Hundar.ifokus otrevligt??
Jag har en fråga. What's up? jag har alltid vart nervös när jag skriver ett inlägg på denna sajt för jag vart rädd för att bli påhoppad "Sådär kan du inte göra" Den där hunden ska det, och det, hur kan du göra så??!!?" blabla. . Ja en gång i tiden hängde jag mycket på detta forum och jag lydde alla råd och tips till punkt och pricka för att bli en bra hundägare men det slutade med att jag upptäckte att det inte funkade så i verkligheten vad som passar min hund kanske inte alls var vad folk så prompt tyckte jag skulle göra. Jag vet att jag kommer få massa skit för det här inlägget också, varsegod ni får självklart ha era åsikter det är en sak att ge varandra hjälp men det är en annan sak när man dumförklarar andra utan att se hela helheten, ni läser bara en text. Var vänliga mot varandra, respektera att alla har olika åsikter och gadda inte ihop er mot varandra. Alla äger hundar och sköter dem på sitt sätt hur man sköter sina hundar är ett känsligt ämne det kan vara med hur man sköter sina barn också. Ville bara få detta ur mig! DETTA Gäller självklart inte alla på detta forum…
Håller med det i det då säger, det är lätt att sitta bakom en skärm och tycka/tänka om andras liv. Fast det går åt båda hållen, vissa skriver taskiga saker, vissa råkar formulera sig fel, andra misstolkar det de läser, eller tar saker personligt. Jag tror det viktigaste, för sig själv, är att ta allt som skrivs med en liter salt, och sålla bort allt som inte passar en själv. Personligen försöker jag att inte bry mig om det negativa, plocka det som är nyttigt i trådar där jag ställer frågor etc… sedan finns det ju självklart en liten djävul i mig som tycker om att starta debatter och röra om lite i grytan ibland ;p Jag är med största sannolikhet inte ensam om det :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det är väldigt lätt att text låter brysk när det inte är fyllt med massa smileysar. När jag inte mår riktigt bra så orkar jag inte klämma in massa smileysar men försöker låta trevlig ändå så gott det går.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har också fått den känslan, att Hundar iFokus verkar lite otrevligt ibland, man blir lite skrämd för att skriva.
Skrev ett inlägg här för ett par månader sedan om min tik dom började löpa och frågade om en viss tikspray var bra, dom flesta svaren sa att man inte ska använda sånt för det kan skada hunden… och ja, det är sant, men man kan liksom inte göra så mycket annat om man har en tik och tre hanar :p så jaa lite otrevligt tycker jag också det är här ibland, tyvärr
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det finns så mycket gråzoner när det kommer till hundar och det finns inget FACIT!!! Några tycks dock ha fått för sig det och de som gör annorlunda klassas ofta som dåliga djurägare eller till och med som djurplågare. Folk spyr galla för som ni säger så är det så lätt att tycka och vara elak bakom en skärm.
Men samtidigt om man ska hålla sig på ett publikt forum så måste man vara beredd på dessa personer. Jag rättfärdigar inte detta, men dessa personer kommer finnas kvar oavsett. Så man måste ha lite skinn på näsan och kunna sålla bland sina svar, det som skrivs på forum är ingen ultimat sanning. Det går dock många trender i hunduppfostran/träning/osv som växer lätt på nätet, för som sagt det är lätt att tycka men allt behöver verkligen inte passa in i verkligheten.
Men man kan inte heller alltid bli struken medhårs när man skriver. Och jag anser att det ska vara högt till tak för om man ser från andra sidan så finns det många som tar åt sig väldigt lätt över skriven text. Får det inget medhåll så blir de sårade…dessa personer hör inte heller hemma på ett publikt forum enl. min mening.
Men man borde kunna respektera varandra och hålla god ton även om man inte håller med. Ibland kan man få folk att tänka om och ibland tänker man själv om.
Så länge man inte misshandlar eller skadar sin hund så tycker jag uppfostran/träning/ägande är upp till var och en. Tex bara för att man väljer bort klickerträning betyder inte att man misshandlar sin hund.
Och ett tips, följ ALDRIG råd du får online till punkt och pricka. Du kan givetvis testa dem, men om de känns fel så leta vidare. Detta är inte riktat till TS som redan insett detta 😃
Sen finns det folk som har svårt att uttrycka sig i text, dessa kan låta sura/negativa och ibland rent ut sagt elaka, utan att vara det. Men mitt råd till dem är att försöka lära sig att kommunicera i skriven text, vare sig det är med ordval eller smileys. Många ogillar tex smileys, men de är faktiskt ett utmärkt verktyg att få fram "känslor" som annars inte syns. Men man behöver ju inte överdriva ;)
Jag håller med. Reggade mig på den här sidan när jag skaffade min hund men det tog inte lång tid att bli avskräckt från att göra inlägg. Jag har personligen inte råkat ut för den "tjuriga gruppen" men jag läser många trådar där dom tar mycket plats. Tycker även att det ofta är samma personer som dyker upp i trådarna och levererar sina kängor. Som ovanstående skrev, även om man inte tycker om smileys så är det ett utmärkt sätt att visa sina känslor. Då kan ett inlägg som låter surt få en helt annan innebörd.
Jag har varit medlem i gruppen i 6 år. Stämningen har gått upp och ner i vågor genom åren. Många av "de gamla" har försvunnit. En del på gott, några var det synd att de försvann, för de tillförde så mycket kunskap.
Man måste ha klart för sig att i en grupp på nätet, som det här är, sitter inte enbart de som är kunniga, men som ger tips ändå. Om man skulle ta åt sig av alla tips, och följa dem, skulle man nog få en trasig hund till slut. Det handlar här om att höra andras åsikter, och sedan sålla rätt så kraftigt bland det som skrivs. Tyvärr så är det så, och kommer förmodligen att fortsätta vara så, att en del inte gör annat än försöker trycka ner andra. När man ser deras namn i flera trådar, i flera grupper, och de beter sig lika illa i alla …. då kan man strunta i deras ord faktiskt, de är bara ute efter att kritisera.
Har varit här väldigt länge, sedan 2008 och jag har knappast märkt att det varit otrevligt.
Saker och ting kan ju lätt missförstås när man kommunicerar i text.
Sen beror det kanske på hur känslig en är. Jag är knappast känslig, speciellt inte när det gäller internet.
Dock ser jag mycket folk som är väldigt måna om hundar, tyvärr ser en alltför ofta även folk som vägrar ta till sig råd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker stämningen går upp och ner här på forumet, men för det mesta tycker iallafall jag att det är trevligt att vistas här.
På ett forum med såhär många medlemmar vore det väldigt konstigt om alla hela tiden höll med varandra och det aldrig blev några heta diskussioner, vi är alla olika och har olika åsikter. När jag började "hänga" (kan säga att det var typ 2007 eller 2008 någongång) här så tyckte jag också att många var rätt otrevliga och för på i vissa situationer därför skrev jag nästan aldrig något. MEN det jag lärt mig är att sålla ut sådant som JAG tycker är otrevligt och tänka att antingen så menar personen inget illa eller så har personen en dålig dag, eventuellt ignorera det hela bara. Jag är intresserad av att höra andras åsikter om saker och jag tycker det är spännande, sen kanske jag inte alltid håller med och jag kräver heller inte att andra hela tiden ska hålla med mig. Så dels så tror jag lite att det handlar om hur vi tolkar inlägg och ibland kan det vara svårt att veta hur personen som skrivit ett inlägg menar. Bäst är väl att antingen inte ta ut något i förskott och fråga vad personen menar eller bara ignorera, det står ju en fritt 🙂
Vi bakom sajten försöker att hålla oss uppdaterade i hetsiga diskussioner och det ni bör veta är att vi emellanåt säger till medlemmar via PM så detta sker inte öppet så alla kan se. Därför kanske man kan tro att vi inte agerar i vissa situationer. Skulle ni tycka att något spårar ur totalt och att någon specifik medlem är ortevlig eller dum så måste ni givetvis säga till mig eller någon av medarbetarna. Vi sysslar med detta på våran fritid och de flesta utav oss har jobb och skola, det är inte alltid vi är inloggade eller ser diskussioner som urartar snabbt.
Så att säga att Hundar iFokus är otrevligt som rubriken vill vinkla det lite som tycker jag är orättvist. Man får tänka på att det är en samlingsplats där många har olika åsikter men i slutändan så tror och hoppas jag att alla som diskuterar vill väl och tänker på det som sajten handlar om: hundar och deras bästa.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag håller med till viss del. Har själv varit medlem på iFokus i rätt många år nu och i början var jag mycket härinne på hundar.ifokus bland andra sajter. Men även jag upplevde att inlägg ofta "gick fort utför" vad gäller tonen, inte alla och inte jämnt men ganska ofta. T.ex. kan TS ha en kanska enkel (kort och koncis) fråga och sen spinns det vidare på den frågan av vissa som svarar och det hela blir så mycket större än det var, för att sen uppröra någon som svarar åååå sen var snöbollen igång. Förvisso diskussionsforum detta men alla frågor är ju inte TS ute efter en diskussion utan ett svar i den specifika fråga. Och även jag har upplevt att det många gånger är samma personer som är med i att medföra den negativa/otrevliga tonen. Så jag själv "springer mest i kulisserna" kan jag ärligt säga, just av den anledningen. Är inne och läser trådar här men kommenterar sällan. Vilket känns lite tråkigt då det finns så otroligt många bra medlemmar som sitter på små guldkorn och matnyttig information!
Jag tycker ändå att det är bra att forum som denna finns där man kan fråga om råd, diskutera ditt och datt osv. Men precis som i vardagliga livet så finns det, och kommer alltid finnas, "förståsigpåare" och "jag har haft hund hela mitt liv, jag VET". Så visst är det förvirrande i början av hundägandet när man ska hitta sin egen väg och vill hitta all den informationen man är ute efter och stöter på dessa personer. För hur ska man veta vad man ska sålla bort och inte, när man är ny inom området? Man får helt enkelt följa sitt hjärta, läsa på och sen läsa på lite mer och fråga många personer och inte bara en. Och sen kan jag tänka mig att det är lite som föräldraskap (har inga barn) att man gör misstagen och hittar sin väg med det första och därefter flyter det på, på ett annat sätt. Sen sker ju förändringar inom hunderiet hela tiden.
Är själv medis på sajt härinne på iFokus och det är en hel del att leva upp till. Så verkligen hatten av till er som sköter sajten, Sajtvärd och medisar! Jag tycker ni gör ett toppenjobb 😃
Jag har känt att det varit lite såhär små gnabbit! att det ibland slinker in någon liten taskig kommentar….
Jag känner inte igen att d är så hård ton.
Forum är till för diskussioner. Det får man när man skapar trådar. Det betyder inte att den ena har rätt å den andra fel. Jag tycker personligen diskussioner är bra, och gillar när folk ifrågasätter mig och kommer med nya tankar. Det tvingar mig att fundera över vad jag gör och varför jag gör det. Jag utgår ändå alltid från vad jag själv känner är rätt för oss. Inte vad någon okänd på ett forums skriver…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag är medlem här just pga den stora bredden i åsikter. Tycker det är skit bra med feedback från olika håll. Sen finns det ett par stycken som är duktiga på att "rätta" andra med en brysk ton. Och det kan jag väl reta mig på men man lär sig saker här inne och förhoppningsvis bidrar man med något själv också. I slutändan är detta ändå det forum jag använder mig utav om jag vill be om råd och tips eller bara skriva av mig
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#3 Tiksprayen funkar bra för mej. Min tik är inte det minsta bekymrad över det. Tycker även att man blir allmänt påhoppad för sina åsikter. Funkar en sak bra för mina hundar, varför byta. Om det sen gäller mat el halsband och sele.
Jag är också den som håller mig i bakgrunden och väljer att skriva något när jag väl har en grund för ämnet. Jag ger mig aldrig in i en diskussion där jag vet att jag kommer förlora för att jag inte har några argument att komma med. För det har jag lärt mig i det "verkliga" livet att det inte är värt.
Jag skulle väl säga att det finns några som går rakt på sak och är ärlig direkt istället för att linda in svaren lite snyggt, och det är inget fel med det men det kommer alltid finnas folk som tar det väldigt hårt. Vissa är mer känsliga än andra och bara för det kan man inte säga att dom inte borde skriva något. Något som är svårt att se i text är sarkasm och ironi. Där kanske man kan akta sig lite för det är oftast då det blir livat och missuppfattat. Något annat jag har märkt är att när folk skriver "lilla gumman" "darling" i en het diskussion så blir det värre. Man skriver så av en anledning men man behöver inte "trycka" ner och förlöjliga den andre.
Man får helt enkelt acceptera att andra tycker annorlunda än sig själv. För det kommer man inte undan.
En sak slog mig faktiskt . Verkar som om att vissa verkar ha högre status och tror sig kunna ha rätt att knäppa till , vara ironiska och sarkastiska i en större utsträckning, än andra. Det tycker jag däremot är lite synd, eftersom det gör att folk (speciellt nya) backar och uppfattar sajten fel. Där hade jag önskar att någon värd hade gått in och markerat lite. Även om dessa tillknäppare själva råkar vara sajtvärdar. Och det görs kanske via PM , va vet jag men det kan nog hjälpa om vissa hade tagit det lugnare med t.e.x nykomlingar
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#15 Bra sagt!
Jag själv visste väldigt lite om vad som gällde på forum, när jag blev medlem, så jag gjorde en del tabbar men då var vissa väldigt snabba med att försöka sig på att dumförklara mig, vilket inte leder nånstans. Nu hade jag inga problem med att borsta av mig deras sarkasm men andra har kanske det och då återvänder man inte hit igen. Med tiden har jag sett att det var just sajtvärdar eller andra insiders som faktiskt var bland de lite otrevliga. Och det blir ju fel när det är dom som ska stävja otrevlig stämning. Hoppas verkligen att det finns så pass mycket anamma att sajtvärdar emellan kan tala om för varandra om nåt inte är okej
#15 Sant.
Jag strösslar inte mina inlägg med smilis, jag försöker att utifrån mina kunskaper om hund svara på inlägg där jag tror mig kunna bidra med något som kan vara användbart för TS.
Jag tar mig oxå friheten att påpeka/ifrågasätta inlägg som jag tycker är helt uppåt väggarna.
Att våra hundar får leva ett så bra hundliv som möjligt är min drivkraft.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Att våra hundar ska ha det så bra som möjligt är vi fler en du som har som drivkraft här. Jag tror att TS syftar på hur man ger sina råd och vilken ton man håller. Man kan ju vara både trevlig och ödmjuk men ärlig utan att det ska bli otrevligt. Goda råd utifrån kunskap är definitivt tacksamt för många men sen kan råden läggas fram på ett trevligt sätt. Jag försöker vara så trevlig och pedagogisk som möjligt även om jag ser något som är upp mot väggarna fel för det är inte någons uppgift här att döma någon. Men sen är jag alljud trevlig själv fram tills någon håller en otrevlig ton mot mig då är jag absolut inte rädd för att köra över någon och då är det mig fullständigt likgiltigt om personen i fråga blir sårad. Så är jag här och så är jag i livet också det har funkat bra hittills.
19 vi har nog haft nån liten dust hör och där och jag vet att du inte strösslar smilisar 😊 . Men minns faktiskt att du va en utav de som ändå tog dig tid att förklara när jag va ny. Men smilisar kan faktiskt lätta upp stämningen i vissa sammanhang 20 absolut handlar det om ofta om tonen, Jag kan nog vara lite brysk själv. Speciellt vissa frågor ligger mig varmt om hjärtat. Lite OT kanske men hamnar jag i disskution ang min amstaff blandis och hurvidare det är sunt eller ej, att avla eller köpa en hund liknande min, då blir jag nog lätt överhettad, eftersom jag sett på nära håll vad hundarna får stå ut med vad gäller sjukdomar och allergier. Då brukar jag få ta 10 djupa 😊
En förutsättning för bra diskussionsklimat är att man kan skilja på sak o person. Att systematiskt trakassera enskilda medlemmar i trådar är varken ödmjukt eller trevligt, det visar på hämndlystnad o ren o skär elakhet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
det där att det ska vara otrevligt tror jag kan komma sig av att emellanåt så skriver någon ett inlägg med en/några frågor i, och helt enkelt inte gillar svaren dom får, och istället börjar tjura för att dom inte fick det svaret dom ville ha. klart att folk kan komma ihop sig ibland med, men det tror jag inte är bara på hund.ifokus, utan det händer nog på alla forum och dylikt då och då.
Jag kan också uppleva att man ofta får dömande kommentarer, så att man drar sig för att ställa vissa frågor.
Ett exempel var när jag eftersökte hjälpmedel för att få min hund att sluta dra vid promenader, och det antyddes att om jag behövde hjälpmedel borde jag inte ha hund överhuvudtaget.
Jag gillar inte den inställningen vissa verkar ha här, att om man inte redan är en erfaren hundförare så ska man inte ha hund alls. Det spelar ingen roll hur bra hunden mår och trivs i övrigt.
Jag tror att ett stort problem till att stämningen sjunker i vissa trådar är att en del inte tänker på hur de formulerar sig.
En mening kan skrivas på flera sätt och kan läsas/tolkas på ännu flera sätt.
Så ibland kan någon ha uttryckt sig på ett sätt som tolkas otrevligt och dömande, men tanken kanske var helt den motsatta egentligen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Även den bäste har varit nybörjare.
25 håller med men då kan en liten 😊 vara bra! Eller så bryr man sig kanske inte hur folk uppfattar en som person
#27 det är nog inte alltid man inser att man är otydlig, och om man då varit det omedvetet och en person då svarar otrevligt, så svarar man ofta tillbaka otrevligt i försvar - å så spårar det ur, för att man inte ens tänkte på att man själv kanske var otydlig…
Bästa är att tänka 2-3ggr innan man skriver så att man formulerar sig så rätt som möjligt från början =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Nu menar jag inte att bara för att man inte använder smilisar , är man ignorant. Utan jag utgår ifrån mig själv och ibland känner jag faktiskt att jag inte bryr mig . Men nu gör jag 😊
Ibland känner jag att ställer man en fråga om en sak och vill ha andras åsikter, blir man nästan idiotförklarad för att man ens funderar på att använda det och man borde skämmas för att man är så dålig hundägare. Sen berättas det för en att man ska använda det här el det här istället. Men det var ju inte frågan. Vissa har svårt att hålla sej till den. Tyvärr. 😊
Tycker det är trist att många inte verkar trivas här på sajten, målet är ju att alla ska känna sig välkomna. Vi i admin får nog ta oss en funderare på hur vi kan förbättra det hela eller om det ens går att göra det.
**
Vid synpunkter eller om man känner sig illa behandlad så kontakta gärna mig då!**
#31 Vad bra att du vill ta tag i det :)
Håller också med TS. Det känns inte som att man kan skriva ett inlägg utan att vara orolig vad andra tycker. Dock har det inte hänt mig ännu. Men ta inte allt som dålig kritik, det är så lätt att man missuppfattar andra och vilket då leder till det ena eller det andra. Jag brukar alltid läsa igenom det jag skriver ett par gånger för att säkerställa att folk inte kan missuppfatta texten. Men att folk kommer med påhopp på trådskapare att personen i fråga inte förtjänar att ha rätten att äga en hund, det är rent tragiskt. Håll en god ton och kranka inte ner på folk utan att ens veta hur personen lever i livet "utanför" datorskärmen. Alla är inte heller fullärda och det kan man nog inte heller vara.
Nja fast det har jag nog inte upplevt det som, att man skulle säga till någon " du har ingen rätt att ha hund" om man faktiskt inte varit EB hemsk människa. Sen finns det kanske dom som bör avvakta med att skaffa hund , just för att de inte verkar ha de rätta förutsättningarna eller annat. Och kommer det 2-3 st negativa kommentarer brukar de positiva uppväga. #31 bra att du tar till dig men tror faktiskt de flesta trivs. 😊. Gillar bara inte när man ska knäppa nya på näsan, bara för det ska så vara
#31 Bra!😊
#33 vem har sagt att TS ej borde ha hund?

Visst blir man klankad på och då upplever jag att andra inte riktigt förstått vad jag menat utan vinklar det på ett helt annat sätt och slår ner på det. Då hjälper inga smilysar.
Jag är väldigt tveksam till att skriva inlägg eller starta trådar här. Det leder till att man blir så försiktig att det hela blir menlöst. Inte uttrycka några åsikter alls.
Även jag har fått mig tillskrivet att jag inte bör ha hund. Då var det jag skrev också ryckt ur sitt sammanhang och inte alls vad mitt inlägg handlade om.
>>>Malum domesticum<<<
Det här är det lugnaste hundforumet jag varit medlem i. Om man själv känner sig påhoppad kan jag tipsa om att om man är osäker på om man vill ha tips eller egentligen bara stöd, råd och peppningar så kanske man ska skriva det yttryckligen i det första inlägget. Ofta landar trådarna i att TS blir otroligt defensiv då hen kanske egentligen var ute efter hejarop. Gör det tydligt i det första inlägget så är det också lättare att förhålla sig till det i svaret.
Jag har också erfarenhet av att om man startar trådar om vissa saker så blir man påhoppad, kränkt och otroligt kritiserad. En gång startade hagen tråd om att eventuellt vara foder är varpå jag fram flera kommentarer om att jag och kommentatorerna inte menade samm sak om foder är och att jag därmed var okunnig och skulle därmed inte vara fodervärd. Också att jag inte borde skaffa hund för att jag inte vill ha en renrasig valp utan en blandrasomplacering från typ Blocket. Jag var också snål för att jag i dagsläget inte har råd med 12.000 för en valp. Jag fick senare ett jättefiny PM av en annan användare som knappt vågade skriva i tråden pga all den negativt som uppstod. Det är jättetrist att det ska bli så. Hur som helst borde vi medlemmar verkligen bättra oss och kanske läsa våra inlägg en gång extra innan de postas. Spårade iväg lite nu, men vafan. Tror ni kan förstå vad jag menar ändå. Blir det heltokigt när jag skriver så är det för att jag sitter på paddan och når precis med fingrarna till tangenterna xD
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
#39 Jag känner igen mig i det där jag har fått höra att jag inte borde skaffa hund och liknande på detta forum innan jag ens hunnit förklara situationen så dumförklarar folk en det handlar inte om att dem bara ger en ärlig rak kommentar dem har ju inte ens kunnat se helheten innan dem dömer!
#40 Jaa precis! Så himla tråkigt :( Tycker även att det blivit nämnvärt sämre senaste halvåret :o gick med för sex månader sen, kanske helt enkelt inte såg negativen bara.. Många gånger har jag fått lägga mig och mer eller mindre säga "okej, jag är en värdelös människan som inte borde ha med hund att göra, förlåt att jag finns…". Vi måste bättra på oss! Jag själv är ju också rätt bra på att käfta tillbaka när jag får mothugg men jobbar dagligen med det.
#41 Så tråkigt att man ska behöva känna så, jag har slutat vara på detta forum ganska mycket jag kör mitt eget race jag hängde här mest när jag var nybörjare och ställde massa frågor eftersom jag inte visste lika mycket då och då tyckte dem väl att jag var en riktig idiot men den idioten har idag blivit en riktigt bra hundägare ;) ja alla av oss måste bättra på oss :)
Men blir lite förundrad över varför ni inget sagt om detta till admin. 😟Det tror jag nog hade uppskattats från sajtvärden. Så synd att många känt så utan att det framkommit tydligare…och tur att det nu ändå kom fram men ändå
Ja jag håller med #43 här, varför säger ni inget till oss i admin om ni tycker att ni blivit illa bemötta. Vi kan ju inget veta om ni inte säger något till oss och kan då därför inte göra något åt just er situation.
Kanske borde strata en tråd där medlemmar kan uttrycka vad som borde tas itu med eller vad som kan göras för att förbättra stämningen, om det nu går. När det sen kommer till äldre medlemmar eller andra sajtvärdar, borde det talas om för vissa , att inte hugga direkt . För det gör mycket och tror även att vissa inte vågar gå in i klinch med dom. Och pratar inte utifrån mig själv men det blir lite som när man står på skolgården och vissa tar sig rätten att peta ner nykomlingarna eller de mindre erfarna
#43 #44 Det kan bero på att nybörjare får känslan av att kritik "tillåts flöda fritt" även om admin försöker åtgärda det, men det vet ju tyvärr inte nybörjarna om. Nästan så att man inte har rätt att vara nybörjare. Även jag har fått den känslan i vissa trådar, och jag hänger inte här så ofta.
46 jo det förstår jag men synd att det inte framkommit tidigare
Håller med om att hundar.ifokus kan vara mycket otrevligt inte bara ibland utan ofta och det brukar även vara samma person som beter sig så emot fler än bara en.
Jag har varit medlem sedan 2012 på det här kontot, men har varit med på hundar.ifokus och iFokus i övrigt sedan 2010 (med ett annat konto som vette katten vart den tog vägen).
Det har blivit värre med åren, fler nya medlemmar, råkar man säga ett ord fel, eller lägger man ut en tråd som ser felaktig ut kan man få massa skit för det.
Man missförstår också väldigt lätt vad andra menar, och drar då egna slutsatser och blir då helt fel och en helt onödig diskussion skapas när den som missuppfattat egentligen kunde ha frågat vad personen menade, men det gäller även för TS att besvara någons frågor med vänlig ton och inte tro att den personen hoppar på en då det kan resultera i en onödig diskussion, man förstår faktiskt inte hur andra tänker.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag brukar inte hänga här men kikar in då och då och läser lite, så jag kanske kan ge synen av en ny person. Jag kan säga att hade inte denna denna tråd existerat så hade jag aldrig sagt till om jag blev illa behandlad här, för jag får intrycket att det är accepterat med sånt beteende här. Det är inte alls ofta som en Medarbetare säger till personer i trådarna eller tar bort kommentarer. Jag har läst trådar där folk går till personangrepp och kallar folk för ord, men ingenting nämns om det någonstans.
Men det är bara ett första intryck som sagt.
/Surpan
#49 Kan meddela att de flesta varningarna sker privat via Pm och inte öppet. Så det förekommer varningar kan jag säga.
#50 Låter rimligt, men det bidrar ju till att man uppfattar att det är "okej" beteende. Man ser ju ingen tillrättavisning. Tycker de opassande kommentarerna borde tas bort, så får man väl skriva det man vill få fram igen, fast på trevligare sätt.
/Surpan
Tillägg: Men sen måste jag också säga att vi brister en del i detta också, det ska jag inte säga något om. Är flera gånger jag går in en gammal tråd och hittar saker som inte är så trevliga. Tiden räcker inte till för alla trådar som skapas. Men jag lovar att jag ska försöka att gripa in fortare fortsättningsvis.
#52 Även vi Medarbetare behöver/skall bli bättre på detta 😉
Det är bra att ni Medarbetare gör ert bästa! Samtidigt så ligger det i medlemmarnas ansvar att inte attackera för minsta lilla. Jag vet om att jag kan bita tillbaka snabbt om jag upplever att jag får otrevliga svar men jag fortsätter inte hugga om den andra ber om ursäkt och förklarar läget lite bättre.
Sen upplever jag som några andra här sagt att man ofta plockar citat ur sammanhanget och enbart riktar in sig på det. I min tråd om fodervärd så blev jag fruktansvärt irriterad när jag behövde skriva samma sak flera gånger för att de andra inte lyssnade. Det är också väldigt trist :( Det borde räcka med bara en gång…
Samtidigt är vi inte mer än människor. Vi har brister och vi har styrkor. Men vi behöver fortfarande tänka på hur vi formulerar oss. Det är superlätt att missuppfattas i text, faktiskt.
Om tiden inte räcker till för de Medarbetare som finns nu, kan man inte haffa in en till Medarbetare? Vet inte hur många ni är nu?
#55 Medarbetare och Sajtvärd kan man finna under fliken Om Sajten =)
Håller med. Vissa personer på detta forum är så respektlösa och osmakliga i sina påhopp att man blir riktigt bekymrad.
Vet att ni gör detta på er fritid och helt ideelt, vilket är beundransvärt. Men tycker det är dåligt när andra sajtvärdar eller äldre medlemmar som borde veta bättre, sprider negativitet i en tråd. Varför gör man så!? Då motarbetar man man ju en kollega. Hade blivit skit sne'
#58 Menar du att det finns någon i admin här på hundar iFokus som beter sig illa? I så fall får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Håller med #46
Svordomar får inte förekomma eller personangrepp men negativ okontruktiv kritik är nog svårt att banna. Det kan ju i vissa fall röra sig om nåt litet bara, för att en tråd snabbt ska bli brysk i tonen. Får väl bli skärpning från många av oss medlemmar i fortsättningen. Utan att nämna namn här, så borde man kanske PMa till sajtvärden om det rör sig om samma person i många fall. Kanske lättare att komma åt problemet då. Anser mig själv inte vara den mest pedagogiska alltid och jag tar mig gärna till en sådan tillrättavisning via ett PM, i fall det skulle bli så i framtiden. men måste ändå tillägga att attans vad mycket tålamod många har i vissa trådar. Läste en i går "längtan att skaffa hund är enorm" nu var det säkert ett troll men Gud vad många va trevliga in i det sista. 👍😊
59 skriver ett PM lite senare för att förklara mig mer ingående. Hoppas detta är lugnt. Har hundar som ska ut och mat som ska lagas😊
#62 Givetvis 👍
#63 Har skickat PM
#64 Inte fått något ännu.
Skickade det nu igen , men hade meddelandet bland mina skickade. Får se om du går det nu då😊