Skaffa Engelsk Bulldog.
Hej alla underbara iFokus-folk!
Jag och killen har länge nu funderat på att köpa engelsk bulldog. När jag jobbade med hunddagis hade vi en engelsk bulldog där som fångade våra hjärtan och ju mer tid vi spenderade med honom desto mer ville vi skaffa oss en egen liten tjockis!
Vi är just nu ägare till en golden retriever och en dvärgspets, men de tillhör även min familj, så detta kommer bli vår första egna hund. Det är alltid någon hemma då vi jobbar olika tider så hunden kommer nästan aldrig behöva vara ensam.
Vi skulle vilja ha så mycket information som möjligt som t.ex:
*Vad man bör tänka på?
*Vilka bra uppfödare finns det i Sverige?
*Negativt och positivt med bulldog?
Ju mer ni skriver desto mer tacksam är jag! Om allt som har med rasen att göra.
Vi har varit till några uppfödare och pratat och även läst mycket på internet. Men det vore väldigt trevligt att få läsa från er också!
Mvh Romana, Bålsta.
Satsa på en bulldog från en bra och "känd" uppfödare som har friska och sunda hundar med så lite andningssvårigheter som möjligt, köp inte någon "billig" hund eller från kass kennel, satsa helt enkelt på kvalitet före kvantitet.
Var beredd på att försäkringen ligger i det dyraste laget och att det kommer bli dyrt att ha denna ras.
Vem du än köper ifrån så kommer du inte få en hund som håller sig frisk länge.
Det negativa med EB är att det är en dyr ras, som kostar mycket i drift samt är väldigt sjuk.
Det positiva är helt klart mentaliteten, små pajaser.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Engelsk bulldog är jätte goa hundar!
Tyvärr har de en del hälsoproblem. Andningen är de största problemet så välj uppfödare och föräldradjur med stor omsorg. Vissa individer kan ha svårt att hänga med på för långa promenader. Medan andra tycker det är jätte skoj att promenera och kan promenera jätte långt.
Har passat två bulldogar och de va som natt och dag. Den ena sprang och gömde sig när man tog i kopplet medan den andra tyckte de va jätte mysigt att gå ut. De hade samma ägare och samma uppfostran. Den ena va utställningsavlad och hade mycket kortare ben än den andra vilket gjorde den lite långsammare.
En sak man får räkna med är en snarkande hund. Båda dessa hundar snarkade massor och även till och från när de va vakna. Båda älskade att gosa i soffan och leka.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Självklart kommer vi inte att köpa någon "billig" hund från okänd kennel. Men jag ser gärna att ni tipsar oss lite om bra uppfödare! :) Vi har kollat in Land Cruiser och Bombastiq väldigt mycket. Men kom gärna med tips på uppfödare som har avlat fram så friska bulldogs som möjligt! Att rasen har mycket hälsoproblem har vi märkt, även hunden på mitt dagis vart sjuk 3 gånger under de två åren som jag jobbade där. Men pengar till försäkring och medeciner m.m är något vi alltid kommer ha undansparat. Behöver man tänka på något speciellt när man sen får hem en valp? Vad för foder är bäst för en EB?
Tänk också på att just EB kan ha många restriktioner när det kommer till försäkring just för att de är så sjuka vilket då innebär att försäkringsbolaget inte går in och ersätter för just de problem de har restriktion på. En sak att kolla upp med de olika försäkringsbolagen, det är inte kul att stå där sen med en hund som kräver säg en operation och f-bolaget inte ersätter den operationen. Veterinärvård är ju inga småsummor heller och det tar tid att spara undan de summorna.
Något att tänka på när ni besöker en kennel (att kolla på hos de vuxna individerna):
- Att de inte har trånga/knipta näsborrar och för kort nosrygg (tänk själv att tvingas gå runt och försöka andas igenom en nästan helt igentäppt näsa).
- Att de inte är opererade mot det jag skrev om ovan.
- Inte för mycket/för stor rynkor/rynka på nosryggen (kan leda till hudinflammationer).
-Hudveck på svansen (samma som på nosryggen, risk för inflammationer).
Här är rätt så bra matnyttig information
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/sarskilda-rasspecifika-domaranvisningar-A7.pdf?epslanguage=sv
Jag har ingen personlig erfarenhet av EB men sett från ett helt opartiskt perspektiv så kan jag bara utifrån det jag sett på bilderna säga att:
- Land Cruisers såg dock ut att ha relativt sund anatomi om man ser till kroppen, inte alls lika låga som man annars kan se hos extremfall även om jag hade önskat mindre nosveck. Näsborrarna såg normala ut om de nu inte har opererat någon av dom.
-Bombastiqs, mjae någon enstaka såg kanske okej ut men på bilderna tyckte jag att det var flera där som hade knipta näsborrar och lite väl stort nosveck hos någon.
Av dom två hade jag i så fall valt den förstnämnda då de verkar vara på rätt väg mot en sundare ras även om det är lång väg kvar.
#1 Finns det?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för all info!
Kom gärna med mer. Tacksam ju mer ni berättar.
Kikat väldigt mycket på SKK's hemsida, men ju mer man får höra från erfarna EB-ägare desto bättre.