Oxben från ÖoB?
Jag såg på ÖB att de hade oxben för hund. Ganska maffiga ben var det.
Jag undrar om de är bra eller dåliga? Jag är fodervärd åt en schäfer som älskar att ha något att tugga på. Normalt köper jag dogmanns runda tuggben, dem älskar han! Men jag tänkte att eftersom det snart är jul och så, att det vore kul att köpa något mer "rejält".
Jag vet att det finns massa bra ben man kan köpa, på nätet eller hus djuraffär osv, men de är ofta ganska dyra. De här benen de hade på ÖoB var billiga, så dem kanske jag faktiskt kan ha råd med =P
Så, är det någon som har erfarenhet av dem? Är de bra eller är det stor risk att de flisar sig?
Antar att du syftar på torkat oxben, något jag aldrig någonsin skulle ge min hund. Benet är så pass behandlat att det riskerar att flisa och riva upp inre organ, dessutom har jag ingen aning vart benet egentligen kommer ifrån, många importerar ju från asien ex.
Varför inte ge riktiga ben? Kycklinglår (råa) är perfekta nybörjarben.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag skulle inte rekommendera dem, ingenting jag skulle ge till mina hundar igen i alla fall.
Jag tror inte att det var torkat, kändes lite klibbigt nästan. Men jag vet inte, det fanns ingen information.
Kycklinglår känns så små.. och jag lagar sällan mat som det blir ben av, speciellt inte råa ben. Därför jag ville köpa ett stort ordentligt ben som han kan jobba med ett tag.
Eftersom benen inte är råa ska man inte ge det..endast råa ben är ok. Råa och obehandlade ben förvaras i kyl/frys.
#3 Köp någon nötnacke då? Finns i princip alltid billigt att få tag i , eller kanske någon kraftigare ben från älg nu när jaktsäsongen varit.
Som redan sagt, rekommenderar inte oxbenen eller liknande ben. Ska jag rekommendera något ben så är det torkad älghud i flätor, finns en tjej på facebook som säljer sådana och man kan välja lite olika storlekar beroende på vad man har för hund. Älghud är segt och gött ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 Grisfötter är väldigt poppis här. Ger du de dessutom frysta tar det ett tag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Köpte sådan till min schäfer som tuggade i sig allt…. och spydde upp allt efter ett tag. Fullt av benbitar i olika storlek. Så det köper jag inte mer.
#6 Var får man tag på grisfötter då? Och vad brukar såna kosta?
#8 CityGross brukar ha för typ 19-29 kr/kg. Har du ingen Citygross i närområdet kan du nog be din lokala mataffär att ta det åt dig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Åh, jag är precis på jakt efter torkad älghud i flätor! Hur hittar man till hennes sida?
#10 Pmar :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund