Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 639 ggr
Gronstedt
0

Bullersam hund?

Jag har just nu lite "delad vårdnad" om en släktings hund, en pumi på 8 år. Han har alltid fört oväsen när han blir uppjagad. När han ska gå ut gläfser och tjuter han så det slår lock för öronen och snurrar runt så man knappt kan få på kopplet. När han gör det hemma hos mig drar katten till skogs tills hunden har gått och lagt sig, vilket gör det svårt för mig att ha hunden i mitt och kissens hem.

När jag haft hunden de senaste dagarna har jag varit noga med att han ska sitta när selen tas på, och när han sätter igång att hoppa och tjuta håller jag fast honom lite löst och tjatar på honom att sitta tills han tittar på mig och fäller ned rumpan. När han gör det blir han tyst (eller i alla fall tystare). Då får han beröm och belöning och vi tar nästa steg mot dörren för att gå ut. Då börjar oväsendet om - fast kanske liiiite lugnare. Då går det också lite fortare att få honom att titta på mig och sluta väsnas - tillfälligt.

Är detta en vettig väg att gå? Att det roliga kommer BARA om man tar det lugnt och håller truten? Och väsnas man så blir det bara tråkiga sittövningar?

fridarebecka
0

Min hund var likadan förut men nu har han lärt sig att han kommer inte utanför dörren/bilen om han inte sitter och är tyst, var konsekvent bara🙂

Jag gjorde så att jag lät hunden själv försöka lista ut vad som lönar sig, inväntade att han satte sig ner, satte på selen. Klädde på mig själv och då började han snurra igen, men då inväntade jag bara att han satte sig igen innan jag fortsatte klä på mig. Gå utanför dörren får han heller inte göra utan ett varsågod, främst pga säkerheten (det passerar många cyklister utanför vår port och) och då gäller det i bilen också, han hoppar inte ur bilen utan ett varsågod.
Idag är han rätt duktig, det blir alltid lite snurr och stök innan sittandet då selen ska på och ibland måste han putta till mig om jag klär på mig för långsamt, men han vet att om dörren inte öppnas för honom så ska han sitta👍
Bör tillägga också att han har blivit lite lugnare utomhus också eftersom han inte är lika uppjagad från början!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
SuperLimm
0

Ja jag tycker det är rätt väg att gå. Skulle det inte funka att tjata på hunden kan det funka med att vänta ut hunden tills den blivit lugn. Den lär sig så småningom att bara man är tyst och still så kommer man ut till det roliga. Prata med den andra personen som också har hand om hunden så ni tränar på samma sätt så blir det bättre med tiden :)

Mvh Linn