Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2839 ggr
[Kajsamy]
0

Att fya eller inte

Hej! Jag undrar lite hur ni ser på att fya valp när den gör något den inte får. Man "ska" ju tex inte fya när valpen gör sina behov inne. Men jag gjorde Alltid det till min valp, och visade bestämt att man inte fick göra inne. Han är idag över 1 år och har inte kissat inne sedan han var 2,5 månader, om inte ännu yngre. Han visar alltid när han vill ut, och kan lätt hålla sig typ 12 timmar om han skulle vara tvungen. Jag anser att det har gått så bra för att jag var så pass bestämd. Vad tycker ni?

poodlelicious
11

Jag fyade aldrig och min vovve kissade inte inne en enda gång som valp… Så det behöver inte bero på det.

Vi kan jämföra det med barnuppfostran. Det hjälper inte att bli arg eller fya på ett väldigt litet barn för det förstår inte. Det förstår att du är arg och barnet blir ledset men det kan inte koppla ihop det med en handling. Samma sak med en liten hundvalp.

[Akilles1]
11

Jag tycker absolut att  man ska börja stärka sin relation med valpen och visa vad man tillåter och inte tillåter och börja bygga på sitt ledarskap.

Däremot skulle jag ALDRIG fya eller korrigera en valp som gör ifrån sig inne för det händer för att man som ägare inte är tillräckligt uppmärksam eller av ren olyckshändelse det är en ren träningssak. Börjar man korrigera en valp för det så är det ett utmärkt sätt att göra valpen otrygg och sabba relationen. Jag fyade aldrig och va konsekvent med att gå ut dag som natt våran valp var rumsren på två veckor och har aldrig gjort ifrån sig innomhus sen dess.

botakt
2

Skulle aldrig fya en valp. Dom är bebisar. Har man en liten hund så kan man lyfta upp den när den börjat kissa inne och bära ut den. Valpar slutar oftast kissa när man lyfter dem.

PerhapsimAnna
1

Jag har aldrig fyat min valp när hon gjort ifrån sig inne utan bara tagit upp det o larvat mig lite och nu vid 4 månader så säger hon till direkt när hon vill ut. Något jag lärde henne väldigt tidigt var NEJ, förstod hon inte vad jag menade med nej så förstärkte jag detta genom att använda fysisk kontakt, alltså hålla henne i nacken(inte våldsamt utan bara ett lagom tag) o muttra lågt nej o sen direkt när hon fattade att det inte var ok släppte jag henne o vi hade en liten bus/mysstund med massa beröm! Hon förstår nu genast vad som är ok o vad som inte är ok bara av att jag tittar på henne, hon frågar om det är ok eller inte helt enkelt.

-Aida-
1

Jag skulle aldrig kunna fya på en valp som gör inne, inte dens fel att den inte kan hålla sig, man får pallra sig ut och berömma istället tycker jag.
Fy för min valp är ett väldigt starkt ord som han reagerar  väldigt mycket på, så de ordet använder jag bara om han gör något fruktansvärt fel, som att äta ben eller äckligt grejs utomhus, jagar katter.

Fridaaaa
1

Fyar aldrig valp om den gör inte. Tar ut ungefär varje timme i början och sedan längre och längre tid, Roxy var rumsren innan 4 månaders ålder på det viset.

Valpen kan tro att den gör fel som kissar/bajsar, inte för att det är inomhus om man fyar när den gör inne. Bland annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nadilda
0

Skulle aldrig fya en valp, speciellt inte för att göra ifrån sig inne. Det är ju mitt fel och inte valpens om det händer. De KAN inte hålla sig när de är så små, utan man får helt enkelt vara duktig på att läsa av.

CissiD
0

Jag fyade aldrig min valp när den gjorde inne. Varför ska ja fyra den när det är mitt fel att det hände för att jag inte va snabb nog att gå ut. Sen om det hade funkat eller inte beror ju på individen. Vissa kanske de funkat på medan andra gått och gömt sig och kissat där istället.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Murmeltuss
1

Klart man inte ska fya en liten valp! Den kissar ju inte inne på djävulskap.. 12 veckor var vår när han blev rumsren, och det var 4 veckor av kärlek, lek och beröm! Så det funkar inte bättre med våld och annat trams!

Kallaterrier
5

Jag anser att det är ett oschysst beteende. En valp KAN inte hålla sig medvetet vid så ung ålder och att skälla på den för att dess kropp inte är fysiskt utvecklad nog för att klara av det som man begär av den, det är riktigt taskigt.

Jag hoppas lite att det bara är för att provocera reaktioner som du har startat den här tråden, för jag trodde verkligen att de allra flesta visste bättre idag.

Wellcraft
1

Skulle aldrig ens komma på tanken att fya en hund pga att den gör inne. Det är aldrig hundens fel i grunden, valp eller vuxen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Kajsamy]
0

#10 Varför tror du det? Precis som jag visste så säger alla att man inte ska fya. Och det var ju det jag undrade, varför det är förbjudet när aldrig har varit dåligt för mig eller flera jag känner. Det är ju klart att valpen inte vet att den gör fel och att det är mitt fel osv osv. Det jag syftade var mer på att jag ville berätta att han gjorde fel så han skulle lära sig (ajabaja till barn tex) . Och som sagt har inte min hund alls "fått men" för att jag fyade han. Han är världens bästa vän. Så eftersom alla här över har varit emot fy, har ni varit med om att en hund blivit på ett annorlunda sätt för att ni fyfade den eller varför är det så förbjudet? PS jag menade fy allmänt, inte bara med toabesök. Och det finns säkert tusen trådar med detta ämne men….. :)

Fridaaaa
3

#10 Finns tyvärr många som fyar och använder lite väl hårda metoder för att lära valpen t.ex rumsrenhet 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

poodlelicious
5

#12 Att något funkar betyder inte att det är bra. Det funkar utmärkt att slå sina barn till exempel. Det betyder inte att det är rätt.

drika
0

Att fya när en valp är inne och gör sina behov är som att fya en bebis som har blöja. Ignorera och berömute istället , en valp är liten och har inte lärt sig än och vissa lär sig före andra men  dte du säger är helt fel och tom elakt:)

Hälsningar

Fredrika

[Kaoskaos]
2

Varför i hela friden ska man fya valpen om det funkar aldeless utmärkt utan att fya ? ärsh jag är hellre glad än att springa och säga Ajabaja hela tiden ! Och jag har också sett valpar som springer och gömmer sig för att göra inne just för att dom kopplat obehag till det för att ägaren har fya ! Finns ingenting possetivt med fyandet DET ÄR NYA TIDER NU UNDERBARA GLADA NYA TIDER!

Kallaterrier
1

#12 Varför man inte ska fya en valp är för att det inte är schysst att fya en valp som inte vet vad det har gjort och hur det är fel. Jag jobbar inte så att jag fyar en valp för att jag inte har gjort mitt jobb ordentligt och lärt den vad den ska göra, den ska inte behöva ta skit för att jag inte har hunnit lära den vad den behöver.

Man kan bara ställa krav och korrigera om man vet att hunden/valpen kan det man begär av den.

Har man en valp som är känslig och osäker av sig och som fyas i tid och otid för saker den inte kan hjälpa, då kan man få en rädd  hund som inte vågar visa att den är kissnödig för att den förknippar kissandet med ett fyande och obehag. Detta kan  göra att man fgår en hund som går undan och gömmer sig när den behöver kissa och en hund som inte vågar säga till att den behöver gå ut.

Det är mitt sätt, det får du tycka vad du vill om, precis som jag tycker vad jag vill om ditt.

vallhund
0

Hur gammal var valpen när du fick hem den?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tilleli]1
3

Problemet med att om man fyar en valp när den gör ifrån sig inne så, precis som någon annan i tråden sade, så kan den koppla det till att det är en dålig grej att kissa och bajsa. Min mamma och pappa visste inte bättre när de hade hund när jag var yngre och de fyade såklart på de hundarna.

Det slutade med att hundarna gick och gömde sig bakom soffan när de behövde göra ifrån sig, inte att de blev rumsrena.

oh-la
1

jag fyade min valp när den var liten, men för saker som hon absolut inte fick göra, och aldrig hårt. det kunde gälla när hon exempelvis gnagde på en list, jagade katterna, snodde mina skor och liknande. hon fick "nej" och belöning när hon släppte det hon gjorde. det har fungerat alldeles lysande på min hund. vi har jobbat jättemycket med nej, och förbudsövningar där jag kastar en köttbulle på golvet framför hennes näsa och säger nej. försöker hon ta den har jag satt foten framför henne och sagt "nej" igen. släpper hon det och tittar på mig får hon alltid köttbullen. idag släpper hon till och med godis hon har i munnen om jag säger nej, för hon vet att chansen är stor att hon får det ändå. 

vi korrigerar alltså med nej, eller fy, men oftast har det efterföljts av belöning. i skarpt läge kan jag bli arg på henne även när hon var liten. katterna var exempelvis absolut inte okej!

däremot skulle jag ALDRIG komma på tanken att fya en valp som kissar eller bajsar inne. aldrig! för det första, kissar hon inne är det mitt eget fel, inte hennes. jag har inte varit nog med uppmärksam på min valp. för det andra, på min valp har beröm alltid fungerat bättre än piska. hon är så otroligt kontaktsökande och vill göra rätt, att jag skulle ha knäckt henne om jag fyat henne för något hon inte rår för. träning måste någonstans vara rimlig för individen. man skulle aldrig komma på tanken att begära av en valp att köra en agilitybana, varför ska man begära att den kan hålla sig när den kroppsligt inte klarar av det, kroppen är inte färdig för att kunna hålla sig än. för det tredje skulle jag aldrig vilja att min hund kopplar fyandet till att göra ifrån sig. vad händer om min hund, som är så fruktansvärt villig att alltid föra rätt kopplar fy till att kissa. den kan ju inte koppla att fy är för att jag kissar just här på den här platsen, utan kopplar fy till vad den gör. risken är att du har en hund som håller sig och håller sig och blir rädd för att kissa och bajsa. 

min valp lyftes ut en gång i timmen de första veckorna, efter lek, mat och sömn. massvis av beröm när hon kissade ute, inte ett ljud, bara bära ut så fort man kunde om det hände en olycka inne. hon var rumsren efter bara ett par veckor.

vallhund
1

Tips:

Om man gör som #20 beskriver så kan man lägga till orden, duktig vovve kiss o bajs ute när den gör ifrån sig ute, då får man en hund som kan kissobajs på kommando. Bra vid t ex tågresor eller man själv har flunsa o inte har ork/tid att vänta ut hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.