Lydnadschampion vs Utställningschampion
Jag va inne och läste runt på olika forum och hittade denna fråga i en gammal tråd. Tyckte de va en liten rolig fråga så tänkte kolla med er nu.
Vad skulle ni helst vilja ha en lydnadschampion eller en utställningschampion?
Frågan är allmän och ni behöver självklart inte ha möjlighet att uppnå någon av dem. Ni får gärna motivera varför ni väljer att svara som ni gör.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Lydnadschampion utan tvekan För lydnad är mycket roligare och krävs en del av både hund och förare
Säger också lydnadschampion. Det krävs mer jobb för få den titeln och det känns mer värdefullt, än att ha en väldigt rastypisk hund därav utställningschampionat.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jag vet ju redan att min hund är världens snyggaste, varför behöver jag då ett championat som säger det? 😃 Men även så, så skulle jag föredra ett lydnadschampionat då det säger mer om vilka förmågor vi har jobbat fram till ihop.
Eftersom att jag har bruksras så är det helt klart lydnadschampion som gäller för min del, dock bör hunden givetvis vara exteriört korrekt för den delen men jag ser hellre att hunden ska fungera i vardagen än att lyckas i ringen.
Dock spelar det ingen roll vad för hund jag har, sätter funktion före utseende oavsett. Spelar ingen roll om det är sällskapshund, jakthund, drag eller brukshund.
I mitt tycke båda, jag vill has en rastypisk hund som är snygg och en bra representant för sin ras och en hund som går att jobba med och som har ett driv i arbetet.
Codeavalone.blogg.se
Då får väl jag bryta strömmen o säga utställningschampion. Raserna jag gillar är inte typiska "lydnadshundar" och jag tror mycket på där att man som förare kan forma fram sin lydnadshund genom olika träningsmetoder och stimulans medans de är svårt att träna hunden till en rastyspisk hund om den har "brister". Jag tycker att utställning är kul och då vill jag ha en chans att vinna. Lydnad tränar vi mest på skoj.
Tja, varför inte både och 😉 Utställningschampion är väl kul och det jag strävar efter i dagsläget då jag inte tränar lydnad för tävling. men hade jag tränar för det så skulle jag gladeligen vilja ha en lydnadschampion.
Men mycket beror på ras 🙂

Eftersom jag inte är ett dugg intresserad av lydnad, så säger jag utställningschampion. Fast för våra hundar är det ju polarchampionatet jag strävar efter, och så klart utställningschampionatet oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad roligt att folk har olika åsikter:) Själv hade jag valt lydnadschampion. Träna med hund är så roligt de va bara utställning ja inte va intresserad av när ja skaffade min valp. Sen blir deju lite utställningar ändå så småningom :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag skulle föredra lydnadschampion, eftersom det innebär att man uppnått något tillsammans med hunden. Hur väl hunden följer rasstandarden utseendemässigt är inte lika viktigt för mig, så länge den har en sund kroppsbyggnad.
Lydnad, är inte ett dugg intresserad av utställning. Ställer jag någon hund igen är det enbart pga att hunden ska gå i ev. avel.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Fast nog uppnår man ju något tillsammans med hunden i utställning också. Klart du kan gå in i ringen hålla i snöret o gå ut men när jag visar hund försöker jag alltid jobba med en vilja och ett driv. Till min egen hund har jag kommandon om jag vill att hon skall springa snabbare, långsammare mm. man måste även som handler hitta de rätta stegen för att visa hunden perfekt. Sen får man faktiskt komma ihåg att på en hundutställning är de ofta otroligt trångt, de kan vara fladdrande tält, höga ljud, folk som går vääääldigt nära, springa kontrollerat i en liten ring med 10 andra o ställa upp sig med kanske bara 10 cm mellanrum det kräver ganska mycket av en hund och tycker jag visar på en trygg och avslappnad hund. Att alla hundar ska ha sund kroppsbyggnad håller jag med om och de är ju de utställning går ut på - att hunden skall följa rasstandarden. Dock finns de ju tyvärr raser och individer som är sönderavlade både rent utseende mässigt och söderavlade i huvudet men de är ju en annan femma.
#12 Jo, det är klart att man måste träna inför utställning, jag menar inte att det är lätt att visa en hund på ett bra sätt.
Men det känns som om utställningsresultat mest är till nytta för uppfödare, som vill ha bekräftelse på att de hundar de föder upp är rastypiska, eftersom det till stor del är hundens medfödda utseende som bedöms.
Personligen är jag intresserad av sporter där träning och samarbete styr resultatet (nästan) helt. Men om jag hade haft en hund som var rastypisk hade jag nog provat utställning någon gång :)
Lydnadschampion är målet med Gripa, så det är mitt val helt klart. Utställning faller mig inte alls i smaken, så himla tråkig ''hundsport''.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Båda, för jag tycker att man ska sträva efter både brain and beauty hos hundar, speciellt i allroundraser. Jag tycker att det är sorgligt när rasen avlas så extremt åt ett visst håll att den antingen förlorar sin rasprägel eller förlorar huvudet.
Men måste jag välja av dessa två skulle jag vilja ha en lydnadschampion. Detta för att det dels visar på hundens arbetsförmåga vilket ändå är prioriterat av mig, men också för att pälsraserna som blir utställningschamps kan ha hemskt jobbiga pälsar.
Tass Josephine
Lydnadschampion, har inget jätte intresse för utställning och bryr mig inte om min hund är rastypsik osv eller inte. Jag vill helldre ha en rolig hund att jobba med. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Lydnadschampion, har gjort min beskärda del i utställningsringarna.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Lydnad. Utställning och utseende intresserar mig inte alls.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Lydnad såklart! Ska man varken tävla i lydnad el utställning är ändå lydnad nåt som är bra i vardagen. En snygg hund behöver ju inte ens vara snygg för att vara utställningschampion (skönheten sitter på insidan, hihi), nä men vissa raser är ju inte snygga hur många BIS/CERT de vunnit :P
Jag antar nu att detta inte är en ras utan en vanlig hund typ…. (En sån svart hund på skyltar till affärer där de ej får vistas)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram