Råd om hund och katt?
Jag kommer eventuellt att behöva ta hand om en släktings hund. Han är en pumi, 8 år, kastrerad, tämligen egen av sig efter en ganska förvirrad uppväxt utan regler, men har de senaste 5 åren hos min släkting blivit ganska trevlig, dock med tendens att bita främmande som stressar eller tränger honom, vilket kan hända ganska lätt. Jag brukar komma överens med honom, men har aldrig varit med honom utan min släkting. Han har aldrig gillat andra hundar och har aldrig träffat en katt på nära håll.
Jag har en katt, som går fritt ut och in i huset och är van att vara på eller nära mig och partnern stora delar av dygnet. Hunden kommer också att vilja vara på eller nära mig/oss. Jag litar inte på att inte jycken kommer att försöka jaga katten, eller åtminstone börjar tokskälla varje gång han ser katten - och då flyttar kisse snart till hemifrån. Inte heller lär jag kunna lugna ned hunden så lätt, när jag inte känner honom speciellt väl.
Vad är rimligast att göra? Att dela av huset mellan hunden och katten och dela min tid mellan dem? Att låta katten bo hos partnern medan hunden är här? Är det värt att försöka vänja dem vid varandra? Hur gör man det? Kan man stänga in hunden i köket över natten, så att man själv kan sova i sängen med katten? Inte kul för hunden, direkt …
Hur länge ska du ha hunden?
Om det är möjligt hade jag nog valt att ha katten hos sambon.
"På natten är alla katter svarta"
hos partnern *
"På natten är alla katter svarta"
#1, 2: Svårt att säga - tills uppfödaren hittat ett nytt hem. Men i alla fall en vecka eller ett par. Om han och katten mot förmodan skulle älska varandra vore det ju en annan sak, men det känns inte sannolikt.
Hunden skulle gott kunna sov i köket nattetid om det skulle behövas. Jag skulle skaffa kompostgaller och ha katten och hunden separerade lite så dom får se varandra och nosa genom gallret. Man brukar märka ganska så snart hur hunden reagerar på katter o tvärtom. Är det så att katten skulle må dåligt av att ha hunden boende så kanske din partner/särbo kan ha hunden eller katten hos sig den tiden som skulle behövas. Men försök att ge katten och hunden en liten tid på sig, våran katt lärde sig hundar mycket snabbt, även hemlös katt som vi tog fatta tycke för 3 kattglada hundar :P Inga problem alls har vi haft. Lycka till och lite hoppas jag väl att katten och hunden trivs i hop kanske du då behåller denna hund själv :)
#4: Om jag kan lita på jycken, att kissen går trygg även om man inte passar dem varje sekund, så är det ingen omöjlighet.