Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3380 ggr
Allt2
2

Tips & info om PK/små raser

Hej tankar på hund har funnits i flera år. Jag har varit omgiven av hundar i min barndom men aldrig haft en egen. Nu är jag 20 snart 21 och har tagit denna dröm på allvar. Efter mycket sökande, reflekterande och realism har jag insett att jag vill ha en liten hundras, korthårig. Jag har letat här på iFokus om Prazsky Krysarik men inte hittat så mycket uppdaterat. Jag vill nu veta så mycket som möjligt om denna ras, och även små hundraser generellt samt hundliv! Jag bor på en ort/landsbygd… Det finns både skog och mer centrala öppna områden. Jag kommer att bo i lägenhet utan små barn, men det kommer att komma i framtiden. Min sambo är aningen allergisk mot pälsdjur, men jag har läst att den korthåriga PKn inte har något underhull(?) . På vintrarna blir det kallt. Tack på förhand!

Roze4235
1

Åh, en sådan myspropp skall jag få låna över nyår från & med imorgon. ♥

Jag rekommenderar verkligen den rasen, urgullig & toksnäll.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Allt2
1

#1 åh vad kul vad är din uppfattning av Prazsky Krysarik än så länge? Jag har läst på internet om personlighetsdrag sedan har ju alla såklart en egen personlighet men i alla fall. Hur mycket äter hen och promenader osv? Är de väldigt gosiga eller mer självständiga (inte hittat svar på någonstans)

Roze4235
0

Min uppfattning är att det är en av dem underbaraste raserna jag vet, förutom chinese crested dog (nakenhund), shetland sheepdog, collie, dvärgpinscher, labrador retriver, osv. Lilla Greta är extremt gosig och kastar sig i mitt knä så fort hon får chansen, jag vet däremot ej hur mycket hon äter än eftersom det är första gången jag får låna lillskruttan. Jag får återkomma någon dag då jag vet. Hon kommer imorgon kl. 15:00, någon gång. Promenader har jag hört att hon älskar & går gärna (om hon får) jättelångt.

Allt2
0

Okej intressant. Ja du får jätte gärna återkomma! Jag skulle inte ha några problem med att få långa promenader men jag vet att korta promenader skulle föredras emellanåt. Också hur ofta man måste gå ut, eller är det beroende på hunden och inte rasen?

knutteknop
0

Hade praktik på ett hunddagis en gång där det fanns en PK som fångade mitt hjärta. Alltid gladast när man kom till dagis och la sig gärna i knät och sov länge mellan promenaderna, men även den som vart först ut och orkade gå minst lika långt om inte längre än dom andra hundarna. Riktigt fin ras jag troligtvis kommer äga i framtiden :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Roze4235
0

Jaha, nu vet jag hur mycket ett sådant litet paket äter.. hela 1/2 pytteliten matskål! Skall skicka bild på den någon dag här framöver, så får du se hur mycket en liten Greta äter.

Miner00
0

nerklippt papillon kanske, annars är PK väääldigt söta!

Roze4235
0

Skojar du eller? PK's är galet söta, kommer säkert köpa en nu efter att Greta åkt hem. ;)

Miner00
0

#8 kul! snor tråden lite men är dom allmänt skälliga?

Roze4235
0

#9 Nej gud nej, inte ett dugg. Ett litet voff någon gång & sedan är det bra. Men det beror ju också på hur man uppfostrar hunden, såklart.

Allt2
0

#5 kul att höra låter som om den kan passa mig perfekt! #6 åh så bra att veta, hur många gånger om dagen, alltså menar du typ 1dl? Ja tycker utan erfarenhet att det ändå låter lite väl lite :s #9 nej nej ingen fara, ju mer frågor desto bättre :) självklart optimalt om någon vänlig själ kan svara på dem med haha.