har nu varit där i flera år.

TS, eloge till dig som åtminstone försökte hjälpa hunden 🌺

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vaargen
0

#13 Jag håller helt med dig hon har inte ens träffat hunden! 

#12 Du har inte träffat just denna hund, du vet inte hur den var INNAN för den har funkat väldigt bra innan dem här problembeteendena som hunden började visa har kommit ganska nyligen varför vet jag inte! Sen behöver du inte vara så otrevlig mot hon som skrev inlägg #10 låt alla människor ha sina åsikter.

Majken!
9

#13 Att en hund som fungerat helt problemfritt börjar morra på alla människor utan att den har några som helst mentala brister förutom att den inte är särdeles förtjust i barn köper jag inte, nej. Detta utan att ha sett hunden, absolut. Det är högst naturligt att hundar i familjer där det föds barn får stå åt sidan under de första åren, det leder väldigt sällan till att hunden börjar morra på alla människor i dess närhet. 

#14 Menar du att alla som håller med dig har rätt till sina åsikter, men inte vi andra? Man har rätt att bli ledsen och arg, absolut, men att uttrycka sig som att man förvärvat sin rätt att ha ett djur för att man låtit en hund som försöker bita ens barn somna in är absolut inte okej.

[VampireGirlElvira]1
0

#9, beklagar sorgen. :( Hunden var säkert en bra hund, men det är ägaren i och för sig som ska ta ansvaret på hunden även när man har skaffat sig barn. Och det är en tuff sak att avliva sin hund för den saken, men man kan ju bara spekulera om hur hon skulle ha gjort och inte skulle ha gjort. Så släpp det nu allihopa, och gå vidare. Men men, beklagar ännu en gång. :(

Binajis
3

Egentligen innehåller trådstarten extremt lite info om hunden och situationen överhuvudtaget. Jag blir mörkrädd över att vissa tycker det är ett solklart avlivningsfall på så fattig grund. Tycker hemskt synd om hunden som fick leva i sådan stress sin sista tid i livet, fy fasen. Att inte ens vilja ge hunden en chans, det får även mig att känna att måtte inte denna person skaffa djur igen!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Kallaterrier
7

#17 Eftersom trådstarten innehåller så lite info, kanske man ska dra sig för att döma ägaren också…

Binajis
1

#17 Det framkommer tydligt att hunden aldrig fick genomgå någon veterinärundersökning. Det räcker för mig.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Vaargen
1

#15 Du får ha din åsikt men att skriva" IDiotisk och tröttsam kommentar" är ett drygt sätt att framföra den. Ja den har fungerat problemfritt jag vet inte varför den har börjat bete sig som den gör den senaste tiden men den har fortfarande inte fått någon veterinärsundersökning för att se om den har ont någonstans utan ägaren har bara bestämt sig för att avliva den direkt utan att se fler lösningar.