Börja med MUSH BARF? (Frågor & funderingar)
Hejsan!
Jag har en Tollare på snart 4,5 år som jag funderar på att börja ge MUSH BARF. Då jag är helt grön inom just färskfoder/BARF så har jag en hel del tankar och funderingar. Har försökt läsa lite på nätet, men kände inte att jag blev direkt klokare av det. Vovven min har dessutom allergi i grunden, så det gör ju att utbudet blir mindre också. Jag är i princip helt säker på att han tål lax, det har hittills funkat bra så länge det finns lax i maten/godiset. I dagsläget äter han Royal Canin Vetrinary Diets Dog Hypoallergenic, vilket funkar bra men jag vill ha nått foder som är mer naturligt.
Mina frågor/funderingar är:
* Hur vet man hur mycket mat hunden ska ha vid varje portion?
* Funkar det att köra hälften MUSH och hälften torrfoder?
* Vad är din personliga erfarenhet av MUSH? Fördelar/nackdelar? Positivt/negativt?
* Någon som BARF:at en allergisk hund? Positiva/negativa förändringar?
Har tittat runt lite på nätet och fastnade vid de här två:
http://www.grizzlyzoo.se/mush-barf-Mush/mush-barf-basic-lax-mix/
och den här:
http://www.grizzlyzoo.se/mush-barf-Mush/mush-barf-basic-lax/
* Vad är skillnaden mellan de två?
Förlåt för så många frågor, men är verkligen helt ny på det här och behöver lite "input" från andra, mer erfarna inom MUSH BARF.
Tack på förhand!
Melanie

Hej!
När man barfar ska man ge 10% organ, 10-20% ben, resten kött. För att hunden ska få i sig alla vitaminer, enzymer och annat, bör man växla mellan minst 3 sorters djur på 7-10 dagar.
Jag kör mush basic som bas till mina. Jag ger hellre dem och ger grönsaker bredvid om det behövs. Ger man 2 korvar med ben (tex ren och lax), 2 korvar utan ben (tex nöt och vom) och 1 korv organmix så får de i sig allt de behöver. Det finns mer variation om man köper påsarna oxå, där tex kyckling och kalkon innehåller mycket ben, gris/nöt är utan.
Att ge bara lax funkar inte. Du har ben med, men inga organ, och det blir för dålig variation.
Min erfarenhet är att många hundar som äter veterinärfoder blir bra om man ger barf istället. Är inga blodprov inskickade för att se vad hunden är allergisk mot, kan det vara bra att göra det. Eller helt enkelt testa sig fram om det inte är så allvarligt.
Vill man vara säker på att hunden får i sig allt den behöver finns för övrigt mush vaisto. Det är köttbullar med 3 sorters djur, rätt del kött, ben och organ i varje tugga.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hej!
Tack för ditt snabba svar!
Blodprov är taget förra hösten på min hund och han är allergisk mot något inomhus, veterinären sa att det troligtvis var kvalster. Fodret han äter har hjälpt honom en del, även om klådan inte är helt borta och kanske aldrig kommer försvinna helt.
Hur kan jag ta reda på exakt hur mycket min hund behöver äta varje dag? Han är Tollare, väger ca 21kg och är normalt aktiv.
Har tänkt på det här med ben i maten och läst en del skräckexempel på nätet. Är det inte stor risk att benen rispar och river sönder tarmarna på hunden? Jag vill gärna utfodra med BARF, men detta får mig såklart att fundera.
Råa ben är "mjuka" och splittras inte, tänk på hur de vilda djuren har det. Det hade inte funkat med en "splitter"risk vad gäller benätande hos tex vargen. Så råa ben behöver man inte oroa sig för. Sen kan det ju säkert gå fel, tex hunden sväljer en för stor bit osv, men även då brukar det oftast gå bra. Tillagade ben är dock livsfarliga då de blir vassa och splittras. Men i Mushprodukterna så är dessa krossade, om man nu inte väljer deras hela ben.
https://www.mushbarf.com/sv/sa-har-borjar-du-barfa
Här kan du hitta mängdrekommendationer, men detta är inte någon exakt vetenskap så anpassa efter din hunds hull, men använd detta som utgångspunkt och öka/minska beroende på hur din hund mår.
Tidigare var det så att du var tvungen att variera mellan "smakerna" om hunden skulle få i sig allt. Vet inte om de fått något "komplett" helfoder idag tex om deras Vaisto produkter fungerar som det. Men basic produkterna måste varieras och de har "menyer" hur man kan dela upp de olika "smakerna" under en vecka. Har haft en broschyr, vet dock inte om detta finns online. Men det brukar räcka gott om man helt enkelt varierar.
Ja man kan ge både torrfoder och mush, men varför?
Gillar Mush produkterna, ger det själv + VoH, varierar mellan dessa två, torrfoder kommer aldrig hit igen. Så min erfarenhet är bra!
Vad gäller allergi så är blodprov ett dåligt alternativ från de veterinärer jag pratat med, ger ofta falskpositiva svar. Pricktest är mer tillförlitlig. Foderallergi kan man inte heller testa för. Då kan man bara köra uteslutningsmetoden.
#3 Okej! Jag vill till att börja med ge torrfoder och MUSH för att se om han tål det, men också för att jag är orolig att han kanske inte får i sig allt han behöver.
Men måste man alltså variera mellan olika smaker osv. eller kan man köra med samma hela tiden? Eller det kanske beror på vilken individ det är?
Ja om du ger Mush basic (korvarna) så måste du variera annars kommer hunden få brister, Vaisto produkterna (köttbullarna) ska vara helfoder så man kan köra samma "smak" där. De har även en Starter Fomula som är för de som går från torrfoder till rå mat, ska vara mer anpassad för att deras magar inte ska krascha och dessa ska man kunna byta direkt till. Står om det i länken jag hänvisade till. Men man kan ju såklart mjukstarta ändå.
Jag tycker folk är lite för snabba man att påstå att ben är helt ofarliga att ge. För det första är det väldigt viktigt att hundens mage är van att smälta ben innan man börjar ge hela ben. För det andra finns det både svåra och lätta ben, samt att man måste utgå från den hunden man har, vissa är för glupska för att hantera ben, eller att dom bara kan hantera väldigt stora ben när matte/husse håller i. Märgben och bärande ben från stora djur är det t ex inte många barfare som ger.
Själv är jag väldigt nojjig och ger bara extremt lätta ben. Jag har haft lite incidenter när jag gett mer avancerade saker trots att min hund är väldigt noga med att tugga.
Så helt fritt fram och enkelt är det inte. Generellt är det ingen fara om man introducerar hunden långsamt och anpassar benen efter hunden. Jag vill inte måla upp ben som något farligt, jag är själv mer nervös för olika tuggsaker som torkade grisöron (men det får hon också). Skulle hon svälja en för stor benbit så klarar hennes mage av att smälta den, tuggbinnar sväller och har sig.
Vad gäller Mush har du redan fått förklarat att det bara är Vaistio som är helfoder. Dessa finns i fyra "smaker" plus en för valpar och en för nybörjare. Men det är bara fördelaktigt att ge så många olika djur som möjligt så jag ser ingen anledning till att inte variera mellan dem ändå.
#6 Jag har aldrig påstått att ben är HELT ofarliga att ge, såklart finns det risker som med allt annat men risken är låg om du ger råa ben. Och i Mush maten så är benen redan krossade så risken är tämligen obefintlig, förutom att de kan bli lite hård i magen om de inte är vana. Sen om de gluffsar i sig hela ben så är det självklart inte något att föredra, men jag har haft hundar som svalt stora bitar utan problem (inget jag uppskattade dock, men det gick bra). Men med det menar jag inte att det alltid går bra vilket jag även skrev.
Man får ju helt enkelt anpassa givan efter den hund man har. Om man har en glupsk hund som knappt tuggar så ska man kanske låta bli ben, men det tycker jag hör till sunt förnuft. Men Mush mat innebär inte hela ben.
Tack för era svar. Nu känner jag mig i alla fall lite klokare än innan 😃
Hur är det med sån här grönsaksmix? Är det grönsaker i MUSH från början, eller kan man ge lite grönsaksmix också utöver Vaisto bitar? 🙂

Om jag hade en hund med kvalsterallergi skulle jag inte ge torrfoder, då dessa ofta är fulla av mögelsporer och kvalster.
Testa att ge mush vaisto starter 2-3 v, och sen kan du köra basic, om du växlar ungefär som jag skrev där uppe.
ge ca 2% av hundens vikt, så ca 210 gram frukost och 210 gram middag. Öka eller minska efter hull.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Okej, tack så mycket för all hjälp! Kommer nog snart börja med Vaisto Starter och sen tror jag det blir Vaisto i fortsättningen också, eftersom det verkar enklast. Det beror såklart lite på hur han kommer må av det, men förhoppningsvis blir allergin bara bättre av MUSH.
Min hund äter 3 gånger om dagen just nu, morgon, middag och kväll, så jag kommer nog dela upp maten på tre gånger istället för två gånger.