Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1517 ggr
[Akilles1]
0

Stressad och orolig i miljöer

Min unghund kan bli stressad och orolig i miljöer där det händer mycket och låter typ som stadsmiljöer. Det är inte alltid utan av och till jag försöker ignorera det och vara lugn men som symtom av stressen så blir det en del drag i kopplet. Jag har fått tipset av ett flertal personer att gå mycket i miljöer där det är mycket ljud och rörelser men jag tycker inte det verkar fungera. Han är ganska ljud kännslig och hoppar reagerar på plötsliga ljud. För övrigt är han en ganska driftstark hund med mycket temprament.

Hur hade ni arbetat detta eller har ni haft liknade hundar? 

Skulle vara skönt att få en liten riktlinje åt något håll:)

VildaVittra
0

Har du passivitetstränat i de miljöerna? Dvs att vänta ut att hunden lugnar sig medan u själv sitter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Akilles1]
0

Absolut massvis och visst det har funkat ibland men ofta när vi försöket med träningen får det istället totalt motsatt effekt dvs han stressar upp sig mer och mer och blir oroligare och oroligare så eskalerar det istället och han lugnar aldrig ner sig.

[Akilles1]
0

Han är sressad när man går i miljöerna men han hanterar stressen bättre en om man är stilla

CissiD
0

Jag hade kört hårt på passivitetsträning om min hund hade haft de symtomen. Jag hade börjat med att kolla vilka miljöer min vovve klarar och hur stressad hunden blir i olika miljöer vid passivitet strån ingen. Sen hade jag börjat i en miljö där hunden blir lite stressad och sen avancerat i den takt hunden klarar. Skulle även tränat på ljud hemma där de e tryggt. Stadsljud på typ YouTube och ha lågt först för att sedan höja successivt så hunden vänjer sig utan att bli upp stressad. Så hade jag gjort men sen beror de ju på individen. Någon form av miljöträning och passivitetsträning tillsammans är mitt tips. Min unghund är självsäker i de flesta miljöer och inte speciellt ljuskänslig. Men ska ända börja ha lite fyrverkeri ljud igång snart för att underlätta för honom på nyår.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Nalidja
0

Hur är du i de situationerna? Är du helt avslappnad?

[Akilles1]
0

Jag ska nog testa köra efter shadowfilosofin:) Raketer och skott har jag lyckats träna efter egen idé med framgång. Problemet blir att de är ju inte så lätt att böra i en lugnare miljö och öka på successivt eftersom jag bor i en tätort… klart har ju flyttplaner till en lungnare plats men de kan ju ta ett tag…

CissiD
0

#6 Du kan alltid ta dig lite utanför när du planerar att passivitetsträna. Det kan göra att det blir lättare att lugna ner sig för hunden. Vet inte vad shadowfilosofin är men funkar den så är den nog bra :)Lycka till!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Emmats_
0

Ta med dig hundens favoritleksak till dessa platser och försök att få igång en rolig kamplek! detta hjälpte min hund som var rädd för skällande hundar, efter lite kamp med ljuden i bakgrunden blev det genast bättre

[Akilles1]
0

Det har jag testat det fungerar inte tyvärr. men har testat en grej idag som har fungerat väldigt bra hitills:)