Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3783 ggr
Staempel
0

Strl på mat/vattenskål?

Vilken storlek på mat- och vattenskål behöver en Irländsk Setter? Eller hundar av den storleken?

Saffran0Spice
0

Tillräckligt stor för att maten ska få plats ^^
Ska du ha ett sätt så kan du köpa en riktigt stor vattenskål och en lite mindre till matskål =)

fridaaocrazy
0

Viktigt med större raser tycker jag är att de har skålar på ställning så de slipper anstränga sig Rostfria skålar är lätta att rengöra så det är ett tips när du väljer skål! Har du en valp så kan det vara bra att köpa en ställning man kan höja efter hand hunden växer, praktiskt då man inte behöver köpa nya skålar hela tiden när hunden växer http://www.zoo.se/media/catalog/product/cache/2/full/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/201104001_1_3.jpg Storleken på skålen kan man ha precis som man vill, men att ha en ganska stor skål är en fördel då hunden har mer vatten att dricka när den är hemma själv, samt att man inte behöver fylla på den jämt och ständigt (självklart är det viktigt att ändå fylla på med färskt vatten minst en gång om dan). Att matcha med en lika stor matskola kan man också göra om man tycker det är snyggt, samt att det är lättare att köpa ställning till skålar av samma storlek En sådan här har jag till min Welsh springer spaniel fast en till 2 skålar :)http://djurmaxi.se/images/hund/till_matplats/14212.jpg

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Staempel
0

#1 Såklart maten ska få plats XD

#2 Rostfritt blir det absolut, har det till katterna o det är praktiskt. Är en ställning/upphöjda matskålar verkligen så viktigt? Hundar är ju gjorda för att äta från marken liksom.

fridaaocrazy
0

Det finns blandade tankar om upphöjda matskålar. 

Med en så stor hund som irländsk setter så är det bra med upphöjda matskålar så pass så att de fortfarande får luta sig neråt, men ändå så att de inte måste halvligga på golvet för att nå ner. 

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=6463726&p=2

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
0

Sån upphöjd har jag försökt hitta till Lillan men inte hittat någon stabil för henne 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag hade upphöjt till tidigare ras, så körde jag istället med en sängbricka - en sådan där träbricka med utfällbara ben på. Perfekt att ställa skålarna på 🙂 Skålarna kom upp en liten bit, men inte för högt. Har ingen vettig bild, men här ser man den i bakgrunden.

Allumania
0

Jag har 2-3L skålar (4st så jag kan diska och ta med på resa vbh) för vatten. Och mindre skålar till mat (3st) har framme 2st vattenskålar i gången 1 i köket o 1 i sovrummet. :)

Staempel
1

#6 Sängbrickan var ju en jättebra idé!

#7 Vi har just nu en stor vattenskål till hunden vi lånar, samt tre mindre till katterna på olika ställen i huset. Det behövs verkligen, det säger bara slurp om vattnet när settern är törstig :P Flera skålar blir det till att skaffa, praktiskt när man ska ut och resa bl.a.

Min mamma hade en Irländsk Setter för länge sen och den hade inte upphöjda skålar, settern vi har på lån nu har skålarna på golvet och det har dom på kenneln vi har varit på också.

Funderar på att kanske bygga en ställning själv, det skulle vara kul :)

Tack för alla svar :)